Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Warsztaty interpretacyjne. Leopold Staff, Rzęsa
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele lekcji. Uczeń:
poznaje kontekst biograficzny i historycznoliteracki powstania utworu,
formułuje tezę interpretacyjną,
określa sytuację liryczną w wierszu Rzęsa,
wskazujezastosowane środki wyrazu poetyckiego,
dokonuje interpretacji utworu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Warsztaty interpretacyjne. Leopold Staff Staw”. Następnie prosi uczniów o zapoznanie się z utworem poetyckim zawartym w e‑materiale: Staw. Uczniowie powinni utwór przeczytać i przygotować się do jego omówienia: przygotować wstępne informacje, które pozwolą umiejscowić tekst w kontekście biograficznym i/lub historycznoliterackim. Nauczyciel prosi również o wykonanie ćwiczenia nr 1 z sekcji „Schemat”.
Faza wprowadzająca:
Wyświetlenie na tablicy treści zawartych w sekcji „Wprowadzenie”. Przybliżenie przez nauczyciela tematu i celów lekcji. Określenie wiążących dla uczniów kryteriów sukcesu.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: jakie są wasze wstępne wrażenia po lekturze wiersza Staffa? Jakie hipotezy interpretacyjne postawiliście? Uczniowie dzielą się swoimi refleksjami.
Faza realizacyjna:
Faza realizacyjna lekcji polega na wykonaniu kolejnych kroków analizy i interpretacji wiersza zaproponowanych w sekcjach „Schemat” i „Prezentacja multimedialna”. Nauczyciel decyduje, czy w danym zespole lepiej będzie przeprowadzić pracę w grupach 2‑osobowych, czy ze wszystkimi uczniami, czy też uczniowie powinni pracować indywidualnie.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji następuje omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Prezentacja multimedialna”.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Na podstawie wszystkich wskazanych w lekcji etapów pracy stwórz własną interpretację wiersza Rzęsa Leopolda Staffa. Odwołaj się do takich wartości, jak miejsce człowieka w świecie oraz poszukiwania mądrości i sensu.
Materiały pomocnicze:
Jerzy Kram, Rozmowy o poezji współczesnej, Warszawa 1977.
Bronisław Maj, Wysokie drzewa, wielka rzeka... szesnaście gloss do wierszy Leopolda Staffa, w: Leopold Staff: Wysokie drzewa, Kraków 1997.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Schemat”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.