Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Źródła danych demograficznych cz. 1

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

VI. Społeczeństwo obywatelskie i kultura polityczna.

Uczeń:

9) analizuje – z wykorzystaniem wyników badań opinii publicznej – postawy społeczeństwa polskiego wobec instytucji publicznych i polityków;

10) przygotowuje i przeprowadza w najbliższym otoczeniu minisondaż opinii publicznej na temat dotyczący polityki i interpretuje jego wyniki.

X. Kontrola władzy.

Uczeń:

1) wykazuje możliwość wpływu opinii publicznej i zachowań politycznych społeczeństwa na decyzje polityczne władz różnego szczebla.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • definiuje pojęcia demografia i dane demograficzne;

  • analizuje źródła pozyskiwania danych demograficznych;

  • projektuje i przeprowadza badanie demograficzne.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • metoda burzy mózgów;

  • rozmowa nauczająca;

  • analiza przypadku;

  • dyskusja.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • kartki A3, pisaki.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Podanie tematu i celów zajęć.

2. Uczniowie dzielą się na dwie grupy. Każda otrzymuje kartkę A3 i pisaki. Jedna grupa wypisuje swoje skojarzenia z pojęciem „demografia”, a druga „dane demograficzne”. Po wypisaniu skojarzeń grupy zamieniają się kartkami i na podstawie skojarzeń wypisanych przez drugą grupę definiują pojęcia zapisane na kartce („demografia” i „dane demograficzne”). Wybrane osoby przedstawiają na forum efekty pracy.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie zapoznają się z treścią sekcji Przeczytaj oraz animacją. Następnie rozmawiają na temat źródeł danych demograficznych: do czego są potrzebne, jak są zbierane, co jest ich źródłem? Na koniec wybrana osoba podsumowuje rozmowę.

2. Uczniowie dyskutują na temat danych wrażliwych zbieranych w czasie spisu powszechnego. W jej trakcie wyjaśniają, dlaczego dane wrażliwe są zbierane. Wybrana osoba podsumowuje dyskusję.

3. Rozmowa na temat projektowania i przeprowadzania badania statystycznego dla potrzeb demografii. Wykonanie ćwiczenia 3 z sekcji „Sprawdź się”.

4. Klasa dzieli się na grupy. Zespoły projektują mikrobadanie (ćw. 1 do animacji), dla którego grupą badawczą jest ich klasa. Opracowują temat badania, przygotowują krótki wywiad (może być z elementami ankiety), następnie przeprowadzają badanie i analizują wyniki. Efekty pracy przedstawiają na forum.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie wykonują wybrane przez nauczyciela ćwiczenia.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

  • Sekcja Analiz Demograficznych Komitetu Nauk Demograficznych Polskiej Akademii Nauk, ae.krakow.pl.

  • Baza Demografia, demografia.stat.gov.pl.

  • Statystyki i badania opinii publicznej, europa.eu.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Na podstawie animacji uczniowie mogą stworzyć plakat informujący o specyfice spisu powszechnego 2021.