Dla nauczyciela
Autorka: Anna Rabiega
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Środkowoeuropejskie Stowarzyszenie Wolnego Handlu
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XIII. Ład międzynarodowy.
Uczeń:
22) przedstawia cele międzynarodowych organizacji gospodarczych: Środkowoeuropejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu, Współpracy Gospodarczej Azji i Pacyfiku, Północnoamerykańskiej Strefy Wolnego Handlu i Organizacji Państw Eksportujących Ropę Naftową.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia genezę utworzenia Środkowoeuropejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu i zmiany składu członkowskiego ugrupowania;
charakteryzuje cele funkcjonowania Stowarzyszenia;
rozważa znaczenie Stowarzyszenia dla Polski, w czasie kiedy uczestniczyła ona w tej formie współpracy międzynarodowej i współcześnie – dla obecnych państw członkowskich.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
Rozwiązywanie ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiałów źródłowych;
burza mózgów;
dyskusja.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Podczas burzy mózgów chętni/wybrani uczniowie mówią, co słyszeli o organizacjach, takich jak NAFTA, CEFTA, EFTA, co organizacje te mają ze sobą wspólnego, co może oznaczać człon „FTA” w nazwach tych organizacji, aby wyjaśnić, czym jest strefa wolnego handlu. Jeśli wiedza uczniów nie pozwala na wyjaśnienie, czym jest strefa wolnego handlu, nauczyciel przedstawia uczniom definicję (np. zawartą w ćwiczeniu interaktywnym 1).
2. Uczniowie rozwiązują ćwiczenie interaktywne 1.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie zapoznają się z prezentacją multimedialną, a następnie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia interaktywne 2–4. W razie wątpliwości, co do poprawności rozwiązań, nauczyciel wyjaśnia je uczniom na forum klasy.
2. Uczniowie dzielą się na sześć grup. W grupie rozwiązują na kartce kolejne ćwiczenia interaktywne 5–10. Po rozwiązaniu każdego zadania przekazują (podpisaną wymyśloną nazwą grupy) kartkę z rozwiązaniem do sprawdzenia innej grupie. Grupy oceniają rozwiązania zadań w skali trzypunktowej:
1 – rozwiązanie niepoprawne,
2 – rozwiązanie częściowo poprawne,
3 – rozwiązanie w pełni poprawne.
Nauczyciel zbiera kartki ze sprawdzonymi rozwiązaniami i weryfikuje ich poprawność oraz podsumowuje punkty uzyskane przez każdą z grup po rozwiązaniu wszystkich zadań. Punkty uzyskane przez grupy mogą być podstawą oceny pracy uczniów podczas lekcji.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie prowadzą dyskusję na tematy umieszczone w ćwiczeniach pod multimedium.
Praca domowa:
Wyjaśnij, co skłoniło państwa Grupy Wyszhradzkiej do nawiązania współpracy w ramach CEFTA i co tę współpracę utrudniało.
Materiały pomocnicze:
Paweł Bożyk, Józef Misala, Mieczysław Puławski, Międzynarodowe stosunki ekonomiczne, Warszawa 1998.
Anna Gąsiorowska, Edward Krzemień, Czworokąt wolnego handlu, classic.wyborcza.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z prezentacją multimedialną, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.