Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Kształtowanie się mapy politycznej świata po 1989 roku
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa IV
Podstawa programowa
XX. Problemy polityczne współczesnego świata: współczesne zmiany na mapie politycznej świata, przemiany systemowe w Europie, funkcjonowanie Unii Europejskiej, przyczyny i skutki terroryzmu, relacje między cywilizacją zachodnią i cywilizacją islamu.
Uczeń:
2) przedstawia i ocenia skutki (polityczne, społeczne i gospodarcze) przemian ustrojowych i gospodarczych w Europie i krajach byłego ZSRR po 1989 r.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
charakteryzuje zmiany, jakie zaszły na mapie politycznej świata po 1989 roku,
wskazuje nowo powstałe państwa na poszczególnych kontynentach,
wymienia przyczyny powstania nowych państw.
Strategie nauczania: asocjacyjna, emocjonalna
Metody nauczania: blended learning
Formy zajęć: praca indywidualna, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik
Materiały pomocnicze: atlas świata, mapa polityczna świata
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Czynności wstępne (powitanie, sprawdzenie obecności, sprawdzenie pracy domowej).
Przedstawienie celów lekcji.
Wprowadzenie do tematu. Uczniowie wyjaśniają, czym jest mapa polityczna, definiują pojęcie państwa.
Faza realizacyjna
Nauczyciel przedstawia uczniom fragment e‑materiału, w krótkiej pogadance wyjaśnia, jak zmieniała się mapa polityczna świata po 1989 roku, jakie nowe państwa powstały i jakie przemiany zachodziły w Europie i na świecie. Mówi też, w wyniku jakich procesów powstają państwa. Uczniowie w ramach wspólnej dyskusji omawiają pojęcia rozpadu, integracji, secesji, enklawy, eksklawy, wyjaśniają, czym są państwa uznawane i nieuznawane itp.
Następnie nauczyciel wyświetla uczniom grafikę interaktywną, wspólnie z uczniami omawia położenie poszczególnych jednostek.
Uczniowie wykonują polecenia zawarte w e‑materiale. Zaznaczają państwa, które powstały w wyniku rozpadu lub połączenia się innych, zwracają także uwagę na liczbę państw w Europie przed 1989 roku i po przemianach, a także na liczbę sąsiadów Polski dawniej i dziś.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez rozwiązanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.
Przypomnienie celów lekcji.
Ocena aktywności uczniów podczas zajęć.
Praca domowa
Sporządź w zeszycie tabelę, mającą na celu usystematyzowanie różnic na mapie politycznej przed i po roku 1989.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafika interaktywna zawarta w e‑materiale pozwala na przejrzyste przekazanie tematu, systematyzuje wiedzę ucznia i wpływa na jej utrwalenie. Może zostać wykorzystana w trakcie realizacji tematu „Zmiany na mapie politycznej Europy” (zakres rozszerzony: XX. 2). Znajdzie zastosowanie podczas zajęć poświęconych przyczynom i skutkom integracji politycznej oraz procesów dezintegracyjnych (zakres podstawowy: VII. 4).