Autor: Grażyna Kiełczykowska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Bryły platońskie

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

X. Stereometria. Uczeń:

6) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • opisuje własności brył platońskich,

  • definiuje ich cechy i charakterystykę,

  • rozwiązuje zadania dotyczące brył platońskich.

Strategie i metody nauczania:

  • konstruktywizm,

  • dyskusja,

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w grupach,

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każda grupa uczniów miała do dyspozycji komputer, najlepiej w pracowni komputerowej. Lekcję tę można przeprowadzić, mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym.

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pokazuje uczniom modele brył platońskich.

  2. Nauczyciel prosi o scharakteryzowanie tych brył, podanie cech wspólnych.

  3. Nauczyciel prosi o zastanowienie się, jak policzyć pola tych brył.

  4. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów, aby z przygotowanych wcześniej siatek stworzyli bryły platońskie i zastanowili się, jak będą wyglądały kule wpisane i opisane na tych bryłach.

  2. Nauczyciel prosi, aby uczniowie otworzyli medium, w którym przedstawione są wzory na promienie tych kul. Prosi uczniów o rozwiązanie zadań pod medium. Uczniowie pracują w parach. Następnie wspólnie z nauczycielem omawiają wynik.

  3. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne nr 3‑8 z sekcji „Sprawdź się”. Następnie napotkane problemy omawiane są na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie najważniejszych elementów, jakie były omawiane w trakcie lekcji.

Praca domowa:

Nauczyciel poleca uczniom wykonać ćwiczenia interaktywne nr 1‑2 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Bryły platońskieD9sB4SVlqBryły platońskie

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Infografika może posłużyć jako materiał powtórzeniowy przed sprawdzianem.