Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Monika Sitek

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Czym jest ciemna materia?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne

IV. Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych, w tym tekstów popularnonaukowych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
18) przedstawia własnymi słowami główne tezy tekstu popularnonaukowego z dziedziny fizyki lub astronomii.

IV. Grawitacja i elementy astronomii. Uczeń:
10) opisuje Wielki Wybuch jako początek znanego nam Wszechświata; zna przybliżony wiek Wszechświata, opisuje rozszerzanie się Wszechświata (ucieczkę galaktyk); stosuje do obliczeń prawo Hubble’a.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. podaje definicję ciemnej materii.

  2. określa obserwacyjne przesłanki za istnieniem ciemnej materii.

  3. analizuje problem ciemnej materii w galaktykach.

Strategie nauczania:

kształcenie wyprzedzające / flipped‑classroom/ projektowe

Metody nauczania:

samouczenie się

Formy zajęć:

- praca indywidualna, - praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

komputer z rzutnikiem

Materiały pomocnicze:

brak

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Uczniowie zapoznają się z całym e‑materiałem w domu indywidualnie.

Faza realizacyjna:

Uczniowie po zapoznaniu się z tematem indywidualnie szukają w dostępnych źródłach – książki, internet – dodatkowych informacji o istnieniu ciemnej materii, przykładów ciemnej materii, metod badania ciemnej materii. Uczniowie pod okiem nauczyciela w grupach maksymalnie 4‑osobowych przygotowują plakaty, prezentacje lub inne środki przekazu informacji, np. nagrywają teledysk z piosenką o ciemnej materii (do wyboru przez uczniów). Nauczyciel nadzoruje przebieg prac, pomaga uczniom, wyjaśnia problematyczne kwestie, naprowadza na odpowiednie rozwiązania.

Faza podsumowująca:

Uczniowie prezentują swoje „dzieła” innym klasom, rodzicom w trakcie Festiwalu Nauki lub podczas innego zorganizowanego dnia nauki w szkole.

Praca domowa:

W celu utrwalenia wiadomości o ciemnej materii uczniowie rozwiązują zadania z zestawu ćwiczeń tego e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie oglądają film samodzielnie. Ewentualnie film odtwarzany jest na lekcji w trakcie omawiania projektu.