Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Informatyka
Temat: Formuły w arkuszu kalkulacyjnym – zadania maturalne
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Dobierzesz formuły z różnych kategorii w celu rozwiązania problemów obliczeniowych.
Zbudujesz formuły zagnieżdżone.
Stworzysz algorytmy rozwiązywania złożonych problemów związanych z wyszukiwaniem informacji w bazie danych, wymagające połączenia wielu formuł.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie Microsoft Excel 2010 lub nowsze, LibreOffice Calc 4.1 lub nowsze, albo wybrany odpowiednik.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o powtórzenie wiadomości na temat formuł w arkuszu kalkulacyjnych. Przypomniana wiedza będzie wykorzystana podczas lekcji przy rozwiązywaniu zadań maturalnych.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla i odczytuje temat lekcji oraz cele zajęć. Prosi uczniów o sformułowanie kryteriów sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z sekcją „Przeczytaj”. Każda osoba robi to indywidualnie. Następnie uczniowie dobierają się w pary, pobierają załącznik zamieszczony w sekcji i wspólnie wykonują poszczególne kroki, zgodnie z treścią sekcji „Przeczytaj”.
Uczniowie przechodzą do sekcji „Prezentacja multimedialna”. Zapoznają się z dołączonym multimedium i w parach wykonują polecenie 1. Po zakończeniu pracy chętna osoba z pary prezentuje odpowiedź, a nauczyciel weryfikuje jej poprawność.
Polecenie 2 z tej sekcji uczniowie wykonują indywidualnie.Uczniowie w grupach rozwiązują ćwiczenia 5–8 w sekcji „Sprawdź się”. Pierwszy uczeń z grupy, który skończy swoją pracę, podnosi rękę i od tej pory pozostali uczniowie mają minutę na udzielenie wszystkich odpowiedzi. Po upływie ustalonego czasu następuje sprawdzenie odpowiedzi na forum klasy.
Pozostałe ćwiczenia z sekcji uczniowie wykonują w parach (bez ćw. 9).
Faza podsumowująca:
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie 9 zamieszczone w sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Excel 2010 (lub nowszej wersji), LibreOffice Calc 4.1 lub wybranego odpowiednika.
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Prezentacja multimedialna” można wykorzystać jako materiał służący powtórzeniu materiału.