Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Marcin Sz. Małecki, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Konstruowanie ogniw
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
IX. Elektrochemia. Ogniwa i elektroliza. Uczeń:
3) pisze równania reakcji zachodzące na elektrodach (na katodzie i anodzie) ogniwa galwanicznego o danym schemacie; projektuje ogniwo, w którym zachodzi dana reakcja chemiczna; pisze schemat tego ogniwa.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
analizuje budowę ogniw pod kątem zachodzących reakcji utleniania i redukcji;
zapisuje równania reakcji zachodzące na elektrodach w ogniwach;
konstruuje ogniwo.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
praktyczna.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja dydaktyczna;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
film samouczek;
eksperyment chemiczny;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca zbiorowa;
praca w grupach;
praca w parach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica i kreda, pisak.
Przebieg zajęć
Faza wstępna
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wyświetla okładkę e‑materiału i zadaje uczniom pytanie: co żaba ma wspólnego z elektrochemią? Czy korzystacie z urządzeń przenośnych? Jak działają te urządzenia (np. laptop, tablet, telefon komórkowy) i na czym to polega?
Rozpoznawanie wiedzy potocznej uczniów. Burza mózgów wokół budowy ogniwa.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, jakie zostaną użyte w czasie lekcji.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel podaje uczniom polecenie: Zapoznaj się z budową i działaniem ogniwa galwanicznego. Uczniowie samodzielnie analizują treści w e‑materiale – „Ogniwo galwaniczne” oraz w parach oglądają film samouczek. Po wyznaczonym czasie chętni uczniowie podają znaczenie pojęcia ogniwo, jego budowę i omawiają zachodzące zmiany na półogniwach (zachodzące reakcje).
Eksperyment chemiczny. Nauczyciel losowo dzieli uczniów na dwie grupy zadaniowe (realnych grup może być więcej) do przeprowadzenia dwóch eksperymentów wg instrukcji zawartej w e‑materiale (jedna grupa przeprowadza jeden eksperyment). Nauczyciel przygotowuje różne rodzaje sprzętu, szkła laboratoryjnego, odczynniki chemiczne, a uczniowie wybierają to, co jest im niezbędne do przeprowadzenia eksperymentu. Uczniowie stawiają pytanie badawcze i hipotezę, przeprowadzają eksperyment wg instrukcji zapisanej w e‑materiale, obserwują zmiany, wyciągają wnioski. Prowadzący monitoruje przebieg pracy podopiecznych, wyjaśnia ewentualnie niezrozumiałe kwestie i wątpliwości. Po minionym czasie chętni uczniowie z poszczególnych grup prezentują efekty pracy. Pozostali uczniowie weryfikują poprawność merytoryczną wypowiedzi uczniów.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale w zakładce „sprawdź się” oraz w medium bazowym.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania. Może również stworzyć quiz i wykorzystać aplikację Kahoot! lub Quizizz z wykorzystaniem smartfonów/tabletów. Pytania: co to jest ogniwo galwaniczne? Jak jest zbudowane ogniwo? Na jakiej zasadzie działa ogniwo? Co to jest klucz elektrolityczny? Czym jest katoda, a czym anoda?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/łem...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia zawarte w zestawie ćwiczeń w części „sprawdź się” oraz przygotowują sprawozdanie z wykonywanych eksperymentów.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Film samouczek może być wykorzystany w trakcie lekcji oraz jako pomoc przy odrabianiu zadania domowego. Uczniowie nieobecni na lekcji mogą wykorzystać go jako nadrobienie zaległości i uzupełnienie luk kompetencyjnych.
Materiały pomocnicze:
1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Co to jest ogniwo galwaniczne?
Jak jest zbudowane ogniwo?
Na jakiej zasadzie działa ogniwo?
Co to jest klucz elektrolityczny?
Czym jest katoda, a czym anoda?
Doświadczenia chemiczne:
Sprzęt, szkło laboratoryjne i odczynniki chemiczne przygotować należy wg instrukcji zawartych w e‑materiale.