Sprawdź się
Wybierz właściwe słowo w poniższym tekście.
Ogniwo galwaniczne składa się z dwóch {#półogniw}{roztworów soli}. W ogniwach galwanicznych energia {#chemiczna}{potencjalna} przekształcana jest na energię elektryczną. Zachodzące w ogniwie reakcje są reakcjami {#redoks}{analizy}. Elektrodę o ładunku dodatnim nazywa się {#katodą}{anodą}, a o ładunku ujemnym {katodą}{#anodą}.
Wskaż, które opisy charakteryzują katodę.
- Zachodzi na niej redukcja.
- Zachodzi na niej utlenianie.
- Ma ładunek dodatni.
- Ma ładunek ujemny.
- Jest to metal o wyższej aktywności.
- Jest to metal o niższej aktywności.
Wskaż, które opisy charakteryzują anodę.
- Zachodzi na niej redukcja.
- Zachodzi na niej utlenianie.
- Zbudowany z niej metal roztwarza się w roztworze.
- Zbudowany z niej metal zwiększa swoją masę po zamknięciu układu.
- Przyjmuje elektrony.
- Oddaje elektrony.
Określ prawdziwość poniższych zdań.
| Zdanie | Prawda | Fałsz |
| Klucz elektrolityczny pozwala na dyfuzję jonów pomiędzy półogniwami. | □ | □ |
| W konwencji sztokholmskiej anoda zapisywana jest po prawej stronie. | □ | □ |
| Klucz elektrolityczny pozwala na dyfuzję jonów pomiędzy półogniwami. | □ | □ |
Uczniowie mieli za zadanie zbudować ogniwo. Do dyspozycji otrzymali płytkę ze srebra oraz płytkę cynkową, roztwory azotanu() srebra() i azotanu() cynku o stężeniu oraz nasycony roztwór azotanu() potasu. Ponadto otrzymali woltomierz, kable z krokodylkami i u–rurkę.

Na podstawie powyższej informacji określ, który z metali będzie pełnił funkcję katody, a który anody. Zapisz odpowiednie równania reakcji.
Uczniowie mieli za zadanie zbudować ogniwo. Do dyspozycji otrzymali płytkę ze srebra oraz płytkę cynkową, roztwory azotanu() srebra() i azotanu() cynku o stężeniu oraz nasycony roztwór azotanu() potasu. Ponadto otrzymali woltomierz, kable z krokodylkami i u–rurkę.

Korzystając z konwencji sztokholmskiej, zapisz schemat ogniwa.
Uczniowie mieli za zadanie skonstruować ogniwo kadmowo–miedziane. Do dyspozycji otrzymali: płytkę kadmową oraz miedzianą, krokodylki, woltomierz, kable, U–rurkę, roztwór klucza elektrolitycznego, roztwór siarczanu() miedzi() oraz roztwór siarczanu() kadmu o stężeniu .

Wykonaj poniższe polecenia.
a) Który z metali będzie pełnił funkcję katody, a który anody? Zapisz odpowiednie równania reakcji.
b) Korzystając z konwencji sztokholmskiej, zapisz schemat ogniwa.
Uczniowie mieli za zadanie skonstruować ogniwo kadmowo–miedziane. Do dyspozycji otrzymali: płytkę kadmową oraz miedzianą, krokodylki, woltomierz, kable, U–rurkę, roztwór klucza elektrolitycznego, roztwór siarczanu() miedzi() oraz roztwór siarczanu() kadmu o stężeniu .

W trakcie przygotowywania półogniwa kadmowego okazało się, że butelka z roztworem siarczanu() kadmu jest pusta. Oblicz, ile gramów siarczanu() kadmu należy użyć do przygotowania roztworu o stężeniu .