Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Podfigurna
Przedmiot: Matematyka
Temat: Jak znaleźć współrzędne środka symetrii?
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
IX. Geometria analityczna na płaszczyźnie kartezjańskiej. Zakres podstawowy.
Uczeń:
2) posługuje się równaniami prostych na płaszczyźnie, w postaci kierunkowej i ogólnej, w tym wyznacza równanie prostej o zadanych własnościach (takich jak na przykład przechodzenie przez dwa dane punkty, znany współczynnik kierunkowy, równoległość lub prostopadłość do innej prostej, styczność do okręgu;
3) oblicza odległość dwóch punktów w układzie współrzędnych;
4) posługuje się równaniem okręgu .
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1) stosuje równanie okręgu w postaci ogólnej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
zna definicję środka symetrii figury
rozpoznaje figury środkowo–symetryczne
planuje czynności mające doprowadzić do wyznaczenia środka symetrii figury
wyznacza środek symetrii odcinka, okręgu, równoległoboku, wykorzystując poznane twierdzenia
z zaangażowaniem rozwiązuje zadania posługując się poznanymi twierdzeniami i definicjami
analizuje zadania oraz dokonuje wyboru najefektywniejszej metody prowadzącej do ich rozwiązania
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem animacji i ćwiczeń interaktywnych
pokaz multimedialny
rozwiązywanie zadań pod kontrolą nauczyciela
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w parach
praca całego zespołu
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu
tablica interaktywna/rzutnik multimedialny
e–podręcznik
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie przypominają określenie środka symetrii.
Podają przykłady figur środkowo–symetrycznych.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel poleca przeanalizowanie przykładów zawartych w sekcji „Przeczytaj”.
Uczniowie w parach analizują przykłady zawarte w sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel kontroluje pracę uczniów udzielając im wskazówek.
Uczniowie oglądają animację i omawiają ją wraz z nauczycielem następnie samodzielnie rozwiązują zadania pod nią.
Metodą „burzy mózgów” podają algorytmy wyznaczania środka figury, określają z jakich twierdzeń i definicji należy skorzystać.
Uczniowie indywidualnie rozwiązują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela, wspólnie omawiają odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi chętnych uczniów o zaprezentowanie sposobów wyznaczenia środka symetrii figur podanych w animacji.
Uczniowie określają co było dla nich trudne lub niezrozumiałe a nauczyciel udziela wyjaśnień.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia aktywność uczniów.
Praca domowa:
Zadaniem uczniów jest rozwiązanie ćwiczeń interaktywnych, które nie zostały rozwiązane na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Symetria względem punktuSymetria względem punktu
Figury środkowosymetryczneFigury środkowosymetryczne
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą przeanalizować treść animacji jako pracę własną przed lekcją. Materiał może być inspiracją do zrealizowania projektu „Symetria środkowa w przyrodzie/architekturze/życiu codziennym”.