Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Dla dobra publicznego
. Świat wartości szlachty kresowej w Nadberezyńcach Floriana Czarnyszewicza
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele lekcji. Uczeń:
ustala, jakie wartości uniwersalne są ważne dla bohaterów Nadberezyńców Floriana Czarnyszewicza,
wyjaśnia przyczyny oporu wobec komunizmu i poparcia dla niego wśród bohaterów powieści,
rekonstruuje program polityczny dla niepodległej Polski przedstawiony w Nadberezyńcach,
interpretuje fragmenty powieści Floriana Czarnyszewicza.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
dyskusja panelowa.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przed lekcją uczniowie zapoznają się z blokiem tekstowym e‑materiału „Dla dobra publicznego”. Świat wartości szlachty kresowej w „Nadberezyńcach” Floriana Czarnyszewicza. Zainteresowani tematem przygotowują dyskusję panelową na temat świata wartości szlachty kresowej. Wykorzystują fragmenty Nadberezyńców oraz inne źródła (patrz materiały dodatkowe). Uczniowie ci wystąpią w roli ekspertów.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta uczestników zajęć, czy któraś z ich rodzin pochodzi z Kresów. Jeśli tak, prosi, by uczniowie opowiedzieli o swoich korzeniach.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium. Uczestnicy zajęć zapoznają się z materiałem w sekcji „Mapa myśli”. Nauczyciel czyta polecenie 1 i prosi uczniów, aby wykonali je w parach. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udziela też uczniom informacji zwrotnej.
Później uczniowie dzielą się na cztery grupy, każda z nich wykonuje inne ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”: gr. 1: 1 i 5, gr. 2: 2 i 6, gr. 3: 3 i 7, gr. 4: 4 i 8. Następnie przedstawiciele grup prezentują propozycje odpowiedzi.
Drugą część tej fazy lekcji można poświęcić na dyskusję panelową, podczas której uczniowie będą poszukiwali odpowiedzi na pytanie: czy wartości szlachty kresowej przedstawione w powieści Czarnyszewicza są dziś ważne i aktualne? Jak współcześnie pojmowany jest patriotyzm? W pierwszej części dyskusji wymieniają się swoimi poglądami uczniowie eksperci, którzy odwołują się do źródeł, z których korzystali. Później dołączają do nich pozostali uczestnicy zajęć. Nauczyciel dba o to, by dyskusja miała charakter merytoryczny. Może ocenić zaangażowanie uczniów.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel prosi wybranych uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach dowiedziałem się…, nauczyłem się...
Praca domowa:
Praca domowa z e‑materiału.
Materiały pomocnicze:
Irena Kotowicz‑Borowy, Znaczenie tradycji etosu szlacheckiego w poczuciu tożsamości grupowej i narodowej na dawnych pograniczach Rzeczypospolitej, „Pogranicze”. Studia Społeczne, tom XIX (2012).
Janusz Tazbir, Kultura szlachecka w Polsce, Poznań 2013.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Mapa myśli”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.