Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Strajki sierpniowe
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje przyczyny strajków w 1980 r.
wyjaśnia następstwa strajków w 1980 r.
wyjaśnia, co kryje się pod określeniami „polski sierpień” i „polskie miesiące”.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat zajęć oraz cele lekcji, krótko omawia jej planowany przebieg.
Prowadzący inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji. Zadaje uczniom pytanie o umiejscowienie tematu lekcji w czasie. Pyta: W jakim okresie się znajdujemy? Co ważnego działo się wcześniej? Uczniowie powinni wspomnieć o pogarszającej się sytuacji gospodarczej Polski pod koniec lat 70. XX w., a także o rozwoju opozycji w PRL.
Faza realizacyjna:
Praca w grupach z treścią e‑materiału. Nauczyciel poleca, aby uczniowie odliczyli do ośmiu i utworzyli grupy zgodnie z numerami. Każdy z zespołów opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”:
Grupa 1 i 5 – Nastroje społeczne w PRL‑u oraz Zima stulecia;
Grupa 2 i 6 - Papież Jan Paweł II w ojczyźnie oraz My i oni;
Grupa 3 i 7 - W lipcu 1980 r. Lubelszczyzna;
Grupa 4 i 8 - W sierpniu – cała Polska.
Po zakończeniu pracy przedstawiciele zespołów prezentują przydzielone zagadnienie. Pozostali uczniowie sporządzają notatki, mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.
Praca z multimedium („Schemat”). Nauczyciel czyta polecenie nr 2:”Rozstrzygnij, które z postulatów sformułowanych przez Międzyzakładowy Komitet Strajkowy miały charakter polityczny, a które podnosiły kwestie ekonomiczne” i poleca uczniom, aby w parach wykonali zadanie w oparciu o wskazówki zawarte w e‑materiale. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) dwójki uczniowskiej prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją. W podobny sposób uczniowie wykonują również polecenie nr 3, analizując, czy w świetle omawianych postulatów można obronić tezę, że strajkujący domagali się obalenia władzy komunistycznej.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia interaktywne od 1 do 4 z sekcji „Sprawdź się”. Wyniki pracy omawiane są na forum i komentowane przez nauczyciela.
Uczniowie wykonują kolejne ćwiczenia 5 i 6 w parach lub małych (do czterech osób) grupach, na koniec omawiają poprawność wykonanych ćwiczeń, a nauczyciel w razie konieczności dopowiada istotne informacje.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji następuje omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się” oraz poleceń dołączonych do schematu.
Prowadzący omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenie 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze
Drogi do wolności. Drogi do wspólnej Europy 1945–2007, pod red. J. Eislera, bmw., 2008.
J. Eisler, „Polskie miesiące”, czyli kryzys(y) w PRL, Warszawa 2008.
Karnawał z wyrokiem. Solidarność 1980‑81, wybór i oprac. A.Dębska, współpr. K. Madon‑Mitzner, Warszawa 2005.
S. Krzyżanowska, W. Trębacz, Narodziny „Solidarności”, Wrocław 2011.
A. Machcewicz, Bunt. Strajki w Trójmieście. Sierpień 1980, Gdańsk 2015.
Przed i po 13 grudnia. Państwa bloku wschodniego wobec kryzysu w PRL 1980–1982, red. Ł. Kamiński; t. 1, Warszawa 2006; t. 2, Warszawa 2007. · W. Roszkowski, Najnowsza historia Polski, 1980‑2002/, Warszawa 2003.
J. Skórzyński, Krótka historia Solidarności 1980–1989, Gdańsk 2014.
Wolne Związki Zawodowe Wybrzeża 1978–1980 w relacjach, koncepcja i opieka naukowa I. Hałagida, wstęp P. Brzeziński, oprac. A. Kazański, Gdańsk–Warszawa 2018.
Z „Solidarnością” do wolność, oprac. K. Rembacka, Szczecin – Warszawa 2011.
„Zaczęło się w Lipcu... »Solidarność« w Regionie Środkowo‑Wschodnim 1980–1989”. Katalog do wystawy przygotowanej przez Oddziałowe Biuro Edukacji Publicznej IPN w Lublinie, autor scen. M. Dąbrowski, Lublin 2010.
M. Zaremba, Wywrotowa zima, „Polityka”, 4 XI 2009.
Encyklopedia Solidarności: www.encysol.pl
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z informacjami w sekcji „Schemat”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę. Mogą również w trakcie zajęć pracować z informacjami zawartymi w schemacie zarówno indywidualnie, jak i we wcześniej utworzonych grupach.