Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Źródła danych demograficznych cz. 1
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VI. Społeczeństwo obywatelskie i kultura polityczna.
Uczeń:
9) analizuje – z wykorzystaniem wyników badań opinii publicznej – postawy społeczeństwa polskiego wobec instytucji publicznych i polityków;
10) przygotowuje i przeprowadza w najbliższym otoczeniu minisondaż opinii publicznej na temat dotyczący polityki i interpretuje jego wyniki.
X. Kontrola władzy.
Uczeń:
1) wykazuje możliwość wpływu opinii publicznej i zachowań politycznych społeczeństwa na decyzje polityczne władz różnego szczebla.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje pojęcia demografia i dane demograficzne;
analizuje źródła pozyskiwania danych demograficznych;
projektuje i przeprowadza badanie demograficzne.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
metoda burzy mózgów;
rozmowa nauczająca;
analiza przypadku;
dyskusja.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
kartki A3, pisaki.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Podanie tematu i celów zajęć.
2. Uczniowie dzielą się na dwie grupy. Każda otrzymuje kartkę A3 i pisaki. Jedna grupa wypisuje swoje skojarzenia z pojęciem „demografia”, a druga „dane demograficzne”. Po wypisaniu skojarzeń grupy zamieniają się kartkami i na podstawie skojarzeń wypisanych przez drugą grupę definiują pojęcia zapisane na kartce („demografia” i „dane demograficzne”). Wybrane osoby przedstawiają na forum efekty pracy.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie zapoznają się z treścią sekcji Przeczytaj oraz animacją. Następnie rozmawiają na temat źródeł danych demograficznych: do czego są potrzebne, jak są zbierane, co jest ich źródłem? Na koniec wybrana osoba podsumowuje rozmowę.
2. Uczniowie dyskutują na temat danych wrażliwych zbieranych w czasie spisu powszechnego. W jej trakcie wyjaśniają, dlaczego dane wrażliwe są zbierane. Wybrana osoba podsumowuje dyskusję.
3. Rozmowa na temat projektowania i przeprowadzania badania statystycznego dla potrzeb demografii. Wykonanie ćwiczenia 3 z sekcji „Sprawdź się”.
4. Klasa dzieli się na grupy. Zespoły projektują mikrobadanie (ćw. 1 do animacji), dla którego grupą badawczą jest ich klasa. Opracowują temat badania, przygotowują krótki wywiad (może być z elementami ankiety), następnie przeprowadzają badanie i analizują wyniki. Efekty pracy przedstawiają na forum.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie wykonują wybrane przez nauczyciela ćwiczenia.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Sekcja Analiz Demograficznych Komitetu Nauk Demograficznych Polskiej Akademii Nauk, ae.krakow.pl.
Baza Demografia, demografia.stat.gov.pl.
Statystyki i badania opinii publicznej, europa.eu.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Na podstawie animacji uczniowie mogą stworzyć plakat informujący o specyfice spisu powszechnego 2021.