1
Pokaż ćwiczenia:
Rj04ncCQe8gj811
Ćwiczenie 1
Zapoznaj się z poniższymi sformułowaniami i oceń ich prawdziwość. Zaznacz, które z nich są prawdziwe, a które fałszywe. Klęska powstania styczniowego zakończyła epokę romantycznych zrywów. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Według Adama Asnyka do wybuchu powstania styczniowego nie powinno dojść. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Powstanie styczniowe stało się symbolem klęski Polaków walczących o wolność. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Adam Asnyk uważa, że należy zapomnieć o klęsce powstania styczniowego. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Według poety należy spojrzeć nieszczęściu w oczy i żyć nadzieją. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
R1LzBShQxvUKS11
Ćwiczenie 2
Uzupełnij tekst wybranymi sformułowaniami. Po klęsce powstania styczniowego jesienią 1863/1864 roku represje wobec Polaków w zaborze austriackim/rosyjskim zostały znacząco zaostrzone. W wyniku tego naród polski popadł w zniechęcenie i pesymizm/zaczął myśleć o zemście. Adam Asnyk wspomina o tym w wierszu W dwudziestopięcioletnią rocznicę powstania 1863 roku, w którym podmiot liryczny podkreśla żałobny/chwalebny charakter rocznicy, ale mówi też o nieśmiertelnej nadziei, która powinna/nie powinna prowadzić Polaków. Ideały przedstawione w wierszu Asnyka bliskie są poglądom romantycznym/pozytywistycznym. Podobne zdanie w tej kwestii miała Eliza Orzeszkowa/miał Adam Mickiewicz. Wyzwolenie narodowe było możliwe między innymi dzięki ukształtowaniu się nowych struktur społecznych/zachowaniu starych struktur społecznych.
R18XenJyXKp3d1
Ćwiczenie 3
Dokończ zdanie, wybierając właściwą odpowiedź spośród podanych.
Wiersz Adama Asnyka W dwudziestopięcioletnią rocznicę powstania 1863 roku: Możliwe odpowiedzi: 1. utrwala pesymistyczne nastroje Polaków., 2. jest próbą przepracowania traumy po klęsce powstania styczniowego i poszukiwania nowych nadziei., 3. potępia powstania narodowe jako drogę do odzyskania niepodległości., 4. ukazuje słabość Polaków.
RfYmmYAq0iCyy21
Ćwiczenie 4
Połącz cytaty pochodzące z wiersza Adama Asnyka W dwudziestopięcioletnią rocznicę powstania 1863 roku z właściwą ich interpretacją. Wieleż to razy ciebie przeklinano,
A z tobą marzeń zdradliwych ponętę;
Za każdą świeżą z ręki wroga raną
Zawsze twe imię wracało przeklęte
I zamrażało żywsze serc porywy
Krzykiem zwątpienia i bojaźni mściwej
. Możliwe odpowiedzi: 1. Konsekwencja klęski powstania styczniowego – bierność Polaków., 2. Romantyczne marzenia o niepodległości kraju., 3. Przyczyny wybuchu powstania styczniowego – duchowa potrzeba Polaków., 4. Charakterystyka pokolenia romantyków – narodowa duma, odważna walka., 5. Nawiązanie do powstania listopadowego., 6. Próba przepracowania traumy narodowej i odnalezienia nadziei. A jednak pamięć obchodzimy twoją,
Jak ci, co dawno z niedolą zbratani,
Nieszczęściu w oczy spojrzeć się nie boją
I nawet z ciemnej wynoszą otchłani
Tę nieśmiertelną nadzieję, co z dala
Pracę pokoleń wiąże i utrwala
. Możliwe odpowiedzi: 1. Konsekwencja klęski powstania styczniowego – bierność Polaków., 2. Romantyczne marzenia o niepodległości kraju., 3. Przyczyny wybuchu powstania styczniowego – duchowa potrzeba Polaków., 4. Charakterystyka pokolenia romantyków – narodowa duma, odważna walka., 5. Nawiązanie do powstania listopadowego., 6. Próba przepracowania traumy narodowej i odnalezienia nadziei. Boś ty nie przyszedł jako klątwa nieba
Ani nie spadłeś jak grom niespodzianie,
Lecz jak duchowa narodu potrzeba
W krwawej wypadków wypłynąłeś pianie –
Aby ostatnim orężnym protestem
Zapisać w dziejach nieśmiertelne: jestem!
Możliwe odpowiedzi: 1. Konsekwencja klęski powstania styczniowego – bierność Polaków., 2. Romantyczne marzenia o niepodległości kraju., 3. Przyczyny wybuchu powstania styczniowego – duchowa potrzeba Polaków., 4. Charakterystyka pokolenia romantyków – narodowa duma, odważna walka., 5. Nawiązanie do powstania listopadowego., 6. Próba przepracowania traumy narodowej i odnalezienia nadziei. Ty byłeś dzieckiem ostatnim epoki,
Która tradycję przechowując żywą,
Z dumnej przeszłości czerpała swe soki
I, wolnych marzeń snując wciąż przędziwo,
Ku zmartwychwstaniu stale naprzód biegła –
Tak jeszcze bliska... a tak już odległa
. Możliwe odpowiedzi: 1. Konsekwencja klęski powstania styczniowego – bierność Polaków., 2. Romantyczne marzenia o niepodległości kraju., 3. Przyczyny wybuchu powstania styczniowego – duchowa potrzeba Polaków., 4. Charakterystyka pokolenia romantyków – narodowa duma, odważna walka., 5. Nawiązanie do powstania listopadowego., 6. Próba przepracowania traumy narodowej i odnalezienia nadziei. To pokolenie, które wówczas wzrosło,
Dni Listopada było niedalekiem
I swoich ojców rycerskie rzemiosło
Z krwią wzięło w spadku - i wyssało z mlekiem
Żywą tradycję krótkiej zwycięstw chwały
I majestatu Polski zmartwychwstałej
. Możliwe odpowiedzi: 1. Konsekwencja klęski powstania styczniowego – bierność Polaków., 2. Romantyczne marzenia o niepodległości kraju., 3. Przyczyny wybuchu powstania styczniowego – duchowa potrzeba Polaków., 4. Charakterystyka pokolenia romantyków – narodowa duma, odważna walka., 5. Nawiązanie do powstania listopadowego., 6. Próba przepracowania traumy narodowej i odnalezienia nadziei. Nie było nawet podówczas w zwyczaju
W dyplomatycznej ślizgać się zabawce,
W lada koniuszym lub dworskim lokaju
Zaraz ojczyzny upatrywać zbawcę
I tym, co jawnie wyparli się Polski,
Dawać na kredyt mandat apostolski
. Możliwe odpowiedzi: 1. Konsekwencja klęski powstania styczniowego – bierność Polaków., 2. Romantyczne marzenia o niepodległości kraju., 3. Przyczyny wybuchu powstania styczniowego – duchowa potrzeba Polaków., 4. Charakterystyka pokolenia romantyków – narodowa duma, odważna walka., 5. Nawiązanie do powstania listopadowego., 6. Próba przepracowania traumy narodowej i odnalezienia nadziei.
21
Ćwiczenie 5

Na podstawie przytoczonego fragmentu wiersza Adama Asnyka W dwudziestopięcioletnią rocznicę powstania 1863 roku wypisz cechy pokolenia pozytywistów, o których wspomina poeta. Co im zarzuca?

Adam Asnyk W dwudziestopięcioletnią rocznicę powstania 1863 roku

I u nas przyszło nowe pokolenie,
Wpatrzone w ziemię z chłodem i rozwagą,
Pragnące teraz na dziejowej scenie
Odgrzebać z gruzów rzeczywistość nagą,
Podstawę bytu, mniej od dawnej chwiejną,
By na niej znowu budować kolejno.

W twardej nieszczęścia urobione szkole,
Zrzekło się marzeń zdradliwych słodyczy;
Krępuje skrzydła młodości sokole
W każdym porywie z siłami się liczy –
I wchodzi z prądem dziejowym w przymierza,
Biorąc w rachubę instynkt i moc zwierza.

Spragnione prawdy, za nią jedną goni,
Choćby nią miało zatruć czyste zdroje,
Gdyż pragnie świeżej doszukać się broni,
Z którą by mogło przyszłe staczać boje –
A w tej pogoni – stopą nieoględną
Depcze wawrzyny, co na grobach więdną.

To pokolenie, milczące i smutne,
Daleko myślą od dawnych odeszło;
Oskarża serca miłością rozrzutne
I lekceważy ich zasługę przeszłą,
Nie wiedząc nawet, ile w niej się mieści
Wielkich poświęceń, cnoty i boleści.

asnyk Źródło: Adam Asnyk, W dwudziestopięcioletnią rocznicę powstania 1863 roku.
RCRTd7uimQaYK
(Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Na podstawie przytoczonego fragmentu wiersza Adama Asnyka W dwudziestopięcioletnią rocznicę powstania 1863 roku wyjaśnij, jaki jest stosunek poety do pozytywistów i jaką im daje przestrogę.

Adam Asnyk W dwudziestopięcioletnią rocznicę powstania 1863 roku

Lecz chociaż droga nasza się rozchodzi,
A chłód wasz lodem spada nam na serce –
My błogosławim wam, rycerze młodzi,
Narodowego długu spadkobiercę,
I na trud przyszłych, mozolnych wyzwoleń
Niesiem życzenia gasnących pokoleń.

Idźcie, jak światła przystoi czcicielom,
Oświecać drogi ludzkiego pochodu
Ku coraz wyższym i jaśniejszym celom!
Szukajcie prawdy dla swego narodu,
Ażeby przez nią posiąść mógł helotahelotahelota
Stracone piękno i dobro żywota.

Lecz wiedzcie: prawda, której wy szukacie,
Jest jak ProteuszProteuszProteusz kryjący się zdradnie,
Który wciąż swoje odmienia postacie,
Gdy śmiały nurek w głębi go napadnie,
I pokolenia ciekawych żeglarzy
Coraz to nową odpowiedzią darzy...

asnyk Źródło: Adam Asnyk, W dwudziestopięcioletnią rocznicę powstania 1863 roku.
R4BXdqfL5z1Q6
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij, jaka jest różnica między romantycznym a pozytywistycznym dążeniem do odzyskania niepodległości.

R19Hhe11eVxBA
(Uzupełnij). (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Przyjrzyj się zaprezentowanym grafikom i na ich podstawie odpowiedz pisemnie na pytanie, co było jedną ze znaczących przyczyn klęski powstania styczniowego?

Zapoznaj się z zaprezentowanymi grafikami i na ich podstawie odpowiedz pisemnie na pytanie, co było jedną ze znaczących przyczyn klęski powstania styczniowego?

R1Nq8JYASBMKB
(Uzupełnij).
helota
Proteusz
Praca domowa

Jakie konsekwencje dla Polaków miała klęska powstania styczniowego? Weź pod uwagę zarówno aspekt materialny, jak i duchowy, o którym wspomina Adam Asnyk w wierszu W dwudziestopięcioletnią rocznicę powstania 1863 roku. Odwołaj się do kontekstu historycznego i wybranej lektury obowiązkowej. Twoja praca powinna mieć co najmniej 400 słów.