Autorka e‑materiału: Agnieszka Sękiewicz‑Magoń

Autorka scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: The History of Wikipedia vs Encyclopaedia Britannica / Historia Wikipedii i Encyklopedii Britannica

Grupa docelowa: klasa 2 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.3, I.12, III.4, III.7, V.2, V.3, V.5, V.6, V.8, VII.8, VIII.3, XII, XIII, XIV

Poziom nauczania: podstawowy

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  4. [K4] kompetencje cyfrowe

  5. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z tradycyjnymi encyklopediami i Wikipedią.

  2. Uczeń umie określić, jaką wartość stanowią dla niego encyklopedie.

  3. Uczeń potrafi napisać do kolegi/koleżanki e‑mail z rekomendacją tekstu źródłowego w wybranej przez siebie encyklopedii.

  4. Uczeń potrafi zredagować wpis na forum, w którym wyraża opinię na temat encyklopedii internetowych oraz korzystania z nich.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat tradycyjnych encyklopedii i Wikipedii.

  2. Uczeń kształtuje wiedzę na temat tradycyjnych encyklopedii i Wikipedii.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. metoda podająca (praca z tekstem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (praca z prezentacją multimedialną, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

W ramach wprowadzenia do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Dodatkowo nauczyciel może zadać pytanie: Which reference sources do you use daily/often/seldom/never?

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie przed przeczytaniem tekstu The Whole World at Your Fingers wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Odgadują, które stwierdzenia są prawdziwe, a które nieprawdziwe.

  2. Uczniowie czytają tekst The Whole World at Your Fingers i sprawdzają, czy poprawnie wykonali Exercise 2. Podają szczegóły na forum klasy.

  3. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę.

  4. Uczniowie wykonują w parach Exercise 4 (Przeczytaj). Na forum klasy dzielą się informacjami uzyskanymi od kolegi/koleżanki.

  5. Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na zdjęcie przedstawiające rząd tomów encyklopedii i pyta: Are print versions of encyclopaedias necessary if we can get any information online now? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  6. W ramach rozgrzewki uczniowie wykonują Exercise 1 (Prezentacja multimedialna).

  7. Uczniowie zapoznają się z prezentacją (Prezentacja multimedialna) i po wysłuchaniu nagrania wykonują Exercise 2 oraz 3 (Prezentacja multimedialna).

  8. Uczniowie wykonują w parach Exercise 4 (Prezentacja multimedialna), a następnie na forum klasy dzielą się informacjami uzyskanymi od kolegi/koleżanki.

Faza podsumowująca:

Uczniowie, pracując w parach, wykonują Exercise 7 (Sprawdź się). Chętne osoby odczytują wiadomości otrzymane od kolegi/koleżanki.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): On one of the English forums you have noticed a discussion about online encyclopaedias. Write your entry (100–150 words) and:

  • express your opinion about online encyclopaedias;

  • give examples of your everyday use of one of them;

  • mention at least two disadvantages of using such sources of information;

  • explain why you can’t imagine living without them.

Materiały pomocnicze: Prezentacja multimedialna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej, bazując na prezentacji multimedialnej z e‑materiału, uczniowie przygotowują trzy pytania szczegółowe do jej treści. Na kolejnej lekcji pracują w parach i zadają koledze/koleżance przygotowane przez siebie pytania oraz na nie odpowiadają.