Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Główne zwierzęta gospodarskie w Polsce i kierunki ich chowu

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa III

PODSTAWA PROGRAMOWA

XV. Społeczeństwo i gospodarka Polski: rozmieszczenie ludności i struktura demograficzna, saldo migracji, struktura zatrudnienia i bezrobocie, urbanizacja i sieć osadnicza, warunki rozwoju rolnictwa, restrukturyzacja przemysłu, sieć transportowa, atrakcyjność turystyczna. Uczeń 7) wskazuje obszary o najkorzystniejszych warunkach dla rozwoju rolnictwa oraz analizuje wpływ czynników przyrodniczych i pozaprzyrodniczych na możliwości przemian strukturalnych w rolnictwie Polski.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • rozróżnia główne zwierzęta gospodarskie w Polsce i szacuje wielkość ich pogłowia,

  • przedstawia główne kierunki chowu zwierząt gospodarskich w Polsce i porównuje je z kierunkami chowu w innych krajach,

  • analizuje strukturę globalnej produkcji zwierzęcej w Polsce według poszczególnych produktów.

Strategie: odwrócona klasa

Metody nauczania: dyskusja, praca z e‑materiałem, pogadanka

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub/i tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze

Bibliografia:

  • Bański J., Geografia rolnictwa Polski, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2007.

  • Rudnicki R., Rolnictwo Polski. Studium statystyczno‑przestrzenne, Wyd. UMK, Toruń 2016.

Netografia (dostęp: 8.01.2020):

Dane statystyczne

  • www.igipz.pan.pl/tl_files/igipz/ZGWiRL/ARP/09.Zwierzeta%20gospodarskie.pdf

  • BDL GUS: https://bdl.stat.gov.pl/BDL/start

  • Rocznik Statystyczny Rolnictwa 2018, GUS, Warszawa 2019: stat.gov.pl/obszary‑tematyczne/roczniki‑statystyczne/roczniki‑statystyczne/rocznik‑statystyczny‑rolnictwa‑2018,6,12.html

PRZEBIEG LEKCJI

Kilka lekcji wcześniej nauczyciel prosi o przygotowanie informacji na temat celów chowu zwierząt gospodarskich w Polsce. Uczniowie mają za zadanie zwrócić szczególną uwagę na następujące zagadnienia:

  • przykłady najważniejszych zwierząt gospodarskich w Polsce,

  • struktura globalnej produkcji zwierzęcej w Polsce,

  • główne cele chowu zwierząt gospodarskich w Polsce.

  • przykłady hodowli zwierząt które zyskują lub tracą na popularności w Polsce np. króliki, kaczki, indyki itd.

W tym celu nauczyciel poleca zapoznać się z niniejszym e‑materiałem, literaturą zamieszczoną powyżej oraz innymi źródłami informacji geograficznej. Ponadto dzieli uczniów na sześć grup. Każda z nich ma zwrócić szczególną uwagę na cele chowu odpowiednio: bydła, trzody chlewnej, drobiu, owiec, kóz i koni.

Faza wprowadzająca

  • Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie stanu klasy, sprawdzenie obecności).

  • Dialog z uczniami mający na celu usystematyzowanie podstawowych wiadomości na temat celów chowu zwierząt gospodarskich na świecie.

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel rozpoczyna dialog z uczniami mający na celu usystematyzowanie wiadomości, które mieli przygotować na niniejszą lekcję. Nauczyciel może posiłkować się e‑materiałem wyświetlonym jedynie na swoim komputerze (w celu niepominięcia żadnego z istotnych zagadnień). Kiedy przechodzi do omówienia kierunków chowu poszczególnych zwierząt gospodarskich, prosi wybrane osoby z poszczególnych grup o zaprezentowanie przygotowanych informacji. W tym celu uczniowie mogą posiłkować się wyświetlonym na ekranie fragmentem grafiki interaktywnej.

  • W trakcie omawiania poszczególnych zagadnień pozostali uczniowie mogą wchodzić w dyskusję z prelegentami.

  • Następnie nauczyciel prowadzi pogadankę dotyczącą zagadnień, których uczniowie nie zrozumieli podczas przygotowywania się do niniejszej lekcji.

  • W następnym etapie lekcji nauczyciel wyświetla na tablicy zadania z bloku Sprawdź się. Wskazani uczniowie podchodzą do tablicy i rozwiązują kilka wybranych przez nauczyciela ćwiczeń.

  • Na koniec tej fazy nauczyciel zadaje pytanie uczniom: czy ktoś z was przygotował inne, dodatkowe informacje z omawianego zakresu materiału?. Jeżeli tak, to wówczas nauczyciel udziela głosu tym osobom i następuje klasowa dyskusja na ten temat.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań i udzielanie na nie odpowiedzi przez uczniów.

  • Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów, ocenia pracę w grupach i przypomina cele zajęć.

  • Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.

Praca domowa

  • Plakat (wykonany w grupie) na temat związany z kierunkami chowu zwierząt gospodarskich w Polsce.

  • Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended‑learning).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafika interaktywna może posłużyć zarówno w trakcie lekcji, jak i przed lekcją (do strategii odwróconej klasy) oraz po lekcji (w celu utrwalenia wiadomości). Może także znaleźć swoje zastosowanie na lekcji powtórzeniowej i podczas wykonywania pracy domowej.