Sprawdź się
spojrzeć nieszczęściu w oczyi żyć nadzieją. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Zapoznaj się z poniższymi sformułowaniami i oceń ich prawdziwość. Zaznacz, które z nich są prawdziwe, a które fałszywe.
Zdanie | Prawda | Fałsz |
Klęska powstania styczniowego zakończyła epokę romantycznych zrywów. | □ | □ |
Według Adama Asnyka do wybuchu powstania styczniowego nie powinno dojść. | □ | □ |
Powstanie styczniowe stało się symbolem klęski Polaków walczących o wolność. | □ | □ |
Adam Asnyk uważa, że należy zapomnieć o klęsce powstania styczniowego. | □ | □ |
Według poety należy spojrzeć nieszczęściu w oczyi żyć nadzieją. |
□ | □ |
Wieleż to razy ciebie przeklinano,. Możliwe odpowiedzi: 1. Konsekwencja klęski powstania styczniowego – bierność Polaków., 2. Romantyczne marzenia o niepodległości kraju., 3. Przyczyny wybuchu powstania styczniowego – duchowa potrzeba Polaków., 4. Charakterystyka pokolenia romantyków – narodowa duma, odważna walka., 5. Nawiązanie do powstania listopadowego., 6. Próba przepracowania traumy narodowej i odnalezienia nadziei.
A z tobą marzeń zdradliwych ponętę;
Za każdą świeżą z ręki wroga raną
Zawsze twe imię wracało przeklęte
I zamrażało żywsze serc porywy
Krzykiem zwątpienia i bojaźni mściwej
A jednak pamięć obchodzimy twoją,. Możliwe odpowiedzi: 1. Konsekwencja klęski powstania styczniowego – bierność Polaków., 2. Romantyczne marzenia o niepodległości kraju., 3. Przyczyny wybuchu powstania styczniowego – duchowa potrzeba Polaków., 4. Charakterystyka pokolenia romantyków – narodowa duma, odważna walka., 5. Nawiązanie do powstania listopadowego., 6. Próba przepracowania traumy narodowej i odnalezienia nadziei.
Jak ci, co dawno z niedolą zbratani,
Nieszczęściu w oczy spojrzeć się nie boją
I nawet z ciemnej wynoszą otchłani
Tę nieśmiertelną nadzieję, co z dala
Pracę pokoleń wiąże i utrwala
Boś ty nie przyszedł jako klątwa niebaMożliwe odpowiedzi: 1. Konsekwencja klęski powstania styczniowego – bierność Polaków., 2. Romantyczne marzenia o niepodległości kraju., 3. Przyczyny wybuchu powstania styczniowego – duchowa potrzeba Polaków., 4. Charakterystyka pokolenia romantyków – narodowa duma, odważna walka., 5. Nawiązanie do powstania listopadowego., 6. Próba przepracowania traumy narodowej i odnalezienia nadziei.
Ani nie spadłeś jak grom niespodzianie,
Lecz jak duchowa narodu potrzeba
W krwawej wypadków wypłynąłeś pianie –
Aby ostatnim orężnym protestem
Zapisać w dziejach nieśmiertelne: jestem!
Ty byłeś dzieckiem ostatnim epoki,. Możliwe odpowiedzi: 1. Konsekwencja klęski powstania styczniowego – bierność Polaków., 2. Romantyczne marzenia o niepodległości kraju., 3. Przyczyny wybuchu powstania styczniowego – duchowa potrzeba Polaków., 4. Charakterystyka pokolenia romantyków – narodowa duma, odważna walka., 5. Nawiązanie do powstania listopadowego., 6. Próba przepracowania traumy narodowej i odnalezienia nadziei.
Która tradycję przechowując żywą,
Z dumnej przeszłości czerpała swe soki
I, wolnych marzeń snując wciąż przędziwo,
Ku zmartwychwstaniu stale naprzód biegła –
Tak jeszcze bliska... a tak już odległa
To pokolenie, które wówczas wzrosło,. Możliwe odpowiedzi: 1. Konsekwencja klęski powstania styczniowego – bierność Polaków., 2. Romantyczne marzenia o niepodległości kraju., 3. Przyczyny wybuchu powstania styczniowego – duchowa potrzeba Polaków., 4. Charakterystyka pokolenia romantyków – narodowa duma, odważna walka., 5. Nawiązanie do powstania listopadowego., 6. Próba przepracowania traumy narodowej i odnalezienia nadziei.
Dni Listopada było niedalekiem
I swoich ojców rycerskie rzemiosło
Z krwią wzięło w spadku - i wyssało z mlekiem
Żywą tradycję krótkiej zwycięstw chwały
I majestatu Polski zmartwychwstałej
Nie było nawet podówczas w zwyczaju. Możliwe odpowiedzi: 1. Konsekwencja klęski powstania styczniowego – bierność Polaków., 2. Romantyczne marzenia o niepodległości kraju., 3. Przyczyny wybuchu powstania styczniowego – duchowa potrzeba Polaków., 4. Charakterystyka pokolenia romantyków – narodowa duma, odważna walka., 5. Nawiązanie do powstania listopadowego., 6. Próba przepracowania traumy narodowej i odnalezienia nadziei.
W dyplomatycznej ślizgać się zabawce,
W lada koniuszym lub dworskim lokaju
Zaraz ojczyzny upatrywać zbawcę
I tym, co jawnie wyparli się Polski,
Dawać na kredyt mandat apostolski
Połącz cytaty pochodzące z wiersza Adama Asnyka W dwudziestopięcioletnią rocznicę powstania 1863 roku z właściwą ich interpretacją.
Romantyczne marzenia o niepodległości kraju., Przyczyny wybuchu powstania styczniowego – duchowa potrzeba Polaków., Charakterystyka pokolenia romantyków – narodowa duma, odważna walka., Nawiązanie do powstania listopadowego., Próba przepracowania traumy narodowej i odnalezienia nadziei., Konsekwencja klęski powstania styczniowego – bierność Polaków.
Wieleż to razy ciebie przeklinano,. |
|
A jednak pamięć obchodzimy twoją,. |
|
Boś ty nie przyszedł jako klątwa nieba |
|
Ty byłeś dzieckiem ostatnim epoki,. |
|
To pokolenie, które wówczas wzrosło,. |
|
Nie było nawet podówczas w zwyczaju. |
Na podstawie przytoczonego fragmentu wiersza Adama Asnyka W dwudziestopięcioletnią rocznicę powstania 1863 roku wypisz cechy pokolenia pozytywistów, o których wspomina poeta. Co im zarzuca?
W dwudziestopięcioletnią rocznicę powstania 1863 rokuI u nas przyszło nowe pokolenie,
Wpatrzone w ziemię z chłodem i rozwagą,
Pragnące teraz na dziejowej scenie
Odgrzebać z gruzów rzeczywistość nagą,
Podstawę bytu, mniej od dawnej chwiejną,
By na niej znowu budować kolejno.W twardej nieszczęścia urobione szkole,
Zrzekło się marzeń zdradliwych słodyczy;
Krępuje skrzydła młodości sokole
W każdym porywie z siłami się liczy –
I wchodzi z prądem dziejowym w przymierza,
Biorąc w rachubę instynkt i moc zwierza.Spragnione prawdy, za nią jedną goni,
Choćby nią miało zatruć czyste zdroje,
Gdyż pragnie świeżej doszukać się broni,
Z którą by mogło przyszłe staczać boje –
A w tej pogoni – stopą nieoględną
Depcze wawrzyny, co na grobach więdną.To pokolenie, milczące i smutne,
Daleko myślą od dawnych odeszło;
Oskarża serca miłością rozrzutne
I lekceważy ich zasługę przeszłą,
Nie wiedząc nawet, ile w niej się mieści
Wielkich poświęceń, cnoty i boleści.
Na podstawie przytoczonego fragmentu wiersza Adama Asnyka W dwudziestopięcioletnią rocznicę powstania 1863 roku wyjaśnij, jaki jest stosunek poety do pozytywistów i jaką im daje przestrogę.
W dwudziestopięcioletnią rocznicę powstania 1863 rokuLecz chociaż droga nasza się rozchodzi,
A chłód wasz lodem spada nam na serce –
My błogosławim wam, rycerze młodzi,
Narodowego długu spadkobiercę,
I na trud przyszłych, mozolnych wyzwoleń
Niesiem życzenia gasnących pokoleń.Idźcie, jak światła przystoi czcicielom,
Oświecać drogi ludzkiego pochodu
Ku coraz wyższym i jaśniejszym celom!
Szukajcie prawdy dla swego narodu,
Ażeby przez nią posiąść mógł helotahelota
Stracone piękno i dobro żywota.Lecz wiedzcie: prawda, której wy szukacie,
Jest jak ProteuszProteusz kryjący się zdradnie,
Który wciąż swoje odmienia postacie,
Gdy śmiały nurek w głębi go napadnie,
I pokolenia ciekawych żeglarzy
Coraz to nową odpowiedzią darzy...
Wyjaśnij, jaka jest różnica między romantycznym a pozytywistycznym dążeniem do odzyskania niepodległości.
Przyjrzyj się zaprezentowanym grafikom i na ich podstawie odpowiedz pisemnie na pytanie, co było jedną ze znaczących przyczyn klęski powstania styczniowego?
Zapoznaj się z zaprezentowanymi grafikami i na ich podstawie odpowiedz pisemnie na pytanie, co było jedną ze znaczących przyczyn klęski powstania styczniowego?
Jakie konsekwencje dla Polaków miała klęska powstania styczniowego? Weź pod uwagę zarówno aspekt materialny, jak i duchowy, o którym wspomina Adam Asnyk w wierszu W dwudziestopięcioletnią rocznicę powstania 1863 roku. Odwołaj się do kontekstu historycznego i wybranej lektury obowiązkowej. Twoja praca powinna mieć co najmniej 400 słów.