Dla nauczyciela
Autor: Joanna Oparek
Przedmiot: Język polski
Temat: Poezja i obrona sensu świata. Liryka Jana Pawła II
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
pozna konstrukcję i tematykę poematu Tryptyk rzymski Jana Pawła II;
przeanalizuje wybrane fragmenty Tryptyku rzymskiego;
wyjaśni na czym polega metafizyczny charakter liryki Jana Pawła II;
określi, z czego wynika złożoność i polifoniczność poematu Jana Pawła II.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed zajęciami:
Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat współczesnej poezji metafizycznej (stawia pytania, np. Czy istnieje? Czy jest potrzebna?).
Nauczyciel przywołuje twórczość Jana Pawła II.
Nauczyciel może zainteresować uczniów muzycznymi ilustracjami i znanymi wykonaniami poematu Tryptyk rzymski np.
poemat recytował m.in. Krzysztof Globisz,
w 2003 r. Stanisław Sojka wydał album Tryptyk rzymski będący muzyczną interpretacją poematu,
w 2005 r. Piotr Pałka napisał muzykę na solistę, chór i orkiestrę do fragmentów Tryptyku rzymskiego. Premiera tego dzieła odbyła się w przeddzień rocznicy wyboru Jana Pawła II na Stolicę Apostolską, 15 października tegoż roku w kościele oo. Dominikanów w Krakowie,
w 2007 r. w ramach obchodów 2. rocznicy śmierci Jana Pawła II, Tryptyk rzymski zaprezentował Andrzej Seweryn. W czasie występów w m.in. Łodzi i Warszawie, aktorowi towarzyszyła Orkiestra Krakowskiej Opery Kameralnej.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał i wprowadza ich w temat lekcji, nawiązując do wcześniejszej rozmowy.
Nauczyciel wraz uczniami ustala cele zajęć i kryteria sukcesu.
Nauczyciel prosi wybranego ucznia o odczytanie pierwszego fragmentu poematu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel prosi wybraną osobę o wypowiedź na temat: Liryka Jana Pawła II jako przykład poezji metafizycznej. Nauczyciel uzupełnia jego wypowiedź.
Uczniowie zapoznają się z audiobookiem, następnie wykonują polecenia 1 i 2. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, a nauczyciel ocenia i komentuje.
Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się”, zapoznają się z pierwszym tekstem do ćwiczeń i wykonują ćw. 1 i 2 – mogą one przybrać formę dyskusji moderowanej przez nauczyciela.
Uczniowie wykonują ćwiczenia 1‑5. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, a nauczyciel ocenia i komentuje.
Uczniowie zapoznają się z drugim tekstem do ćwiczeń i wykonują ćwiczenia 6‑8
Nauczyciel może zaproponować dyskusję nad zdaniem Czesława Miłosza, że zdumienie jest unikalną wartością i zasadą poezji. Nauczyciel może zaproponować uczniom stworzenie Mapy myśli prezentującej tematykę, wartość literacką i znaczenie religijne Tryptyku rzymskiego.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie informacji na temat konstrukcji i tematyki Tryptyku rzymskiego. Inni uczniowie uzupełniają jego wypowiedź.
Nauczyciel prosi wybranego ucznia o podsumowanie wartości literackiej poematu Jana Pawła II i uzupełnia jego wypowiedź.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu.
Praca domowa:
(zasugerowana w e‑materiale)
Zinterpretuj wersy Tryptyku rzymskiego:
Kres i zarazem szczyt przejrzystości –
Taka jest droga pokoleń.
Materiały pomocnicze:
Słownik terminów literackich, Warszawa 1995.
Bożena Chrząstowska, Autor - dzieło - poetyka. Problemy interpretacji w szkole, w: Metodyka literatury, tom 2, wybór i oprac. J. Pachecka, A. Piątkowska, K. Sałkiewicz, Warszawa 2002.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.