Dla nauczyciela
Autor: Joanna Oparek
Przedmiot: Język polski
Temat: Reporter w globalnej wiosce. Jak zmieniał się reportaż podróżniczy
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
charakteryzuje sposób ujawniania reportera we fragmentach reportaży;
wypisuje cytaty z tekstu świadczące o jego przynależności do gatunku reportażu;
określa typ reportażu podróżniczego;
tworzy mapę myśli podsumowującą wiedzę na temat reportażu podróżniczego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel zachęca uczniów do wypowiedzi na temat znaczenia podróży – pyta, w jaki sposób poszerza naszą wiedzę o świecie i o samym sobie, kiedy jest wyzwaniem lub misją, kiedy przygodą i tylko rozrywką.
Nauczyciel pyta uczniów o ich ulubione powieści podróżnicze. Może zaznaczyć, że motyw podroży często pojawia się w literaturze oświecenia i przywołać przykłady (Kandyd, Podróże Guliwera, Przypadki Robinsona Cruzoe).
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał „Reporter w globalnej wiosce. Jak zmieniał się reportaż podróżniczy”. Przybliża uczniom temat i cele lekcji. Określa kryteria sukcesu.
Nauczyciel poleca uczniom, aby przed zapoznaniem się z treścią e‑materiału przypomnieli sobie cechy gatunkowe reportażu – prosi chętną osobę o wypowiedź na forum i uzupełnia ją lub komentuje.
Faza realizacyjna:
Uczniowie przystępują do czytania tekstu e‑materiału. Indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” – aż do części „Różnorodność współczesnego literackiego reportażu podróżniczego”.
Nauczyciel prosi chętnych uczniów o odczytanie na głos fragmentów tekstów prezentujących różne podejścia do tematu podróży (teksty przy kolejnych slajdach).
Nauczyciel prosi jedną osobę o wymienienie (przypomnienie) różnych sposobów rozumienia podróży. Może przy tym zainicjować dyskusję o tym, jaki rodzaj reportażu wydaje się uczniom najciekawszy i dlaczego (nadal w odniesieniu do slajdów).
Uczniowie zapoznają się z „Grafiką interaktywną” – nauczyciel angażuje uczniów w wykonanie polecenia 1 i 2 – ponownie może poprosić chętne osoby o głośne odczytanie fragmentów reportaży zawartych w „Grafice interaktywnej”, po czym wspólnie z uczniami określić funkcje opisów i scharakteryzować sposób ujawniania się w tekstach postaci reportera.
Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się” – daje uczniom czas na zapoznanie się z materiałem. Następnie dzieli uczniów na dwie grupy. Każdy zespół wykonuje po trzy ćwiczenia. Grupa 1 - zadania 1, 2 oraz 3. Grupa 2 - ćwiczenia 4, 5 oraz 6. Przedstawiciele grup prezentują rozwiązania na forum klasy.
Nauczyciel daje uczniom czas na zapoznanie się tekstami w ramach ćwiczenia 7. Zadanie to może być wykonane wspólnie. Uczniowie zastanawiają się, jak w kolejnych fragmentach ujawnia się reporter i wraz z nauczycielem określają na tej podstawie typ reportażu podróżniczego.
Nauczyciel może zachęcić uczniów do przywołania filmowych przykładów dylematów i niebezpieczeństw związanych z pracą reportera, np. w krajach ogarniętych wojną.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Prosi wybrane osoby o podsumowanie zdobytej wiedzy w odniesieniu do zakładanych celów.
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie postaci polskich reporterów, których teksty były prezentowane w e‑materiale.
Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenie 8 z sekcji „Sprawdź się”. Tworzą mapę myśli podsumowującą wiedzę na temat reportażu podróżniczego.
Nauczyciel może przywołać i krótko omówić reportaże nagrodzone w ostatnich latach (np. Nagroda Nike, Nagroda Literacka Gdynia) i zachęcić uczniów do zapoznania się w wybranymi książkami.
Praca domowa:
Przygotuj prezentację multimedialną, w której podsumujesz zdobyte podczas lekcji wiadomości.
Napisz wypracowanie na temat: Czy praca reportera może zmienić świat?.
Kapuściński Ryszard, Autoportret reportera, Warszawa 2008.
Biblia dziennikarstwa, pod red. A. Skworza, A. Niziołka, Kraków 2010.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Ilustracja interaktywna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.