Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Agnieszka Sękiewicz‑Magoń
Autorka scenariusza: Iza Michalak
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: The History of Wikipedia vs Encyclopaedia Britannica / Historia Wikipedii i Encyklopedii Britannica
Grupa docelowa: klasa 2 liceum/technikum
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.3, I.12, III.4, III.7, V.2, V.3, V.5, V.6, V.8, VII.8, VIII.3, XII, XIII, XIV
Poziom nauczania: podstawowy
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo związane z tradycyjnymi encyklopediami i Wikipedią.
Uczeń umie określić, jaką wartość stanowią dla niego encyklopedie.
Uczeń potrafi napisać do kolegi/koleżanki e‑mail z rekomendacją tekstu źródłowego w wybranej przez siebie encyklopedii.
Uczeń potrafi zredagować wpis na forum, w którym wyraża opinię na temat encyklopedii internetowych oraz korzystania z nich.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat tradycyjnych encyklopedii i Wikipedii.
Uczeń kształtuje wiedzę na temat tradycyjnych encyklopedii i Wikipedii.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
metoda kognitywna
konektywizm
podejście humanistyczne
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (praca z prezentacją multimedialną, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
W ramach wprowadzenia do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Dodatkowo nauczyciel może zadać pytanie: Which reference sources do you use daily/often/seldom/never?
Faza realizacyjna:
Uczniowie przed przeczytaniem tekstu The Whole World at Your Fingers wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Odgadują, które stwierdzenia są prawdziwe, a które nieprawdziwe.
Uczniowie czytają tekst The Whole World at Your Fingers i sprawdzają, czy poprawnie wykonali Exercise 2. Podają szczegóły na forum klasy.
Uczniowie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę.
Uczniowie wykonują w parach Exercise 4 (Przeczytaj). Na forum klasy dzielą się informacjami uzyskanymi od kolegi/koleżanki.
Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na zdjęcie przedstawiające rząd tomów encyklopedii i pyta: Are print versions of encyclopaedias necessary if we can get any information online now? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.
W ramach rozgrzewki uczniowie wykonują Exercise 1 (Prezentacja multimedialna).
Uczniowie zapoznają się z prezentacją (Prezentacja multimedialna) i po wysłuchaniu nagrania wykonują Exercise 2 oraz 3 (Prezentacja multimedialna).
Uczniowie wykonują w parach Exercise 4 (Prezentacja multimedialna), a następnie na forum klasy dzielą się informacjami uzyskanymi od kolegi/koleżanki.
Faza podsumowująca:
Uczniowie, pracując w parach, wykonują Exercise 7 (Sprawdź się). Chętne osoby odczytują wiadomości otrzymane od kolegi/koleżanki.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): On one of the English forums you have noticed a discussion about online encyclopaedias. Write your entry (100–150 words) and:
express your opinion about online encyclopaedias;
give examples of your everyday use of one of them;
mention at least two disadvantages of using such sources of information;
explain why you can’t imagine living without them.
Materiały pomocnicze: Prezentacja multimedialna z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej, bazując na prezentacji multimedialnej z e‑materiału, uczniowie przygotowują trzy pytania szczegółowe do jej treści. Na kolejnej lekcji pracują w parach i zadają koledze/koleżance przygotowane przez siebie pytania oraz na nie odpowiadają.