Dla nauczyciela
Autorka: Paulina Wierzbińska
Przedmiot: Informatyka
Temat: Projektowanie stron internetowych zorientowanych na użytkownika
Grupa docelowa:
Liceum ogólnokształcące i technikum, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wymienisz zasady projektowania, których należy przestrzegać.
Scharakteryzujesz użyteczność w kontekście projektowania witryn internetowych.
Przeanalizujesz 10 heurystyk Jackoba Nielsena.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie szukają informacji na temat projektowania witryn internetowych.
Faza wstępna:
Chętne lub wybrane osoby prezentują informacje, jakie znaleźli na temat zasad projektowania stron internetowych.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel inicjuje dyskusję dotyczącą użyteczności.
Uczniowie zapoznają się z sekcją „Przeczytaj”. Nauczyciel prezentuje im przykłady stron internetowych. Uczniowie próbują ocenić je z perspektywy tego, czy zostały napisane z myślą o potrzebach użytkowników.
Uczniowie w grupach przygotowują prezentacje na temat tego, co utrudnia im korzystanie ze stron internetowych.
Uczniowie wykonują ćwiczenia wskazane przez nauczyciela.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi wybraną lub chętną osobę o podsumowanie zajęć.
Praca domowa:
Uczniowie proponują alternatywny sposób rozwiązania problemów postawionych w sekcji „Przeczytaj”.
Wskazówki metodyczne:
Seria materiałów może poprzedzać projekt przygotowywania stron internetowych.