Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Paulina Wierzbińska

Przedmiot: Informatyka

Temat: Projektowanie stron internetowych zorientowanych na użytkownika

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera oraz innych urządzeń cyfrowych: układanie i programowanie algorytmów, organizowanie, wyszukiwanie i udostępnianie informacji, posługiwanie się aplikacjami komputerowymi.
III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi, w tym: znajomość zasad działania urządzeń cyfrowych i sieci komputerowych oraz wykonywania obliczeń i programów.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
3) przygotowuje opracowania rozwiązań problemów, posługując się wybranymi aplikacjami:
f) tworzy stronę internetową zgodnie ze standardami, wzbogaconą tabelami, listami, elementami dynamicznymi, posługuje się arkuszem stylów, korzysta z oprogramowania i serwisów przeznaczonych do tworzenia stron; potrafi opublikować własną stronę w internecie;
III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi.
Zakres podstawowy. Uczeń:
4) charakteryzuje sieć internet, jej ogólną budowę i usługi, opisuje podstawowe topologie sieci komputerowej, przedstawia i porównuje zasady działania i funkcjonowania sieci komputerowej typu klient‑serwer, peer‑to‑peer, opisuje sposoby identyfikowania komputerów w sieci.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Wymienisz zasady projektowania, których należy przestrzegać.

  • Scharakteryzujesz użyteczność w kontekście projektowania witryn internetowych.

  • Przeanalizujesz 10 heurystyk Jackoba Nielsena.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie szukają informacji na temat projektowania witryn internetowych.

Faza wstępna:

  1. Chętne lub wybrane osoby prezentują informacje, jakie znaleźli na temat zasad projektowania stron internetowych.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel inicjuje dyskusję dotyczącą użyteczności.

  2. Uczniowie zapoznają się z sekcją „Przeczytaj”. Nauczyciel prezentuje im przykłady stron internetowych. Uczniowie próbują ocenić je z perspektywy tego, czy zostały napisane z myślą o potrzebach użytkowników.

  3. Uczniowie w grupach przygotowują prezentacje na temat tego, co utrudnia im korzystanie ze stron internetowych.

  4. Uczniowie wykonują ćwiczenia wskazane przez nauczyciela.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi wybraną lub chętną osobę o podsumowanie zajęć.

Praca domowa:

  1. Uczniowie proponują alternatywny sposób rozwiązania problemów postawionych w sekcji „Przeczytaj”.

Wskazówki metodyczne:

  • Seria materiałów może poprzedzać projekt przygotowywania stron internetowych.