Dla nauczyciela
Autor: Jolanta Schilling
Przedmiot: Matematyka
Temat: Zapisywanie zbioru rozwiązań nierówności podwójnej w postaci przedziału liczbowego
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
III. Równania i nierówności. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) przekształca równania i nierówności w sposób równoważny.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
zapisuje (jeżeli to będzie możliwe) w postaci przedziału liczbowego zbiór rozwiązań nierówności podwójnej
wybiera nierówność, która jest spełniona przez wszystkie liczby rzeczywiste należące do danego przedziału lub jest sprzeczna
wybiera liczby naturalne lub całkowite należące do zbioru rozwiązań danej nierówności podwójnej
ustala strategię rozwiązania nierówności, analizuje jej rozwiązanie
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
stoliki zadaniowe
dyskusja
Formy pracy:
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Wybrani wcześniej przez nauczyciela uczniowie podają przykłady prostych przykładów nierówności podwójnych, które są zawsze prawdziwe i przykłady nierówności, które nie mają rozwiązań.
Faza realizacyjna:
Każdy uczeń otrzymuje od nauczyciela 10 przykładów prostych nierówności podwójnych. Następnie stara się podzielić nierówności na grupy, według własnych kryteriów.
Uczniowie podzieleni na grupy 4 – 6 osobowe omawiają rezultaty swojej pracy i porównują dokonane podziały. Tworzą wspólny schemat ilustrujący rodzaje nierówności ze względu na rozwiązanie.
Uczniowie oglądają infografikę i omawiają ją wraz z nauczycielem.
Uczniowie w parach rozwiązują zadania metodą stolików zadaniowych. Na każdym stoliku zadaniowym znajdują się 2 zadania interaktywne. Warunkiem przejścia do następnego stolika jest poprawne rozwiązanie danych zadań. Para, która najszybciej rozwiąże wszystkie zadania otrzymuje stopień bardzo dobry.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące określania rodzaju nierówności podwójnych ze względu na rozwiązanie.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie, którym nie udało się zakończyć konkursu rozwiązują pozostałe zadania w domu.
Materiały pomocnicze:
Nierówność podwójnaNierówność podwójna
Zebranie wiadomości o nierównościach podwójnychZebranie wiadomości o nierównościach podwójnych
Wskazówki metodyczne:
Infografika może być wykorzystana przez chętnych uczniów do samodzielnego przygotowania mapy myśli prezentującej rodzaje nierówności (z konkretnymi przykładami znanych w matematyce nierówności podwójnych).