Dla nauczyciela
Autor: Małgorzata Kosińska‑Pułka, Bożena Święch
Przedmiot: Język polski
Temat: Hołd oddany powstaniu styczniowemu w wierszu A. Asnyka W dwudziestopięcioletnią rocznicę powstania 1863 roku
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
wyraża refleksje na temat wiersza Adama Asnyka;
redaguje pytania dostosowane do tematyki lekcji;
udziela odpowiedzi na zadane pytania;
redaguje wypowiedź pisemną na temat konsekwencji klęski powstania styczniowego dla Polaków.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
odwrócona klasa.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu;
kartki z podpisami, reprodukcje obrazów i materiałów, które nawiązują do tematu lekcji, muzyka.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się w domu z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Film edukacyjny”, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć zgodnie z zasadami klasy odwróconej. Nauczyciel wyjaśnia uczniom zasady tej metody i prosi, aby pracując z e‑materiałem, specjalizowali się w przydzielonych im zadaniach i poszukiwali źródeł tradycyjnych i online, które pomogą im poszerzyć wiedzę z wyznaczonego zakresu.
Uczniowie dzielą się na grupy tematyczne zgodnie ze swoimi zainteresowaniami:
I. Powstanie styczniowe (przyczyny wybuchu, przebieg).
II. Wpływ powstania styczniowego na literaturę i sztukę.
III. Konsekwencje historyczne powstania styczniowego.
IV. Konsekwencje społeczne powstania styczniowego.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel przypomina uczniom zasady lekcji odwróconej. Uczniowie aranżują przestrzeń klasy tak, aby usprawnić pracę grup eksperckich; przygotowują stoliki dla czterech grup, kartki z podpisami na stolikach, wystawę reprodukcji obrazów i materiałów ze szkolnej biblioteki, które nawiązują do tematu lekcji, mogą włączyć preludium powstańcze Fryderyka Chopina lub fragment filmu Noce i dnie, w którym bohaterowie śpiewają Pieśń powstańców przy zimowym ognisku i pojawiają się powstańcze wspomnienia Bogumiła Niechcica. Nauczyciel pomaga uczniom.
Faza realizacyjna:
Chętna osoba głośno odczytuje wiersz Adama Asnyka „W dwudziestopięcioletnią rocznicę powstania 1863 roku”. Uczniowie dyskutują na temat wiersza: jaka jest jego tematyka, nastrój, do czego się odnosi.
Uczniowie na podstawie tekstu z sekcji „Przeczytaj” oraz korzystając z materiałów online (mogą w tym celu korzystać z telefonów z dostępem do internetu) zapisują na kartkach pytania, na które oczekują odpowiedzi od koleżanek i kolegów z pozostałych grup. Redagując pytania, uczniowie powinni też wykorzystywać polecenia zamieszczone w sekcjach e‑materiału.
Przykładowe pytania:
Grupa I
- Dlaczego doszło do wybuchu powstania styczniowego?
- Dlaczego powstanie zakończyło się klęską?
- Dlaczego powstanie styczniowe zdecydowanie różniło się od listopadowego?
Grupa II
- Dlaczego literatura popowstańcza była przesycona pesymizmem?
- Jaki wpływ na twórczość Adama Asnyka miało powstanie styczniowe?
- Dlaczego – zdaniem Adama Asnyka – konieczne jest kultywowanie pamięci o przegranym powstaniu?
- Jakie możliwe drogi wyjścia z traumy klęski nakreślił poeta w wierszu W dwudziestopięcioletnią rocznicę powstania 1863 roku?
Grupa III
- Dlaczego wynaradawianie było niebezpieczną konsekwencją powstania styczniowego?
- Dlaczego powstanie przyczyniło się do całkowitej utraty autonomii Królestwa Polskiego?
Grupa IV
- Dlaczego powstanie styczniowe podniosło znaczenie i rolę kobiet?
- Dlaczego klęska powstania wpłynęła na zubożenie ziemiaństwa i zdecydowała o poszukiwaniu nowych źródeł zarobkowania?Nauczyciel oddaje głos grupom eksperckim, których celem jest zapoznanie pozostałych uczniów z przydzielonym grupie tematem i odpowiadanie na pytania pozostałych uczniów.
Kartki z pytaniami, na które już uzyskano odpowiedzi, uczniowie pozostawiają na biurku nauczyciela.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel odczytuje wybrane pytania, które zredagowali i wykorzystywali uczniowie w czasie zajęć. Omawia mocne i słabe strony pracy grup, ocenia pracę uczniów.
Uczniowie wykonują ćwiczenia 7 i 8 z sekcji Sprawdź się.
Praca domowa:
Jakie konsekwencje dla Polaków miała klęska powstania styczniowego? Weź pod uwagę zarówno aspekt materialny, jak i duchowy, o którym wspomina Adam Asnyk w wierszu W dwudziestopięcioletnią rocznicę powstania 1863 roku. Odwołaj się do kontekstu historycznego i wybranej lektury obowiązkowej. Twoja praca powinna mieć co najmniej 400 słów.
Materiały pomocnicze:
Konstanty Gaszyński, Pieśń powstańców przy zimowym ognisku, dostępna w internecie.
Słownik literatury polskiej XIX wieku, Wrocław 1994, s. 760–775.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Film” do podsumowania lekcji.