Dla nauczyciela
Autor: Joanna Kalinowska
Przedmiot: Historia
Temat: Integracja na świecie
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje przyczyny procesów integracyjnych, do których dochodzi na różnych kontynentach;
wymienia najważniejsze organizacje międzynarodowe oraz prowadzone przez nie działania;
analizuje pozytywne i negatywne strony procesów integracyjnych na świecie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel określa cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu. Wyświetla na tablicy temat lekcji.
Prowadzący poleca uczniom przygotować w parach pytania związane z tematem lekcji. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z zakresem zajęć? Będą to obowiązujące uczniów kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Metoda jigsaw. Uczniowie odliczają do ośmiu. Łączą się w zespoły według przydzielonych numerów. Każda grupa opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”:
grupy 1 i 5 – U źródeł integracji międzynarodowej,
grupy 2 i 6 – W jedności siła,
grupy 3 i 7 – Cele integracji,
grupy 4 i 8 – Szanse i zagrożenia.
Po zakończeniu pracy uczniowie zmieniają zespoły tak, by w każdym znalazła się przynajmniej jedna osoba z poprzednich grup. Uczniowie dzielą się wiedzą zdobytą wcześniej i uczą się od siebie nawzajem. Chętne lub wybrane osoby omawiają przydzielone zagadnienia. Pozostali uczniowie mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.
Praca z multimedium („Mapa interaktywna”). Wybrana osoba czyta polecenie 3: „Podziel wymienione organizacje ze względu na ich charakter: gospodarczy, polityczny lub militarny. Z czym ewentualnie mogą się wiązać trudności w dokonywaniu tego rodzaju podziału?”. Po zapoznaniu się z materiałem uczniowie, wciąż pracując w dotychczasowych zespołach, opracowują odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie się do niej ustosunkowują. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje.
Kolejne polecenie 4 uczniowie wykonują w parach. Analizują logo różnych organizacji międzynarodowych i wskazują, jakie są między nimi wspólne elementy. Dyskutują, a następnie zapisują wnioski. Wybrane pary omawiają swoje rozwiązanie i spostrzeżenia na forum klasy.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują ćwiczenie 4 z sekcji „Sprawdź się” indywidualnie, a następnie wybrane osoby przedstawiają propozycje odpowiedzi wraz z własną argumentacją.
Kolejne ćwiczenie 5 uczniowie wykonują w parach. Nauczyciel kontroluje wskazywane przez uczniów odpowiedzi. Następuje wspólne omówienie odpowiedzi na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę dotyczącą kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli?
Nauczyciel podsumowuje przebieg zajęć i ocenia pracę grup uczniowskich.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia 6 i 7 z sekcji „Sprawdź się”.
(Dla uczniów chętnych) Wykonaj polecenie 2 z sekcji „Mapa interaktywna”.
Materiały pomocnicze:
A. Giddens, Socjologia, tłum. A. Szulżycka, Warszawa 2004.
J. Marszałek‑Kawa, Procesy integracyjne w Europie po II wojnie światowej, Toruń 2003.
Procesy integracyjne we współczesnej gospodarce światowej, red. E. Oziewicz, Warszawa 2001.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie na podstawie sekcji „Mapa interaktywna” przygotowują prezentację multimedialną będącą podsumowaniem lekcji.