Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Katarzyna Podfigurna

Przedmiot: Matematyka

Temat: Jak znaleźć współrzędne środka symetrii?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

IX. Geometria analityczna na płaszczyźnie kartezjańskiej. Zakres podstawowy.

Uczeń:

2) posługuje się równaniami prostych na płaszczyźnie, w postaci kierunkowej i ogólnej, w tym wyznacza równanie prostej o zadanych własnościach (takich jak na przykład przechodzenie przez dwa dane punkty, znany współczynnik kierunkowy, równoległość lub prostopadłość do innej prostej, styczność do okręgu;

3) oblicza odległość dwóch punktów w układzie współrzędnych;

4) posługuje się równaniem okręgu x-a2+x-b2=r2.

Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:

1) stosuje równanie okręgu w postaci ogólnej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zna definicję środka symetrii figury

  • rozpoznaje figury środkowo–symetryczne

  • planuje czynności mające doprowadzić do wyznaczenia środka symetrii figury

  • wyznacza środek symetrii odcinka, okręgu, równoległoboku, wykorzystując poznane twierdzenia

  • z zaangażowaniem rozwiązuje zadania posługując się poznanymi twierdzeniami i definicjami

  • analizuje zadania oraz dokonuje wyboru najefektywniejszej metody prowadzącej do ich rozwiązania

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

  • konektywizm

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem animacji i ćwiczeń interaktywnych

  • pokaz multimedialny

  • rozwiązywanie zadań pod kontrolą nauczyciela

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca w parach

  • praca całego zespołu

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu

  • tablica interaktywna/rzutnik multimedialny

  • e–podręcznik

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Uczniowie przypominają określenie środka symetrii.

  2. Podają przykłady figur środkowo–symetrycznych.

  3. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel poleca przeanalizowanie przykładów zawartych w sekcji „Przeczytaj”.

  2. Uczniowie w parach analizują przykłady zawarte w sekcji „Przeczytaj”.

  3. Nauczyciel kontroluje pracę uczniów udzielając im wskazówek.

  4. Uczniowie oglądają animację i omawiają ją wraz z nauczycielem następnie samodzielnie rozwiązują zadania pod nią.

  5. Metodą „burzy mózgów” podają algorytmy wyznaczania środka figury, określają z jakich twierdzeń i definicji należy skorzystać.

  6. Uczniowie indywidualnie rozwiązują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela, wspólnie omawiają odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi chętnych uczniów o zaprezentowanie sposobów wyznaczenia środka symetrii figur podanych w animacji.

  2. Uczniowie określają co było dla nich trudne lub niezrozumiałe a nauczyciel udziela wyjaśnień.

  3. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia aktywność uczniów.

Praca domowa:

Zadaniem uczniów jest rozwiązanie ćwiczeń interaktywnych, które nie zostały rozwiązane na lekcji.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Uczniowie mogą przeanalizować treść animacji jako pracę własną przed lekcją. Materiał może być inspiracją do zrealizowania projektu „Symetria środkowa w przyrodzie/architekturze/życiu codziennym”.