Dla nauczyciela
Autor: Małgorzata Kosińska‑Pułka, Bożena Święch
Przedmiot: Język polski
Temat: Sławne czyny wojowników Iliady i Odysei
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
Cele operacyjne. Uczeń:
omawia przebieg wojny trojańskiej;
przedstawia informacje na temat bohaterów wojny trojańskiej;
redaguje opis dotyczący bohaterskich czynów;
bierze udzał w dyskusji na podany temat.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika;
plakat;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Sławne czyny wojowników Iliady i Odysei”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Prezentacja multimedialna”.
Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie na podstawie sekcji ,,Przeczytaj” materiałów dydaktycznych. Uczniowie wybierają zadanie zgodnie ze swoimi zainteresowaniami oraz zdolnościami.
- Opracowanie plakatu dotyczącego wojny trojańskiej. Uczniowie wykorzystują polecenie 1 do prezentacji z e‑materiału oraz ćwiczenia 2. i 7. z sekcji „Sprawdź się”.
- Graficzne przedstawienie informacji o bohaterach wojny trojańskiej (wykorzystanie dowolnej techniki: grafika komputerowa, rysunek, obraz, kolaż) i wykonanie polecenia 1. z sekcji „Prezentacja multimedialna”.
- Pisemny opis związany z tematem: Wielkie czyny bohaterów wojny trojańskiej to nie tylko zwycięstwa w pojedynkach na polu bitwy. Uczniowie wykonują polecenie 2. z sekcji „Prezentacja multimedialna”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel czyta zdanie znajdujące się we wprowadzeniu do e‑materiału wyświetlonego na tablicy: Bohaterowie wojny trojańskiej, Agamemnon, Achilles, Odyseusz, Hektor, Priam, zostali unieśmiertelnieni mocą słowa.
Prosi uczniów, aby wyjaśnili, co oznacza unieśmiertelnienie mocą słowa. Uczniowie dzielą się swoimi spostrzeżeniami na forum.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyznacza w klasie trzy miejsca i nazywa je zgodnie z zaproponowanymi uczniom zadaniami do przygotowania przed lekcją; 1) wojna trojańska, 2) bohaterowie wojny trojańskiej, 3) wielkie czyny to nie tylko zwycięstwa w pojedynkach.
Uczniowie wybierają grupę, w której pracują, i dzielą się ze swoim zespołem materiałem opracowanym przed lekcją. Grupy ustalają sposób prezentacji, decydują o wyborze najlepszego opisu lub organizują wystawę dzieł ikonicznych, wybierają kuratora wystawy oraz przewodnika po niej, zapraszają do zapoznania się z opracowanymi materiałami. Uczniowie wykorzystują ćwiczenia z e‑materiału.
Grupy prezentują efekty swojej pracy i otrzymują na jej temat informację zwrotną od koleżanek i kolegów.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje pytanie: Czego można dowiedzieć się z Iliady oraz Odysei Homera? Nauczyciel prosi, aby uczniowie na kartkach samoprzylepnych wypisali swoje propozycje. Uczniowie umieszczają kartki w widocznym miejscu klasy, grupują powtarzające się elementy, analizują przyczyny wskazań dominujących oraz sporadycznych.
Praca domowa:
Nauczyciel formułuje polecenie pracy domowej. Napisz liczący co najmniej 400 słów tekst na temat: „Wielkie czyny nie wymagają wielkiej siły.” Odwołaj się w nim do wydarzeń z życia bohaterów Iliady i Odysei.
Materiały pomocnicze:
Lidia Winniczuk, Ludzie, zwyczaje, obyczaje starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 2006.
Émile Mireaux, Życie codzienne w Grecji w epoce homeryckiej, Warszawa 1962.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Prezentacja multimedialna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.