Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Zasady pomocniczości i solidarności

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XIV. Integracja europejska.

Uczeń:

4) rozważa kwestię charakteru prawnego Unii Europejskiej, korzystając z przepisów traktatu z Lizbony i wskazując na zasady pomocniczości (subsydiarności) i solidarności.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • definiuje podstawowe zasady działania UE;

  • analizuje zasadę pomocniczości;

  • analizuje zasadę solidarności;

  • ocenia działanie zasad pomocniczości i solidarności w praktyce unijnej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • mapa myśli;

  • debata;

  • metoda plakatu.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • kartki A3 lub A4, pisaki, kredki.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Podanie tematu i celów lekcji.

2. Uczniowie metodą mapy myśli wypisują na tablicy najważniejsze wydarzenia związane z historią UE. Szczególną uwagę zwracają na dokumenty unijne.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie dzielą się na kilkuosobowe grupy. Analizują multimedium, przy czym połowa grup zwraca uwagę na zasadę pomocniczości, a połowa – na zasadę solidarności.

2. Następnie w grupach uczniowie opracowują zasady w formie plakatów. Plakaty przedstawiają i omawiają te zasady na forum klasy.

3. Uczniowie wykonują ćwiczenia 4 i 8 oraz zapoznają się z treścią lekcji.

4. Na podstawie schematów, treści lekcji i ćwiczeń uczniowie przygotowują się do debaty na temat przestrzegania zasad pomocniczości i solidarności przez organy unijne i państwa członkowskie.

5. Następuje debata na temat przestrzegania zasad pomocniczości i solidarności przez organy unijne i państwa członkowskie. W jej trakcie uczniowie oceniają stan przestrzegania tych zasad. Na koniec wybrana osoba podsumowuje debatę.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują ćwiczenia do schematów interaktywnych.

Materiały pomocnicze:

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., prawo.sejm.gov.pl.

Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską (wersja skonsolidowana), oide.sejm.gov.pl.

Traktat o Unii Europejskiej (wersja skonsolidowana), oide.sejm.gov.pl.

Robert P. Maloney, Dziesięć podstawowych zasad w społecznym nauczaniu Kościoła, tłum. ks. Henryk Przeździecki MS, lasalette.info.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Ze schematami uczniowie mogą zapoznać się wcześniej i przygotować przykłady działania zasad w praktyce, np. w najbliższej okolicy.