Osoby należące do mniejszości mają prawo zwracać się do organów gminy w języku pomocniczym (w formie pisemnej lub ustnej). Język pomocniczy może być używany jedynie w gminach, gdzie liczba mieszkańców należących do mniejszości, której język ma być używany jako język pomocniczy, jest nie mniejsza niż 20 % ogólnej liczby mieszkańców gminy i które zostały wpisane do Urzędowego Rejestru Gmin:
R1LThY6vs7dXp
2
Ćwiczenie 2
R1WCeRmsXgqst1
RLCAqwlNRRlH8
RNN4gQPlJ5bQl2
Ćwiczenie 3
R3zXeRtunfMq42
Ćwiczenie 4
2
Ćwiczenie 5
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj polecenie.
1
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
Art. 44 zzd (…) 8. Absolwent szkoły lub oddziału z nauczaniem języka danej mniejszości narodowej nie może wybrać języka danej mniejszości narodowej na egzaminie maturalnym z języka obcego nowożytnego jako przedmiotu obowiązkowego
Art. 44 zzf 1. Absolwent szkoły lub oddziału z językiem nauczania mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub z językiem regionalnym, w których zajęcia są prowadzone w tych językach, oraz absolwent szkoły lub oddziału dwujęzycznego, w których język mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub język regionalny jest drugim językiem nauczania, może zdawać na egzaminie maturalnym przedmioty w języku polskim lub – z wyjątkiem języka polskiego oraz treści dotyczących historii Polski i geografii Polski – w języku danej mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub języku regionalnym. (…)
cyt4 Źródło: Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, dostępny w internecie: isap.sejm.gov.pl [dostęp 19.06.2020 r.].
R178sI7Uq9QEl
2
Ćwiczenie 6
Zapoznaj się z materiałem źródłowym i wykonaj polecenie.
Rok wyborów
Liczba oddanych głosów w wyborach do sejmu
Poparcie procentowe w skali kraju (sejm)
Liczba otrzymanych mandatów w sejmie
Liczba otrzymanych mandatów w senacie
1991
132 059
1,18
7
1
1993
60 770
0,44
3
1
1997
51 027
0,39
2
0
2001
47 230
0,36
2
0
2005
34 469
0,29
2
0
2007
32 462
0,2
1
0
2011
28 014
0,19
1
0
2015
27 530
0,18
1
0
2019
32 094
0,17
1
0
Indeks górny Źródło: Wybory w Polsce, dostępny w internecie: pl.wikipedia.org [dostęp 6.07.2020 r.]. Indeks górny koniecŹródło: Wybory w Polsce, dostępny w internecie: pl.wikipedia.org [dostęp 6.07.2020 r.].
Rb26SVeh18vNp
31
Ćwiczenie 7
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj polecenie.
1
Informacja Rzecznika Praw Obywatelskich na temat skarg i wniosków dotyczących mniejszości narodowych i etnicznych, które wpłynęły do Biura RPO w latach 2016–2018
Zdaniem skarżących, rosnąca liczba migrantów z Ukrainy wymusza jednak wypracowanie nowych rozwiązań, które umożliwiłyby dzieciom z tego państwa naukę języka ojczystego, razem z obywatelami polskimi narodowości ukraińskiej. Wspólna nauka służyłaby wzajemnej integracji, a także, co jest szczególnie ważne, pozwalała na wykorzystanie w pracy z cudzoziemcami dorobku placówek oświatowych i dotychczasowych osiągnięć nauczycieli uczących na co dzień dzieci należące do mniejszości ukraińskiej.
Odpowiedź Ministerstwa:
Obie grupy uczniów mają zagwarantowane prawo do wyrażenia woli podtrzymywania swojej tożsamości narodowej i językowej, ale z uwagi na odmienne zasady organizacji tego nauczania, a także różny sposób jego finansowania, nie można tych grup objąć wspólną nauką.
cyt5 Źródło: Informacja Rzecznika Praw Obywatelskich na temat skarg i wniosków dotyczących mniejszości narodowych i etnicznych, które wpłynęły do Biura RPO w latach 2016–2018, dostępny w internecie: rpo.gov.pl [dostęp 19.06.2020 r.].
RV8TLNvhEexrv
Zastanów się, czy wszyscy Ukraińcy przebywający na terenie Polski mają ten sam status prawny.
Na podstawie obowiązujących przepisów system oświaty inaczej traktuje dzieci należące do mniejszości narodowych czy etnicznych, będące obywatelami polskimi, a inaczej dzieci cudzoziemców przebywających w naszym kraju. Każda z tych grup ma w inny sposób finansowane i zorganizowane nauczanie.
31
Ćwiczenie 8
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj polecenie.
1
Informacja Rzecznika Praw Obywatelskich na temat skarg i wniosków dotyczących mniejszości narodowych i etnicznych, które wpłynęły do Biura RPO w latach 2016–2018
W 2016 r. Rzecznik Praw Obywatelskich otrzymał informacje o trudnościach w nauczaniu języków mniejszości narodowych i etnicznych, a także historii, geografii i kultury mniejszości, wynikających z ograniczonego dostępu do podręczników i materiałów edukacyjnych z tych przedmiotów, dostosowanych do aktualnej podstawy programowej. (…). Ten sam, powtarzający się od wielu lat problem w zapewnianiu uczniom dostępu do materiałów niezbędnych do nauki języka mniejszości, zgłaszany był ponadto w skargach kierowanych bezpośrednio do Rzecznika przez organizacje mniejszości ukraińskiej.
Odpowiedź Ministerstwa:
Informacje przekazane Rzecznikowi przez resort edukacji potwierdziły, że w przypadku podręczników do nauki języka ukraińskiego nie został przyjęty żaden plan wydawniczy, a organizacje mniejszości ukraińskiej, z przyczyn finansowych, we własnym zakresie nie są w stanie takich podręczników przygotować.
cyt5 Źródło: Informacja Rzecznika Praw Obywatelskich na temat skarg i wniosków dotyczących mniejszości narodowych i etnicznych, które wpłynęły do Biura RPO w latach 2016–2018, dostępny w internecie: rpo.gov.pl [dostęp 19.06.2020 r.].
RyGoKCXb6Wb6Y
Zastanów się, kto odpowiada za przygotowanie treści nauczania w językach narodowych innych niż polski.
Rozstrzygnięcie: nie.
Uzasadnienie: ministerstwo jedynie akceptuje programy nauczania przedstawione przez organizacje mniejszości, nie jest zobowiązane do ich przygotowania. Choć zbyt niskie środki po stronie tych organizacji nie pozwalają na przygotowanie podręczników, a co za tym idzie, na efektywną naukę, prawo nie jest łamane.