Dla nauczyciela
Autorka: Dorota Czarny
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Stan postrzegania w Polsce praw mniejszości
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
IV. Prawa człowieka i ich ochrona.
Uczeń:
4) przedstawia szczegółowe prawa mniejszości narodowych i etnicznych oraz grupy posługującej się językiem regionalnym w Rzeczypospolitej Polskiej; pozyskuje informacje na temat praw mniejszości polskiej w różnych państwach.
Zakres rozszerzony
IV. Aspekty etniczne życia społecznego.
Uczeń:
6) analizuje stan przestrzegania praw mniejszości narodowych i etnicznych w Rzeczypospolitej Polskiej i w wybranym państwie.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje szczegółowe prawa mniejszości narodowych i etnicznych oraz grupy posługującej się językiem regionalnym w Rzeczypospolitej Polskiej;
analizuje stan przestrzegania praw mniejszości narodowych i etnicznych w Rzeczypospolitej Polskiej;
wyszukuje informacje na temat praw mniejszości narodowych i etnicznych oraz grupy posługującej się językiem regionalnym w Rzeczypospolitej Polskiej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiałów źródłowych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
flipcharty i markery.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Praca z animacją. Uczniowie na podstawie multimedium tworzą definicje mniejszości narodowej i mniejszości etnicznej oraz wskazują, co różni te grupy.
3. Analiza schematu i wykonanie ćwiczenia nr 2 dołączonego do multimedium (wskazanie, które z przedstawionych form dyskryminacji dotyczą mniejszości narodowych bądź etnicznych).
Faza realizacji
1. Podział klasy na cztery grupy. Każda z nich otrzymuje arkusze papieru i markery oraz materiał źródłowy do pracy:
Grupa 1 – Konstytucję Rzeczypospolitej Polskiej, art. 35 oraz Ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (DzU z 2019 r. poz. 1481, art. 13);
Grupa 2 – Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z dnia 18 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez przedszkola, szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym §2 i §4;
Grupa 3 – Ustawę z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (DzU z 2004 r. nr 253, poz. 2531, z późn. zm., art. 21);
Grupa 4 – Ustawę z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym, art. 9.
2. Uczniowie w grupach analizują teksty źródłowe i zapisują najważniejsze informacje dotyczące praw mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce. Nauczyciel wyznacza czas pracy.
3. Poszczególne grupy prezentują na forum klasy swoje zadania. Najważniejsze punkty poszczególnych obszarów zostają zapisane na tablicy.
4. Uczniowie zapoznają się z e‑materiałem dotyczącym dyskryminacji, zatrudnienia i praw wyborczych mniejszości narodowej i etnicznej. Następnie w parach mają przedyskutować własne opinie na ten temat.
4. Wybrana osoba dzieli się swoimi spostrzeżeniami. Jest to przyczynek do dyskusji na forum klasy.
5. Dyskusja oceniająca stan przestrzegania praw mniejszości w Polsce – uczniowie przedstawiają swoje opinie.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie wykonują wybrane ćwiczenia, które wspólnie omawiają z nauczycielem.
2. Nauczyciel na koniec zajęć ocenia uczniów aktywnie pracujących na lekcji.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia, których nie zrobili na zajęciach.
Materiały pomocnicze:
Art. 35 ust. 1 i 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.
Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z dnia 18 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez przedszkola, szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym (§2 i §4).
Ustawa z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (DzU z 2004 r. nr 253, poz. 2531, z późn. zm., art. 21).
Ustawa z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym (art. 9).
Świadomość prawna w kontekście równego traktowania 2018, Raport dla Biura Rzecznika Praw Obywatelskich.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Multimedia można wykorzystać jako materiał do lekcji powtórzeniowej.