Dla nauczyciela
Autor: Małgorzata Kosińska‑Pułka
Przedmiot: język polski
Temat: Polskie programy pozytywistyczne. Filozofia pozytywizmu.
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa
Zakres podstawowy
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
1) przetwarza i hierarchizuje informacje z tekstów, np. publicystycznych, popularnonaukowych, naukowych;
3) rozpoznaje specyfikę tekstów publicystycznych (artykuł, felieton, reportaż), retorycznych (przemówienie, laudacja, homilia), popularnonaukowych i naukowych (rozprawa); wśród tekstów prasowych rozróżnia wiadomość i komentarz; rozpoznaje środki językowe i ich funkcje zastosowane w tekstach; odczytuje informacje i przekazy jawne i ukryte; rozróżnia odpowiedzi właściwe i unikowe;
5) charakteryzuje główne prądy filozoficzne oraz określa ich wpływ na kulturę epoki;
7) rozpoznaje słownictwo o charakterze wartościującym; odróżnia słownictwo neutralne od słownictwa o zabarwieniu emocjonalnym, oficjalne od potocznego.
III. Tworzenie wypowiedzi
1. Elementy retoryki. Uczeń:
1) formułuje tezy i argumenty w wypowiedzi ustnej i pisemnej przy użyciu odpowiednich konstrukcji składniowych.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
2) buduje wypowiedź w sposób świadomy, ze znajomością jej funkcji językowej, z uwzględnieniem celu i adresata, z zachowaniem zasad retoryki.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
charakteryzuje najistotniejsze programy polskich pozytywistów,
przedstawia postulaty formułowane przez twórców pozytywizmu oraz krytykowane przez nich postawy i poglądy,
formułuje tezy i argumenty potrzebne do dyskusji na temat wybranego programu pozytywizmu,
uzasadnia swoje stanowisko dotyczące roli sztuki.
Strategie nauczania
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania
metoda poglądowa;
rozmowa kontrolowana;
metoda ćwiczeń przedmiotowych;
praca z tekstem literackim.
Formy zajęć
praca indywidualna,
praca w grupach,
praca całego zespołu klasowego,
analizowanie tekstów publicystycznych,
samokształcenie.
Środki dydaktyczne
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica/ kartka papieru, pisak/kreda;
Przebieg zajęć
Faza wstępna
1. Nauczyciel inicjuje dyskusję, formułuje pytanie, na które uczniowie odpowiadają, wymieniając się swoimi poglądami:
Czy idąc różnymi drogami, możemy się kiedykolwiek spotkać i uszanować wzajemnie nasze cele?
2. Uczniowie zapoznają się z umieszczonymi w e‑materiałach fragmentami tekstów publicystycznych i dostrzegają ich polemiczny charakter.
3. Przedstawienie celu zajęć i podanie tematu.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie tworzą mapę myśli na temat pozytywizmu. Rozbudowują zaznaczone na mapie pojęcia. Zapisują hasła negowane przez pozytywistów oraz ważne dla nowych czasów. Zaznaczają nazwiska prozaików i publicystów, którzy je głosili.
2. Uczniowie wykonują kolejne ćwiczenia umieszczone w e‑materiałach:
zaznaczają postulaty pozytywistycznego programu pracy u podstaw,
przyporządkowują cytaty do poglądów, których dotyczą (emancypacja, praca u podstaw, utylitaryzm, ewolucjonizm, scjentyzm, empiryzm),
w tekście Leopolda Mikulskiego i Aleksandra Świętochowskiego Praca u podstaw rozpoznają argumenty, przykłady i dygresje wspierające wywód,
na podstawie fragmentu tekstu Piotra Chmielowskiego Utylitaryzm w literaturze wypisują w punktach cechy, które autor przypisuje artystom romantycznym oraz pozytywistycznym. Samodzielnie oceniają wykonanie ćwiczenia, korzystając ze wskazówek zawartych w e‑materiałach.
3. Uczniowie redagują plan wypowiedzi, w której ustosunkują się do twierdzenia Piotra Chmielowskiego: Cóż bowiem może przedstawić [dla sztuki] większy i wspanialszy ideał, jak urzeczywistnienie dobra społeczeństwa?
Udzielają odpowiedzi na pytanie o cele stawiane sztuce.
4. Zapoznają się z umieszczonym w e‑materiałach fragmentem Marty Elizy Orzeszkowej i na jego podstawie opisują sytuację pracujących kobiet. Zapisują informacje o trudnościach, których kobiety doświadczały w codziennym życiu, stanie zdrowia, wynagrodzeniu, środowisku i pracodawcy.
Faza podsumowująca
1. Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat znaczenia programu poprzedzającego każde konstruktywne działanie. Uczniowie wymieniają się spostrzeżeniami.
2. Nauczyciel zapisuje na tablicy pytanie:
Który z programów pozytywizmu można uznać za najważniejszy dla podniesienia jakości życia nie tylko w XIX wieku, ale i współcześnie?
Wskazani uczniowie udzielają odpowiedzi i ją uzasadniają.
3. Nauczyciel prosi, aby uczniowie z dowolnego programu pozytywizmu wybrali takie zdanie, które można uznać za złotą myśl. Uczniowie podają przykłady i uzasadniają swoje wybory. Budują komentarze do zdań.
Zadanie domowe
Nauczyciel na podstawie e‑materiałów formułuje polecenie pracy domowej.
1. Czy któryś z programów pozytywistycznych można uznać za aktualny? Napisz rozprawkę problemową i udziel w niej odpowiedzi na to pytanie.
Materiały pomocnicze
Eliza Orzeszkowa, Kilka słów o kobietach, Lwów 1873
Leopold Mikulski, Aleksander Świętochowski, Praca u podstaw. (Ogólne jej pojęcie), [w:] „Przegląd Tygodniowy” 1873, nr 10
Piotr Chmielowski, Utylitaryzm w literaturze, [w:] Programy i dyskusje literackie okresu pozytywizmu, oprac. J. Kulczycka‑Saloni, Wrocław 1985
Słownik literatury polskiej XIX wieku, red. J. Bachórz i A. Kowalczykowa, Wrocław 2002
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium
Uczniowie mogą omówić każdą z informacji zawartych w multimedium bazowym szczegółowo i w odniesieniu do różnych przykładów dzieł pozytywizmu.