Dla nauczyciela
Autor: Grażyna Kiełczykowska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Bryły platońskie
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
X. Stereometria. Uczeń:
6) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje własności brył platońskich,
definiuje ich cechy i charakterystykę,
rozwiązuje zadania dotyczące brył platońskich.
Strategie i metody nauczania:
konstruktywizm,
dyskusja,
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w grupach,
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każda grupa uczniów miała do dyspozycji komputer, najlepiej w pracowni komputerowej. Lekcję tę można przeprowadzić, mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pokazuje uczniom modele brył platońskich.
Nauczyciel prosi o scharakteryzowanie tych brył, podanie cech wspólnych.
Nauczyciel prosi o zastanowienie się, jak policzyć pola tych brył.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów, aby z przygotowanych wcześniej siatek stworzyli bryły platońskie i zastanowili się, jak będą wyglądały kule wpisane i opisane na tych bryłach.
Nauczyciel prosi, aby uczniowie otworzyli medium, w którym przedstawione są wzory na promienie tych kul. Prosi uczniów o rozwiązanie zadań pod medium. Uczniowie pracują w parach. Następnie wspólnie z nauczycielem omawiają wynik.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne nr 3‑8 z sekcji „Sprawdź się”. Następnie napotkane problemy omawiane są na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie najważniejszych elementów, jakie były omawiane w trakcie lekcji.
Praca domowa:
Nauczyciel poleca uczniom wykonać ćwiczenia interaktywne nr 1‑2 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Bryły platońskieBryły platońskie
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Infografika może posłużyć jako materiał powtórzeniowy przed sprawdzianem.