Sprawdź się
Jeśli w równoległych przewodnikach prądy płyną przeciwnie, to przewodniki przyciągają / odpychają się.
Wybierz prawidłowe uzupełnienie w zdaniach poniżej.
Jeśli w równoległych przewodnikach prądy płyną zgodnie, to przewodniki {#przyciągają} / {odpychają} się.
Jeśli w równoległych przewodnikach prądy płyną przeciwnie, to przewodniki {przyciągają} / {#odpychają} się.
Do niedawna (do maja 2019 r.) w układzie jednostek SI obowiązywała definicja ampera, która związana była z oddziaływaniem nieskończonych przewodników z prądem. Przewodniki były ustawione w odległości 1 m od siebie i definiowało się natężenie prądu płynącego w obu przewodnikach równe amperowi, poprzez konkretną wartość siły działającej na jeden metr bieżący każdego z przewodników. Oblicz wartość siły, która występowała w definicji ampera.
Odp.: = ............ · 10............ N.
Zmniejszono trzykrotnie odległość między równoległymi przewodnikami z prądem. Jak zmieni się siła ich oddziaływania?
Odp.: Siła oddziaływania ............ razy ..................(wpisz: wzrośnie lub zmaleje).
Co stanie się z kątami odchylenia nitek? Wybierz poprawną odpowiedź z podanych niżej.
Na rysunku przedstawiono dwa przewodzące identyczne pręty, w których płyną przeciwne prądy. Pręty zawieszone są na nitkach, które odchylają się od pionu pod wpływem siły odpychającej pręty. Początkowo natężenia i nitki z zawieszonymi prętami odchylają się o ten sam kąt (). Zmienimy teraz natężenia prądów płynących w prętach. Niech , a .
Co stanie się z kątami odchylenia nitek? Wybierz poprawną odpowiedź z podanych niżej.
Rysunek przedstawia przewodnik kołowy z prądem oraz przewodnik prostoliniowy, z prądem , ustawiony prostopadle do płaszczyzny przewodnika kołowego i przechodzący przez środek okręgu. Jaka siła będzie działać między tymi przewodnikami?
Dane są dwa nieskończone przewodniki, w których płyną prądy, tak jak pokazano to na rysunku – jeden w płaszczyźnie rysunku, drugi prostopadle do niej. Odpowiedz, czy przewodniki te oddziałują ze sobą, czy nie oddziałują?
Odp.: {#oddziałują} / {nie oddziałują}.
Trzy długie przewodniki umieszczone są równolegle tak, że przekrój utworzonego układu jest trójkątem prostokątnym, równoramiennym o boku przy kącie prostym. W każdym przewodniku płynie prąd prostopadle do płaszczyzny rysunku, w kierunku wskazanym na rysunku.
Wyznacz wartość i kierunek siły działającej na odcinek o długości dolnego prawego przewodnika.
Dwa równoległe, nieskończenie długie przewodniki prostoliniowe, w których płyną zgodnie prądy o natężeniach i , umieszczono w tej samej płaszczyźnie, w odległości . Gdzie należy umieścić trzeci przewodnik i jakie powinno być natężenie płynącego w nim prądu, aby wypadkowa sił działających na ten przewodnik była równa zero. Wyznacz odległość od pierwszego przewodnika.