Autor: Joanna Kalinowska

Przedmiot: Historia

Temat: Integracja na świecie

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
LIV. Świat na przełomie tysiącleci. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1) porównuje proces obalania komunizmu w krajach Europy Środkowo‑Wschodniej i transformacji ustrojowej tych państw;
2) wyjaśnia przyczyny rosnącego znaczenia Chin w świecie współczesnym;
3) charakteryzuje nowe zagrożenia dla ładu międzynarodowego.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje przyczyny procesów integracyjnych, do których dochodzi na różnych kontynentach;

  • wymienia najważniejsze organizacje międzynarodowe oraz prowadzone przez nie działania;

  • analizuje pozytywne i negatywne strony procesów integracyjnych na świecie.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel określa cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu. Wyświetla na tablicy temat lekcji.

  2. Prowadzący poleca uczniom przygotować w parach pytania związane z tematem lekcji. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z zakresem zajęć? Będą to obowiązujące uczniów kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Metoda jigsaw. Uczniowie odliczają do ośmiu. Łączą się w zespoły według przydzielonych numerów. Każda grupa opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”:

  • grupy 1 i 5 – U źródeł integracji międzynarodowej,

  • grupy 2 i 6 – W jedności siła,

  • grupy 3 i 7 – Cele integracji,

  • grupy 4 i 8 – Szanse i zagrożenia.

Po zakończeniu pracy uczniowie zmieniają zespoły tak, by w każdym znalazła się przynajmniej jedna osoba z poprzednich grup. Uczniowie dzielą się wiedzą zdobytą wcześniej i uczą się od siebie nawzajem. Chętne lub wybrane osoby omawiają przydzielone zagadnienia. Pozostali uczniowie mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.

  1. Praca z multimedium („Mapa interaktywna”). Wybrana osoba czyta polecenie 3: „Podziel wymienione organizacje ze względu na ich charakter: gospodarczy, polityczny lub militarny. Z czym ewentualnie mogą się wiązać trudności w dokonywaniu tego rodzaju podziału?”. Po zapoznaniu się z materiałem uczniowie, wciąż pracując w dotychczasowych zespołach, opracowują odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie się do niej ustosunkowują. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje.

  2. Kolejne polecenie 4 uczniowie wykonują w parach. Analizują logo różnych organizacji międzynarodowych i wskazują, jakie są między nimi wspólne elementy. Dyskutują, a następnie zapisują wnioski. Wybrane pary omawiają swoje rozwiązanie i spostrzeżenia na forum klasy.

  3. Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują ćwiczenie 4 z sekcji „Sprawdź się” indywidualnie, a następnie wybrane osoby przedstawiają propozycje odpowiedzi wraz z własną argumentacją.

  4. Kolejne ćwiczenie 5 uczniowie wykonują w parach. Nauczyciel kontroluje wskazywane przez uczniów odpowiedzi. Następuje wspólne omówienie odpowiedzi na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę dotyczącą kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli?

  2. Nauczyciel podsumowuje przebieg zajęć i ocenia pracę grup uczniowskich.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia 6 i 7 z sekcji „Sprawdź się”.

  2. (Dla uczniów chętnych) Wykonaj polecenie 2 z sekcji „Mapa interaktywna”.

Materiały pomocnicze:

A. Giddens, Socjologia, tłum. A. Szulżycka, Warszawa 2004.

J. Marszałek‑Kawa, Procesy integracyjne w Europie po II wojnie światowej, Toruń 2003.

Procesy integracyjne we współczesnej gospodarce światowej, red. E. Oziewicz, Warszawa 2001.

Wskazówki metodyczne:

  • Uczniowie na podstawie sekcji „Mapa interaktywna” przygotowują prezentację multimedialną będącą podsumowaniem lekcji.