Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Monika Sitek |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Czym jest ciemna materia? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne IV. Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych, w tym tekstów popularnonaukowych. Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: IV. Grawitacja i elementy astronomii. Uczeń: |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | kształcenie wyprzedzające / flipped‑classroom/ projektowe |
Metody nauczania: | samouczenie się |
Formy zajęć: | - praca indywidualna, - praca w grupach. |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem |
Materiały pomocnicze: | brak |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Uczniowie zapoznają się z całym e‑materiałem w domu indywidualnie. | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie po zapoznaniu się z tematem indywidualnie szukają w dostępnych źródłach – książki, internet – dodatkowych informacji o istnieniu ciemnej materii, przykładów ciemnej materii, metod badania ciemnej materii. Uczniowie pod okiem nauczyciela w grupach maksymalnie 4‑osobowych przygotowują plakaty, prezentacje lub inne środki przekazu informacji, np. nagrywają teledysk z piosenką o ciemnej materii (do wyboru przez uczniów). Nauczyciel nadzoruje przebieg prac, pomaga uczniom, wyjaśnia problematyczne kwestie, naprowadza na odpowiednie rozwiązania. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie prezentują swoje „dzieła” innym klasom, rodzicom w trakcie Festiwalu Nauki lub podczas innego zorganizowanego dnia nauki w szkole. | |
Praca domowa: | |
W celu utrwalenia wiadomości o ciemnej materii uczniowie rozwiązują zadania z zestawu ćwiczeń tego e‑materiału. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Uczniowie oglądają film samodzielnie. Ewentualnie film odtwarzany jest na lekcji w trakcie omawiania projektu. |