Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Marcin Małecki, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Które elektrony są odpowiedzialne za tworzenie wiązań w pierwiastkach z bloku d położonych w 4. okresie?
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:
1) opisuje podobieństwa we właściwościach pierwiastków w grupach układu okresowego i zmienność właściwości w okresach.
Zakres rozszerzony
II. Budowa atomu. Uczeń:
5) określa przynależność pierwiastków do bloków konfiguracyjnych: s, p i d układu okresowego na podstawie konfiguracji elektronowej; wskazuje związek między budową elektronową atomu a położeniem pierwiastka w układzie okresowym i jego właściwościami fizycznymi (np. promieniem atomowym, energią jonizacji) i chemicznymi.
X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:
1) opisuje podobieństwa we właściwościach pierwiastków w grupach układu okresowego i zmienność właściwości w okresach.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
decyduje, które elektrony biorą udział w powstawaniu wiązań w związkach chemicznych tworzonych przez atomy pierwiastków należących do bloku 4. okresu d;
analizuje rozmieszczenie elektronów walencyjnych na orbitalach w pierwiastkach 4. okresu bloku d;
koreluje ilość elektronów walencyjnych pierwiastka 4. okresu bloku d z jego położeniem w grupie.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
pogadanka;
dyskusja dydaktyczna;
analiza materiału źródłowego;
termometr;
film samouczek;
ćwiczenia uczniowskie;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca zbiorowa;
praca w parach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica i kreda, pisak.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wyświetla okładkę e‑materiału. Zadaje uczniom pytanie: dlaczego czasami trudno jest wybrać odpowiednią jednostkę lub rzecz spośród wielu? Następnie naprowadza uczniów na zagadnienie elektronów i zadaje pytanie „Jak spośród wielu elektronów określić, które z nich biorą udział w reakcji chemicznej?”.
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie starają się zdefiniować pojęcie elektronów walencyjnych.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej układ okresowy pierwiastków chemicznych podzielony na bloki s, p, d i f. Następnie prosi uczniów, aby wskazali, o których pierwiastkach będą dziś rozmawiać.
Uczniowie zapoznają się z treściami w e‑materiale w sekcji „Przeczytaj”. Po wyznaczonym czasie nauczyciel prosi uczniów o porównanie pojęcia elektronów walencyjnych, które poznali podczas analizy tekstu z pojęciem, które podali w fazie wstępnej. Następnie zadaje uczniom pytanie: które elektrony w pierwiastkach d-elektronowych są elektronami walencyjnymi i dlaczego jest to odmienne od bloku s i p?
Nauczyciel odsyła uczniów do bloku tekstowego w e‑materiale. Uczniowie zapoznają się z przykładami zawartymi w bloku tekstowym i na forum, wraz z nauczycielem, je analizują.
Nauczyciel odsyła uczniów do filmu samouczka. Uczniowie w parach oglądają go, a następnie zapoznają się z poleceniem zawartym w medium i wykonują je.
Uczniowie pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. Wykonują zadania. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu, daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętna osoba z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Na zakończenie, nauczyciel stosuje narzędzie do oceny stopnia opanowania wiadomości i umiejętności z zastosowaniem termometru przez uczniów. Uczniowie, na skali temperatury, zaznaczają cenkami, w jakim stopniu opanowali zagadnienia, wynikające z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji. Jeżeli ze skali będzie wynikał niski poziom temperatury, uczniowie zastanawiają się, w jaki sposób podnieść swój poziom posiadanej wiedzy.
Jako podsumowanie lekcji, nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/łem...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Nauczyciel prosi uczniów o dokończenie ćwiczeń zawartych w e‑materiale w części „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Film samouczek może być wykorzystany w trakcie lekcji oraz jako pomoc przy odrabianiu zadania domowego. Uczniowie nieobecni na lekcji mogą wykorzystać medium do uzupełnienia luk kompetencyjnych.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Z czego wynika podział pierwiastków w układzie okresowym na bloki?
Jak można zdefiniować elektrony walencyjne?
Jaki stan nazywamy podstawowym?
O czym mówi reguła Hunda?
Nauczyciel przygotowuje na arkuszu papieru narysowany termometr ze skalą, cenki.