Dla nauczyciela
Autor: Małgorzata Kosińska‑Pułka, Bożena Święch
Przedmiot: Język polski
Temat: „W Weronie” Cypriana Norwida jako poetyckie „miejsce pamięci” Romea i Julii
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
Cele operacyjne. Uczeń:
interpretuje wiersz Cypriana Kamila Norwida W Weronie;
opisuje przedstawione w wierszu uczucia bohaterów literackich;
wyjaśnia, w jaki sposób w wierszu W Weronie Cyprian Norwid nawiązał do historii Romea i Julii;
analizuje środki językowe służące poetyckiemu opisowi domu Capulettich i Montecchich;
dostrzega, na czym polega różnica między światopoglądem racjonalistycznym a romantycznym;
wyjaśnia znaczenie „miejsc pamięci” w interpretowaniu wiersza.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z filmem Romeo i Julia – film z 1996 roku w reżyserii Baza Luhrmanna, adaptacja sztuki Williama Szekspira. W głównych rolach wystąpili Leonardo DiCaprio oraz Claire Danes. Chętni uczniowie oglądają również Listy do Julii – amerykańską komedię romantyczną w reżyserii Gary’ego Winicka
Uczniowie przypominają sobie tekst dramatu Williama Szekspira Romeo i Julia. Wykonują umieszczone w e‑materiale ćwiczenie polegające na uzupełnianiu punktów planu (dodawanie wydarzeń z tragedii).
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel zapisuje na tablicy sformułowanie
miejsce pamięci.
Uczniowie dopisują przykłady takiej przestrzeni, która służy pamiętaniu o bohaterach i związanych z ich życiem wydarzeniach. Mówią również o znaczeniach hołdowania przeszłości i utrwalaniu wzorców osobowych. Powstają schematy, które nauczyciel komentuje.Podanie celu i tematu zajęć.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z multimedium bazowym. Wysłuchują wykładu prof. Michała Kuziaka, a następnie zapisują w formie mapy myśli te elementy, które wskazują na uniwersalizm wymowy tragedii Williama Szekspira Romeo i Julia. Po wykonaniu ćwiczenia dzielą się swoimi spostrzeżeniami.
Uczniowie udzielają odpowiedzi na pytanie o to, jaka jest Werona jako miejsce pamiętania o Romeo i Julii. Opisują miasto na podstawie wrażeń Cypriana Norwida oraz własnych doświadczeń czytelniczych (ewentualnie podróżniczych).
Uczniowie w parach analizują funkcjonowanie motywu nieszczęśliwej miłości w wierszu W Weronie Cypriana Norwida oraz wybranym przez siebie tekście kultury. Redagują notatki, które wskazani przez nauczyciela uczestnicy zajęć odczytują na forum klasy.
Uczniowie pracują w czterech zespołach zadaniowych i wykonują kolejne ćwiczenia dołączone w e‑materiale do tekstu W Weronie Cypriana Norwida.
Grupy prezentują na forum klasy efekty pracy zespołowej. Uczniowie zadają pytania koleżankom i kolegom, jeśli w wypowiedziach przygotowanych przez zespoły czegoś nie zrozumieli, lub proszą o uzupełnienie.
Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi, aby uczniowie podchodzili do tablicy i uzupełniali kolumny tabeli. W ten sposób uczniowie podsumowują wiadomości zdobyte w czasie lekcji i porządkują swoją wiedzę o szekspirowskich kochankach, których historię utrwalił w wierszu W Weronie Cyprian Norwid.
Jak o tragicznej miłości Romea i Julii w wierszu W Weronie Cypriana Norwida „mówi” przyroda, a jak ludzie?
Lp. | Przyroda | Ludzie |
---|---|---|
Uczniowie z wiersza Cypriana Norwida W Weronie wypisują sformułowania, które dotyczą sposobu mówienia o niebie. Nazywają ten rodzaj metafory zastosowanej przez poetę.
Nauczyciel zadaje pytania:
Na czym polega podwójne znaczenie obserwacji zmian zachodzących na niebie w wierszu W Weronie Cypriana Norwida?
Gdybyście byli w domu Julii w Weronie, to co zapisalibyście w księdze pamiątkowej tego muzeum?
Uczniowie samodzielnie opracowują odpowiedzi na pytania. Zapisują je w zeszytach. Wskazani przez nauczyciela uczniowie prezentują efekty swojej pracy na forum całego zespołu
Praca domowa:
Na podstawie utworów Cypriana Norwida (W Weronie i Tęcza) porównaj dwa obrazy Werony – miasta tragicznych kochanków.
Materiały pomocnicze:
Cyprian Kamil Norwid, Vade‑mecum, Kraków, 1999.
Bożena Chrząstowska, Poetyka stosowana, Warszawa, 1987.
Wskazówki metodyczne
Wykład akademicki jest wykorzystywany w fazie realizacyjnej zajęć. Na jego podstawie uczniowie mogą wykonać własną prezentację na temat wizerunków nieszczęśliwych kochanków utrwalonych w literaturze.