Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Jądro ciemności Josepha Conrada. Egzotyczne inspiracje w epoce modernizmu
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
rozpozna główne wątki, które Joseph Conrad poruszył w Jądrze ciemności;
opisze wizerunki białego i czarnoskórego człowieka zawarte w Jądrze ciemności;
zestawi ze sobą literacką i malarską wizję egzotyki.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi o przypomnienie sobie treści lektury Jądro ciemności Josepha Conrada i wynotowanie głównych wątków, które autor poruszył w swojej książce.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji, formułuje cel zajęć oraz kryteria sukcesu. Uczniowie zapoznają się z sekcją „Wprowadzenie” i „Przeczytaj”.
Faza realizacyjna:
Uczniowie dzielą się na dwie grupy. Pierwsza ma za zadanie odsłuchanie audiobooka i przygotowanie odpowiedzi na pytanie: Jak Conrad pokazał Afrykę, ludzi i przyrodę? Jakich środków stylistycznych użył?
Druga grupa ma za zadanie zapoznać się z drugim multimedium: galerią zdjęć interaktywnych i przygotować odpowiedź na pytanie:
Jak Gauguin pokazał Polinezję, ludzi i przyrodę? Jakich środków wyrazu artystycznego użył?
Przedstawiciele poszczególnych grup prezentują swoje spostrzeżenia.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie lekcji uczniowie konstruują wspólną notatkę w formie mapy myśli. Porównują sposoby ukazania egotycznego pejzażu, tematykę. Umieszczają na niej elementy wspólne dla obu artystów i te, które ich różnią.
Praca domowa:
Wskaż w polskiej literaturze okresu przełomu XIX i XX wieku przykłady fascynacji kulturami egzotycznymi.
Przywołaj stereotypy na temat białego i czarnoskórego człowieka zawarte w opowiadaniu Conrada. Kto im ulega? Jak wpływają na zachowania bohaterów?
Materiały pomocnicze:
Maya Jasanoff, Joseph Conrad i narodziny globalnego świata, Poznań 2018.
Andrzej Braun, Śladami Conrada, Warszawa 1972.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.