Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Tworzenie formuł warunkowych w arkuszu kalkulacyjnym
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Poznasz prosty sposób na podsumowanie warunkowe z zestawień cząstkowych.
Dowiesz się, jak obliczać sumę z przesunięciem zakresu źródłowego.
Nauczysz się, jakie formuły zastosować by przeprowadzić analizę zużycia paliwa.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie Microsoft Excel 2010, LibreOffice Calc 4.1 lub wybrany odpowiednik.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Tworzenie formuł warunkowych w arkuszu kalkulacyjnym”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Samouczek I”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wprowadza uczniów szczegółowo w temat lekcji i jej cele. Może posłużyć się wyświetloną na tablicy zawartością sekcji „Wprowadzenie”.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Samouczek I”. Na forum klasy uczniowie analizują zawarty w niej film. Wybrany uczestnik zajęć czyta treść polecenia nr 1: „Razem ze swoją rodziną grasz w grę polegającą na tym, że za wykonywanie obowiązków domowych każdy z domowników jest nagradzany punktami. Na koniec każdego miesiąca podliczacie zdobyte punkty i ustalacie, kto jest zwycięzcą, tzn. uzyskał najwięcej punktów. Stwórz cztery tabele (jedną na każdy tydzień miesiąca) zawierającą kolejno dwie kolumny: imię oraz liczbę punktów. Napisz formułę, która po wpisaniu w odpowiednią komórkę imienia podliczy liczbę zdobytych przez tę osobę punktów.” proponuje rozwiązanie i omawia jego kolejne kroki.
Pozostając w sekcji „Samouczek I” uczniowie w zespołach dwuosobowych zapoznają się z treścią polecenia nr 2: „Zmodyfikuj arkusz z poprzedniego zadania. Policz, ile każdy z domowników zdobył punktów. Wyznacz największy wynik i wypisz, kto go otrzymał.” i wspólnie analizują kolejne kroki rozwiązania postawionego problemu.
Nauczyciel wyświetla na tablicy film zawarty w sekcji „Samouczek II”. Następnie odczytuje treść polecenia nr 1: „Twoja rodzina postanowiła sprawdzić wysokość rachunków za prąd w okresie zimowym, tzn. od listopada do marca. W tym celu utwórz tabelę, w której w poszczególnych wierszach znajdowałyby się kolejne okresy rozliczeniowe, a poniżej kwoty jakie trzeba było zapłacić za prąd”. Uczniowie pracują w parach. Wybrana grupa omawia rozwiązanie na forum klasy.
Nauczyciel odczytuje wyświetlone na tablicy polecenie nr 2: „Zmodyfikuj arkusz z poprzedniego zadania. Korzystając z ujemnego argumentu funkcji, oblicz wysokość rachunków za prąd w okresie letnim, czyli od kwietnia do października.” z sekcji „Samouczek II”. Uczniowie rozwiązują je w parach. Na koniec chętna lub wybrana para przedstawia wynik swojej pracy na forum klasy.
Nauczyciel wyświetla na tablicy zawartość sekcji „Samouczek III”. Uczniowie wspólnie z nauczycielem analizują udostępnione materiały, które mają pomóc w rozwiązaniu kolejnych ćwiczeń.
Praca indywidualna – implementacja poznanej techniki do rozwiązywania problemów informatycznych – wykonywanie ćwiczeń z sekcji „Samouczek III”.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdania: „Na dzisiejszych zajęciach nauczyłam/łem się jak…”.
Praca domowa:
Uczniowie opracowują FAQ (minimum 3 pytania i odpowiedzi) do tematu lekcji („Tworzenie formuł warunkowych w arkuszu kalkulacyjnym”).
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Excel 2010 (lub nowszej wersji), LibreOffice Calc 4.1 lub wybranego odpowiednika.