Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RKxwUVIHosVbV1
Ćwiczenie 1
Zaznacz, co jest przedmiotem badań demograficznych. Możliwe odpowiedzi: 1. populacja ludności, 2. anatomia, 3. populacja roślin, 4. populacja zwierząt
RkAAqymtWDzVw1
Ćwiczenie 2
Zaznacz cechy spisu powszechnego. Możliwe odpowiedzi: 1. obowiązkowość, 2. systematyczność, 3. jednorazowość, 4. rozciągnięcie w czasie
R6iLktLTdl3ke1
Ćwiczenie 3
Uporządkuj w kolejności etapy badania statystycznego. Elementy do uszeregowania: 1. opracowanie zebranego materiału statystycznego, 2. obserwacja statystyczna, 3. przygotowanie badania statystycznego, 4. analiza statystyczna
R1IF2SvtsPdX12
Ćwiczenie 4
Połącz pojęcia z ich definicjami. demografia Możliwe odpowiedzi: 1. zbiory danych jednostkowych, związanych z podstawowymi zdarzeniami czy procesami demograficznymi, wykorzystywane do celów administracyjnych, 2. badanie demograficzne mające na celu zebranie informacji o stanie i strukturze ludności według ustalonych cech demograficznych i społeczno-zawodowych, w oznaczonym momencie, na określonym terytorium, 3. dyscyplina naukowa badająca zjawiska związane z ludnością, 4. brak pasujacej definicji, 5. spis powszechny przeprowadzony się z wyłączeniem warunku powszechności spis powszechny Możliwe odpowiedzi: 1. zbiory danych jednostkowych, związanych z podstawowymi zdarzeniami czy procesami demograficznymi, wykorzystywane do celów administracyjnych, 2. badanie demograficzne mające na celu zebranie informacji o stanie i strukturze ludności według ustalonych cech demograficznych i społeczno-zawodowych, w oznaczonym momencie, na określonym terytorium, 3. dyscyplina naukowa badająca zjawiska związane z ludnością, 4. brak pasujacej definicji, 5. spis powszechny przeprowadzony się z wyłączeniem warunku powszechności rejestry ludności Możliwe odpowiedzi: 1. zbiory danych jednostkowych, związanych z podstawowymi zdarzeniami czy procesami demograficznymi, wykorzystywane do celów administracyjnych, 2. badanie demograficzne mające na celu zebranie informacji o stanie i strukturze ludności według ustalonych cech demograficznych i społeczno-zawodowych, w oznaczonym momencie, na określonym terytorium, 3. dyscyplina naukowa badająca zjawiska związane z ludnością, 4. brak pasujacej definicji, 5. spis powszechny przeprowadzony się z wyłączeniem warunku powszechności mikrospis Możliwe odpowiedzi: 1. zbiory danych jednostkowych, związanych z podstawowymi zdarzeniami czy procesami demograficznymi, wykorzystywane do celów administracyjnych, 2. badanie demograficzne mające na celu zebranie informacji o stanie i strukturze ludności według ustalonych cech demograficznych i społeczno-zawodowych, w oznaczonym momencie, na określonym terytorium, 3. dyscyplina naukowa badająca zjawiska związane z ludnością, 4. brak pasujacej definicji, 5. spis powszechny przeprowadzony się z wyłączeniem warunku powszechności populacja Możliwe odpowiedzi: 1. zbiory danych jednostkowych, związanych z podstawowymi zdarzeniami czy procesami demograficznymi, wykorzystywane do celów administracyjnych, 2. badanie demograficzne mające na celu zebranie informacji o stanie i strukturze ludności według ustalonych cech demograficznych i społeczno-zawodowych, w oznaczonym momencie, na określonym terytorium, 3. dyscyplina naukowa badająca zjawiska związane z ludnością, 4. brak pasujacej definicji, 5. spis powszechny przeprowadzony się z wyłączeniem warunku powszechności
RKfmbrm7KUYYN2
Ćwiczenie 5
Uzupełnij zdania odpowiednimi wyrazami. Pierwszy 1. 2010, 2. miast, 3. dwa, 4. systematycznie, 5. województw, 6. cztery, 7. 2002, 8. 2004, 9. rachmistrzów, 10. całego kraju, 11. internetu, 12. 2011, 13. rejestr ludności, 14. okazjonalnie, 15. zaborów, 16. powszechny spis odbył się na ziemiach polskich w 1777 r. W jego ramach spisano ludność 1. 2010, 2. miast, 3. dwa, 4. systematycznie, 5. województw, 6. cztery, 7. 2002, 8. 2004, 9. rachmistrzów, 10. całego kraju, 11. internetu, 12. 2011, 13. rejestr ludności, 14. okazjonalnie, 15. zaborów, 16. powszechny spis. Po upadku I Rzeczypospolitej tego typu badania przeprowadzane były w ramach poszczególnych 1. 2010, 2. miast, 3. dwa, 4. systematycznie, 5. województw, 6. cztery, 7. 2002, 8. 2004, 9. rachmistrzów, 10. całego kraju, 11. internetu, 12. 2011, 13. rejestr ludności, 14. okazjonalnie, 15. zaborów, 16. powszechny spis. W okresie międzywojennym na ziemiach polskich odbyły się 1. 2010, 2. miast, 3. dwa, 4. systematycznie, 5. województw, 6. cztery, 7. 2002, 8. 2004, 9. rachmistrzów, 10. całego kraju, 11. internetu, 12. 2011, 13. rejestr ludności, 14. okazjonalnie, 15. zaborów, 16. powszechny spis spisy powszechne.
Po II wojnie światowej spisy powszechne odbywały się 1. 2010, 2. miast, 3. dwa, 4. systematycznie, 5. województw, 6. cztery, 7. 2002, 8. 2004, 9. rachmistrzów, 10. całego kraju, 11. internetu, 12. 2011, 13. rejestr ludności, 14. okazjonalnie, 15. zaborów, 16. powszechny spis od 1946 r.
Po roku 2000 takie spisy odbyły się w latach 1. 2010, 2. miast, 3. dwa, 4. systematycznie, 5. województw, 6. cztery, 7. 2002, 8. 2004, 9. rachmistrzów, 10. całego kraju, 11. internetu, 12. 2011, 13. rejestr ludności, 14. okazjonalnie, 15. zaborów, 16. powszechny spis i 1. 2010, 2. miast, 3. dwa, 4. systematycznie, 5. województw, 6. cztery, 7. 2002, 8. 2004, 9. rachmistrzów, 10. całego kraju, 11. internetu, 12. 2011, 13. rejestr ludności, 14. okazjonalnie, 15. zaborów, 16. powszechny spis.
Spis powszechny w 2021 r. różni od poprzednich tym, że po raz pierwszy jest to spis przeprowadzony za pomocą 1. 2010, 2. miast, 3. dwa, 4. systematycznie, 5. województw, 6. cztery, 7. 2002, 8. 2004, 9. rachmistrzów, 10. całego kraju, 11. internetu, 12. 2011, 13. rejestr ludności, 14. okazjonalnie, 15. zaborów, 16. powszechny spis.
31
Ćwiczenie 6

Przeanalizuj wykres i wykonaj polecenie.

R767KAByssS58
Wykres kolumnowy. Ludność miast i wsi w latach 1950–2019. Lista elementów: 1. zestaw danych:Wyszczególnienie: 1950Ludność miejska w %: 36.9Ludność wiejska w %: 63.12. zestaw danych:Wyszczególnienie: 1955Ludność miejska w %: 43.8Ludność wiejska w %: 56.23. zestaw danych:Wyszczególnienie: 1960Ludność miejska w %: 48.3Ludność wiejska w %: 51.74. zestaw danych:Wyszczególnienie: 1965Ludność miejska w %: 49.7Ludność wiejska w %: 50.35. zestaw danych:Wyszczególnienie: 1970Ludność miejska w %: 52.3Ludność wiejska w %: 47.76. zestaw danych:Wyszczególnienie: 1975Ludność miejska w %: 55.7Ludność wiejska w %: 44.37. zestaw danych:Wyszczególnienie: 1980Ludność miejska w %: 58.7Ludność wiejska w %: 41.38. zestaw danych:Wyszczególnienie: 1985Ludność miejska w %: 60.2Ludność wiejska w %: 39.89. zestaw danych:Wyszczególnienie: 1990Ludność miejska w %: 61.8Ludność wiejska w %: 38.210. zestaw danych:Wyszczególnienie: 1995Ludność miejska w %: 61.8Ludność wiejska w %: 38.211. zestaw danych:Wyszczególnienie: 2000Ludność miejska w %: 61.9Ludność wiejska w %: 38.112. zestaw danych:Wyszczególnienie: 2005Ludność miejska w %: 61.4Ludność wiejska w %: 38.613. zestaw danych:Wyszczególnienie: 2010Ludność miejska w %: 60.8Ludność wiejska w %: 39.214. zestaw danych:Wyszczególnienie: 2015Ludność miejska w %: 60.3Ludność wiejska w %: 39.715. zestaw danych:Wyszczególnienie: 2019Ludność miejska w %: 60.0Ludność wiejska w %: 40.0
Oprac. na podst.: Ludność. Stan i struktura ludności oraz ruch naturalny w przekroju terytorialnym (stan w dniu 31.12.2019), stat.gov.pl, 30.04.2020 [online, dostęp: 03.05.2020].
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1YRvzh5SbxIF
Podaj tendencje towarzyszące ruchowi ludności między wsią a miastem. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z poniższym tekstem i wykonaj polecenie.

1
Milena Lange Zmiany w zachowaniach prokreacyjnych a zapotrzebowanie na wybrane usługi opieki nad dzieckiem i edukacyjne

Potencjalny popyt na owe usługi [związane z opieką nad dzieckiem, a także usługi edukacyjne – dop. red.] jest więc efektem łącznego oddziaływania czynnika strukturalnego (przede wszystkim liczby kobiet w poszczególnych grupach wieku rozrodczego) oraz zachowań prokreacyjnych. O ile popyt na główne usługi edukacyjne – utożsamiane w głównej mierze ze szkolnictwem na poziomie podstawowym, gimnazjalnym, średnim – wynika, w związku z obowiązkiem szkolnym realizowanym w Polsce do ukończenia 18 roku życia, ze zmian w strukturze ludności w młodszych grupach wiekowych, to w przypadku pozostałych usług nań oddziałujących należy uwzględnić także inne czynniki natury demograficznej, jak i pozademograficznej.

cytat2 Źródło: Milena Lange, Zmiany w zachowaniach prokreacyjnych a zapotrzebowanie na wybrane usługi opieki nad dzieckiem i edukacyjne, „Sekcja Analiz Demograficznych Komitet Nauk Demograficznych PAN” 2010, nr 23, s. 42.
R1HTEn9iqOMja
Podaj, jaki rodzaj danych demograficznych był przydatny do powyższej analizy. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.

1
Ludność. Stan i struktura ludności oraz ruch naturalny w przekroju terytorialnym (stan w dniu 31.12.2019)

Obserwowane zmiany demograficzne wskazują, że od kilkunastu lat sytuacja ludnościowa Polski nie zmienia się istotnie – jest nadal trudna. W najbliższej perspektywie także nie należy oczekiwać znaczących zmian zapewniających stabilny rozwój demograficzny. Nadal niska liczba zawieranych małżeństw oraz obserwowane od ćwierćwiecza zmiany w trendzie dzietności będą miały negatywny wpływ także na przyszłą liczbę urodzeń, ze względu na zdecydowanie mniejszą w przyszłości liczbę kobiet w wieku rozrodczym. Zjawisko to dodatkowo jest potęgowane utrzymującą się od lat dość wysoką skalą emigracji Polaków za granicę (dotyczy to szczególnie emigracji czasowej ludzi młodych).

Trwający proces starzenia się ludności Polski będący wynikiem korzystnego zjawiska, jakim jest wydłużanie trwania życia i dalszego trwania życia, jest pogłębiany przez niski poziom dzietności. Obecnie indeks starości wynosi 118, tj. na 100 „wnuczków” (dzieci w wieku 0‑14 lat) przypada 118 „dziadków” (osób w wieku 65 i więcej lat), a różnica w wielkości tych populacji wynosi 1,06 mln na niekorzyść dzieci (w miastach sięga 1,2 mln, a na terenach wiejskich nadal jest więcej dzieci – o 152 tys.). Indeks starości wzrasta z roku na rok (w 2018 r. wynosił 115), co w przyszłości będzie skutkować zmniejszaniem się podaży pracy i utrudnieniami w systemie zabezpieczenia społecznego w wyniku wzrostu liczby i odsetka osób w starszym wieku.

cytat3 Źródło: Ludność. Stan i struktura ludności oraz ruch naturalny w przekroju terytorialnym (stan w dniu 31.12.2019), 30.04.2020 r., dostępny w internecie: stat.gov.pl [dostęp 3.05.2020 r.].
R16RzC76gqBZW
Wyjaśnij na podstawie tekstu, jakim celom służą dane demograficzne. (Uzupełnij).