Dla nauczyciela
Autor: Maria Gniłka‑Somerlik
Przedmiot: Język polski
Temat: Świat (poema naiwne) Czesława Miłosza cz. II: Wiara, Nadzieja i Miłość
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
przedstawia okoliczności powstania tryptyku: Wiara, Nadzieja i Miłość;
wyjaśnia, czym są cnoty teologiczne i w jaki sposób przedstawił je Czesław Miłosz w swoich wierszach;
wskazuje środki stylistyczne i określa ich funkcję w wierszach: Wiara, Nadzieja i Miłość;
interpretuje cel poetycki przywołania cnót teologicznych w kontekście wojny.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Przed pracą nad tym materiałem zaleca się przeprowadzić lekcję w oparciu o jego pierwszą część: Świat (poema naiwne) Czesława Miłosza cz. I: konstrukcja przestrzeni.
Faza wprowadzająca
Nauczyciel może poświęcić fazę wprowadzającą na powtórkę wiadomości i umiejętności zdobytych przez uczniów podczas pracy w oparciu o pierwszą część materiału. Uczniowie w tej fazie mogą wykonać ćwiczenie nr 1 z sekcji „Sprawdź się”. Po ewaluacji, nauczyciel prezentuje uczniom „Wprowadzenie” do lekcji, jej cele i zapisuje temat.
Faza realizacyjna
Nauczyciel poleca uczniom zapoznanie się z treścią sekcji „Przeczytaj” wyjaśniającą powody, dla których trzem wierszom cyklu Świat (poema naiwne) poświęcona jest osobna lekcja.
Praca z multimedium
Uczniowie zapoznają się z wykładem ekspertki na temat wiersza Nadzieja i wykonują przyporządkowane do niego polecenia. Kierunek interpretacyjny zaproponowany przez ekspertkę stanowi ważny wstęp do pracy analitycznej i interpretacyjnej. Uczniowie wysłuchują także interpretacji głosowej utworów i dokonują oceny spójności trzech wierszy cyklu.Ćwiczenia interpretacyjne
Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy i każdej z nich przyporządkowuje ćwiczenia związane z jednym wierszem:
Grupa I – ćwiczenia: 2.-4. Dodatkowo zadaniem uczniów jest wypisanie cech pojęcia wiary, które można wywnioskować z wiersza.
Grupa II – ćwiczenia: 5., 6. Dodatkowo zadaniem uczniów jest wypisanie cech pojęcia nadziei, które można wywnioskować z wiersza.
Grupa III – ćwiczenia: 8.-10. Dodatkowo zadaniem uczniów jest wypisanie cech pojęcia miłości, które można wywnioskować z wiersza.
W uzupełnieniu cały zespół klasowy wykonuje ćwiczenie 7 oraz 11 (poprzedzone głośną lekturą jednego z uczniów tekstu Hymnu o miłości).
Faza podsumowująca
W fazie podsumowującej nauczyciel prezentuje uczniom fragment odczytu noblowskiego Czesława Miłosza:
Rzeczywistość domaga się, żeby ją zamknąć w słowach, ale jest nie do zniesienia i jeżeli dotykamy jej, jeżeli jest tuż, nie wydobywa się z ust poety nawet skarga Hioba, wszelka sztuka okazuje się niczym w porównaniu z czynem. Natomiast ogarnąć rzeczywistość tak, żeby zachować ją w całym jej odwiecznym powikłaniu zła i dobra, rozpaczy i nadziei, można tylko dzięki dystansowi, tylko wznosząc się nad nią — ale to z kolei wydaje się moralną zdradą.
Czesław Miłosz, Odczyt Noblowski, Sztokholm 1981.
Uczniowie dyskutują o sposobach i możliwościach opisywania rzeczywistości, nawet tej najtrudniejszej. Nauczyciel może zapytać:
- Co to znaczy wznosić się ponad rzeczywistość?
- Czy ta sztuka udała się Miłoszowi w wierszach:Wiara, Nadzieja i Miłość, a może w całym cyklu?
- Czym - w kontekście doświadczenia wojny - byłaby moralna zdrada, o której mówił noblista?
Nauczyciel tak prowadzi dyskusję, aby wnioski przydatne były do opracowania przez uczniów pracy domowej.
Praca domowa:
Do wyboru:
Wiersze Miłosza: Wiara, Nadzieja i Miłość powstały w czasie wojny. Jak kontekst historyczny wpływa na odczytanie ich znaczeń? Zwróć uwagę na znaczenie tych wierszy dla całego cyklu Świat (poema naiwne). Napisz na ten temat tekst liczący co najmniej 400 słów.
Potraktuj wiersze Wiara, Nadzieja, Miłość jako poetycki tryptyk. Dokonaj zestawienia tych utworów, wskaż podobieństwa i różnice zarówno w sposobie obrazowania poetyckiego, jak i w formie. Zwróć uwagę na jego znaczenie dla całego cyklu. Napisz na ten temat tekst liczący co najmniej 400 słów.
Materiały dodatkowe:
Andrzej Franaszek, Miłosz. Biografia, Kraków 2011.
Jacek Łukasiewicz, Przestrzeń „świata naiwnego”. O poemacie Czesława Miłosza „Świat”, „Pamiętnik Literacki” 1981, t. 72/4.
Czesław Miłosz, Rodzinna Europa, Paryż 1959.
Krzysztof Stala, „Święte słowo jest”. Miłoszowskie paradoksy bycia, „ZNAK” 1993, nr 5.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Film” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.