Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Podfigurna
Przedmiot: Matematyka
Temat: Zastosowanie pojęcia pola w dowodzeniu twierdzeń
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VII. Trygonometria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
6) oblicza kąty trójkąta i długości jego boków przy odpowiednich danych (rozwiązuje trójkąty).
VIII. Planimetria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
11) stosuje funkcje trygonometryczne do wyznaczania długości odcinków w figurach płaskich oraz obliczania pól figur;
12) przeprowadza dowody geometryczne.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
wykorzystuje poznane wzory na pole do dowodzenia twierdzeń
stosuje poznane twierdzenia do rozwiązywania zadań i problemów
analizuje zadania oraz wybiera najefektywniejszą metodę prowadzącą do ich rozwiązania
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów
pokaz multimedialny
Formy pracy:
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu
projektor multimedialny
e–podręcznik
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie podają wzory na pole trójkąta.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prezentuje animację.
Omawia wraz z uczniami dwa pierwsze zadania z animacji.
Metodą „burzy mózgów” uczniowie podają metodę rozwiązania zadania trzeciego do samodzielnego rozwiązania, z animacji.
Chętny uczeń zapisuje rozwiązanie zadania na tablicy.
Uczniowie porównują rozwiązanie z zaprezentowanym w animacji.
Nauczyciel prosi o zapoznanie się z przykładem 2 w sekcji „Przeczytaj”.
Uczniowie proponują alternatywne metody rozwiązania przykładu 2.
Uczniowie rozwiązują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia interaktywne.
Nauczyciel kontroluje pracę uczniów udzielając im wskazówek oraz zwraca uwagę na poprawność zapisów.
Faza podsumowująca:
Chętni uczniowie prezentują rozwiązania ćwiczeń interaktywnych wskazanych przez nauczyciela.
Nauczyciel wyjaśnia wątpliwości.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia aktywność uczniów.
Praca domowa:
Zadaniem uczniów jest rozwiązanie pozostałych ćwiczeń interaktywnych.
Materiały pomocnicze:
Pole trójkątaPole trójkąta
Obliczanie pól i obwodów trójkątówObliczanie pól i obwodów trójkątów
Pole trójkątaPole trójkąta
Przystawanie trójkątówPrzystawanie trójkątów
Cechy podobieństwa trójkątówCechy podobieństwa trójkątów
Wskazówki metodyczne:
Materiały zawarte w animacji uczniowie mogą wykorzystać w przygotowaniu się do lekcji. Umożliwi im to wystąpienie na zajęciach w roli ekspertów. Animację można wykorzystać podczas realizacji lekcji „Pole trójkąta” oraz pierwszy przykład z animacji jest ciekawą alterantywą dla zadań w lekcji „Pole czworokąta o danych przekątnych”.