1
Pokaż ćwiczenia:
Rj04ncCQe8gj811
Ćwiczenie 1
Zapoznaj się z poniższymi sformułowaniami i oceń ich prawdziwość. Zaznacz, które z nich są prawdziwe, a które fałszywe. Klęska powstania styczniowego zakończyła epokę romantycznych zrywów. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Według Adama Asnyka do wybuchu powstania styczniowego nie powinno dojść. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Powstanie styczniowe stało się symbolem klęski Polaków walczących o wolność. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Adam Asnyk uważa, że należy zapomnieć o klęsce powstania styczniowego. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Według poety należy spojrzeć nieszczęściu w oczy i żyć nadzieją. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
R1LzBShQxvUKS11
Ćwiczenie 2
Uzupełnij tekst wybranymi sformułowaniami. Po klęsce powstania styczniowego jesienią 1863/1864 roku represje wobec Polaków w zaborze austriackim/rosyjskim zostały znacząco zaostrzone. W wyniku tego naród polski popadł w zniechęcenie i pesymizm/zaczął myśleć o zemście. Adam Asnyk wspomina o tym w wierszu W dwudziestopięcioletnią rocznicę powstania 1863 roku, w którym podmiot liryczny podkreśla żałobny/chwalebny charakter rocznicy, ale mówi też o nieśmiertelnej nadziei, która powinna/nie powinna prowadzić Polaków. Ideały przedstawione w wierszu Asnyka bliskie są poglądom romantycznym/pozytywistycznym. Podobne zdanie w tej kwestii miała Eliza Orzeszkowa/miał Adam Mickiewicz. Wyzwolenie narodowe było możliwe między innymi dzięki ukształtowaniu się nowych struktur społecznych/zachowaniu starych struktur społecznych.
R18XenJyXKp3d1
Ćwiczenie 3
Dokończ zdanie, wybierając właściwą odpowiedź spośród podanych.
Wiersz Adama Asnyka W dwudziestopięcioletnią rocznicę powstania 1863 roku: Możliwe odpowiedzi: 1. utrwala pesymistyczne nastroje Polaków., 2. jest próbą przepracowania traumy po klęsce powstania styczniowego i poszukiwania nowych nadziei., 3. potępia powstania narodowe jako drogę do odzyskania niepodległości., 4. ukazuje słabość Polaków.
RfYmmYAq0iCyy21
Ćwiczenie 4
Połącz cytaty pochodzące z wiersza Adama Asnyka W dwudziestopięcioletnią rocznicę powstania 1863 roku z właściwą ich interpretacją. Wieleż to razy ciebie przeklinano,
A z tobą marzeń zdradliwych ponętę;
Za każdą świeżą z ręki wroga raną
Zawsze twe imię wracało przeklęte
I zamrażało żywsze serc porywy
Krzykiem zwątpienia i bojaźni mściwej
. Możliwe odpowiedzi: 1. Konsekwencja klęski powstania styczniowego – bierność Polaków., 2. Romantyczne marzenia o niepodległości kraju., 3. Przyczyny wybuchu powstania styczniowego – duchowa potrzeba Polaków., 4. Charakterystyka pokolenia romantyków – narodowa duma, odważna walka., 5. Nawiązanie do powstania listopadowego., 6. Próba przepracowania traumy narodowej i odnalezienia nadziei. A jednak pamięć obchodzimy twoją,
Jak ci, co dawno z niedolą zbratani,
Nieszczęściu w oczy spojrzeć się nie boją
I nawet z ciemnej wynoszą otchłani
Tę nieśmiertelną nadzieję, co z dala
Pracę pokoleń wiąże i utrwala
. Możliwe odpowiedzi: 1. Konsekwencja klęski powstania styczniowego – bierność Polaków., 2. Romantyczne marzenia o niepodległości kraju., 3. Przyczyny wybuchu powstania styczniowego – duchowa potrzeba Polaków., 4. Charakterystyka pokolenia romantyków – narodowa duma, odważna walka., 5. Nawiązanie do powstania listopadowego., 6. Próba przepracowania traumy narodowej i odnalezienia nadziei. Boś ty nie przyszedł jako klątwa nieba
Ani nie spadłeś jak grom niespodzianie,
Lecz jak duchowa narodu potrzeba
W krwawej wypadków wypłynąłeś pianie –
Aby ostatnim orężnym protestem
Zapisać w dziejach nieśmiertelne: jestem!
Możliwe odpowiedzi: 1. Konsekwencja klęski powstania styczniowego – bierność Polaków., 2. Romantyczne marzenia o niepodległości kraju., 3. Przyczyny wybuchu powstania styczniowego – duchowa potrzeba Polaków., 4. Charakterystyka pokolenia romantyków – narodowa duma, odważna walka., 5. Nawiązanie do powstania listopadowego., 6. Próba przepracowania traumy narodowej i odnalezienia nadziei. Ty byłeś dzieckiem ostatnim epoki,
Która tradycję przechowując żywą,
Z dumnej przeszłości czerpała swe soki
I, wolnych marzeń snując wciąż przędziwo,
Ku zmartwychwstaniu stale naprzód biegła –
Tak jeszcze bliska... a tak już odległa
. Możliwe odpowiedzi: 1. Konsekwencja klęski powstania styczniowego – bierność Polaków., 2. Romantyczne marzenia o niepodległości kraju., 3. Przyczyny wybuchu powstania styczniowego – duchowa potrzeba Polaków., 4. Charakterystyka pokolenia romantyków – narodowa duma, odważna walka., 5. Nawiązanie do powstania listopadowego., 6. Próba przepracowania traumy narodowej i odnalezienia nadziei. To pokolenie, które wówczas wzrosło,
Dni Listopada było niedalekiem
I swoich ojców rycerskie rzemiosło
Z krwią wzięło w spadku - i wyssało z mlekiem
Żywą tradycję krótkiej zwycięstw chwały
I majestatu Polski zmartwychwstałej
. Możliwe odpowiedzi: 1. Konsekwencja klęski powstania styczniowego – bierność Polaków., 2. Romantyczne marzenia o niepodległości kraju., 3. Przyczyny wybuchu powstania styczniowego – duchowa potrzeba Polaków., 4. Charakterystyka pokolenia romantyków – narodowa duma, odważna walka., 5. Nawiązanie do powstania listopadowego., 6. Próba przepracowania traumy narodowej i odnalezienia nadziei. Nie było nawet podówczas w zwyczaju
W dyplomatycznej ślizgać się zabawce,
W lada koniuszym lub dworskim lokaju
Zaraz ojczyzny upatrywać zbawcę
I tym, co jawnie wyparli się Polski,
Dawać na kredyt mandat apostolski
. Możliwe odpowiedzi: 1. Konsekwencja klęski powstania styczniowego – bierność Polaków., 2. Romantyczne marzenia o niepodległości kraju., 3. Przyczyny wybuchu powstania styczniowego – duchowa potrzeba Polaków., 4. Charakterystyka pokolenia romantyków – narodowa duma, odważna walka., 5. Nawiązanie do powstania listopadowego., 6. Próba przepracowania traumy narodowej i odnalezienia nadziei.
21
Ćwiczenie 5

Na podstawie przytoczonego fragmentu wiersza Adama Asnyka W dwudziestopięcioletnią rocznicę powstania 1863 roku wypisz cechy pokolenia pozytywistów, o których wspomina poeta. Co im zarzuca?

Adam Asnyk W dwudziestopięcioletnią rocznicę powstania 1863 roku

I u nas przyszło nowe pokolenie,
Wpatrzone w ziemię z chłodem i rozwagą,
Pragnące teraz na dziejowej scenie
Odgrzebać z gruzów rzeczywistość nagą,
Podstawę bytu, mniej od dawnej chwiejną,
By na niej znowu budować kolejno.

W twardej nieszczęścia urobione szkole,
Zrzekło się marzeń zdradliwych słodyczy;
Krępuje skrzydła młodości sokole
W każdym porywie z siłami się liczy –
I wchodzi z prądem dziejowym w przymierza,
Biorąc w rachubę instynkt i moc zwierza.

Spragnione prawdy, za nią jedną goni,
Choćby nią miało zatruć czyste zdroje,
Gdyż pragnie świeżej doszukać się broni,
Z którą by mogło przyszłe staczać boje –
A w tej pogoni – stopą nieoględną
Depcze wawrzyny, co na grobach więdną.

To pokolenie, milczące i smutne,
Daleko myślą od dawnych odeszło;
Oskarża serca miłością rozrzutne
I lekceważy ich zasługę przeszłą,
Nie wiedząc nawet, ile w niej się mieści
Wielkich poświęceń, cnoty i boleści.

asnyk Źródło: Adam Asnyk, W dwudziestopięcioletnią rocznicę powstania 1863 roku.
RCRTd7uimQaYK
(Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Na podstawie przytoczonego fragmentu wiersza Adama Asnyka W dwudziestopięcioletnią rocznicę powstania 1863 roku wyjaśnij, jaki jest stosunek poety do pozytywistów i jaką im daje przestrogę.

Adam Asnyk W dwudziestopięcioletnią rocznicę powstania 1863 roku

Lecz chociaż droga nasza się rozchodzi,
A chłód wasz lodem spada nam na serce –
My błogosławim wam, rycerze młodzi,
Narodowego długu spadkobiercę,
I na trud przyszłych, mozolnych wyzwoleń
Niesiem życzenia gasnących pokoleń.

Idźcie, jak światła przystoi czcicielom,
Oświecać drogi ludzkiego pochodu
Ku coraz wyższym i jaśniejszym celom!
Szukajcie prawdy dla swego narodu,
Ażeby przez nią posiąść mógł helotahelotahelota
Stracone piękno i dobro żywota.

Lecz wiedzcie: prawda, której wy szukacie,
Jest jak ProteuszProteuszProteusz kryjący się zdradnie,
Który wciąż swoje odmienia postacie,
Gdy śmiały nurek w głębi go napadnie,
I pokolenia ciekawych żeglarzy
Coraz to nową odpowiedzią darzy...

asnyk Źródło: Adam Asnyk, W dwudziestopięcioletnią rocznicę powstania 1863 roku.
R4BXdqfL5z1Q6
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij, jaka jest różnica między romantycznym a pozytywistycznym dążeniem do odzyskania niepodległości.

R19Hhe11eVxBA
(Uzupełnij). (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Przyjrzyj się zaprezentowanym grafikom i na ich podstawie odpowiedz pisemnie na pytanie: Co było jedną ze znaczących przyczyn klęski powstania styczniowego?

Zapoznaj się z zaprezentowanymi grafikami i na ich podstawie odpowiedz pisemnie na pytanie: Co było jedną ze znaczących przyczyn klęski powstania styczniowego?

R1Nq8JYASBMKB
(Uzupełnij).
helota
Proteusz
Praca domowa

Jakie konsekwencje dla Polaków miała klęska powstania styczniowego? Weź pod uwagę zarówno aspekt materialny, jak i duchowy, o którym wspomina Adam Asnyk w wierszu W dwudziestopięcioletnią rocznicę powstania 1863 roku. Odwołaj się do kontekstu historycznego i wybranej lektury obowiązkowej. Twoja praca powinna mieć co najmniej 400 słów.