Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Jan Pluta |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Jaką mamy pewność, że wynik pomiaru jest prawidłowy? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres podstawowy I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | nauczanie przez dociekanie IBSE |
Metody nauczania: | - analiza pomysłów, |
Formy zajęć: | - praca całego zespołu klasowego, |
Środki dydaktyczne: | tablice wielkości fizycznych |
Materiały pomocnicze: | strona www Głównego Urzędu Miar |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel pyta uczniów o warunki prawidłowo wykonanego pomiaru. Następuje krótka dyskusja ze wskazaniem na konieczność weryfikacji urządzeń pomiarowych. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel razem z uczniami prowadzą dyskusję na temat, jakie powinny być własności wiarygodnych wzorców pomiarowych. Wyciągają wniosek, że powinny mieć za podstawę wielkości stałe w czasie i przestrzeni. Uczniowie zapoznają się z informacjami zawartymi na stronie Głównego Urzędu Miar i dyskutują je z nauczycielem. Nauczyciel dzieli uczniów na siedem grup. Każda grupa analizuje definicję jednej jednostki miary. | |
Faza podsumowująca: | |
Każda grupa prezentuje swą definicję. Nauczyciel kieruje dyskusją podsumowującą. | |
Praca domowa: | |
Rozwiązanie jednego z zadań z części „Sprawdź się” dotyczących wykorzystania praw i zasad fizyki do sprawdzenia poprawności wykonanych pomiarów. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Uczniowie mogą zapoznać się z audiobookiem przed lekcją w celu sprowokowania dyskusji na lekcji lub po zajęciach w celu utrwalenia wiadomości. |