Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Cyprian Norwid – „sztukmistrz” nie tylko słowa
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
wyjaśnia, dlaczego określa się Cypriana Norwida jako „sztukmistrza”,
poznaje przykłady twórczości plastycznej Cypriana Norwida,
wskazuje podobieństwa między poetyką Norwida a jego dziełami plastycznymi,
wyjaśnia, na czym polega romantyczna zasada korespondencji sztuk.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego;
praca w parach.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Uwaga: nauczyciel przygotowuje cztery komplety wydruków z wierszami Norwida. Będą potrzebne podczas pracy w grupach z multimedium „Galeria interaktywna”.Przekład intersemiotyczy. Chętni uczniowie przygotowują interpretację utworu poetyckiego w e‑materiale: Lapidaria, wykorzystując wybrane środki artystycznego wyrazu (np. grafika, kolaż, impresja muzyczna, film).
Faza wprowadzająca:
Wyświetlenie na tablicy tematu i celów zajęć oraz wspólne z uczniami ustalenie kryteriów sukcesu.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: nauczyciel pyta uczniów, z jaką tematyką kojarzy im się twórczość Norwida. Przypomina, na czym polega poetycki sposób obrazowania charakterystyczny dla tego poety. Pyta także uczniów o ich refleksje na temat grafik Norwida zamieszczonych w bloku tekstowym lekcji. Uczniowie wymieniają się swoimi uwagami, dyskutują. Następnie nauczyciel zadaje pytanie: kim jest sztukmistrz? Jakie skojarzenia wywołuje to pojęcie? Uczniowie notują swoje spostrzeżenia na tablicy, w formie mapy skojarzeń.
Faza realizacyjna:
Prezentacje uczniów. Część właściwa lekcji zaczyna się od prezentacji efektów pracy w domu wybranych uczniów. Pozostali uczniowie zadają pytania prezentującym oraz uzupełniają informacje.
Praca z multimedium. Uczniowie zapoznają się z treścią medium w sekcji „Audiobook”. Tworzą notatkę podsumowującą nową wiedzę. Następnie wykonują polecenie: 1, 2 i 3.
Uczestnicy zajęć dzielą się na 4 grupy. Zapoznają się z galerią zdjęć interaktywnych, a następnie wykonują w zespołach polecenie 1. Przedstawiciele grup prezentują propozycje odpowiedzi. Uczniowie dyskutują, ustalają wspólne wnioski.
Nauczyciel rozdaje każdej z grup zestaw wierszy Cypriana Norwida. Zespoły przystępują do opracowania polecenia 2 z sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych”. Liderzy prezentują odpowiedzi. Nauczyciel ocenia pracę grup.
Faza podsumowująca:
W podsumowaniu lekcji uczniowie wspólnie interpretują przesłanie wiersza Cypriana Norwida. Nauczyciel poleca: Wyjaśnijcie, jak rozumiecie słowa Cypriana Norwida o plastyce zawarte we fragmencie wiersza Lapidaria.
Praca domowa:
Opisz grafikę Solo, wykorzystując do tego informacje o Cyprianie Norwidzie jako „sztukmistrzu” nie tylko słowa.
Materiały pomocnicze:
Aleksandra Okopień‑Sławińska, Semantyka wypowiedzi poetyckiej, Kraków 2001.
Anna Borowiec, „Studia Norwidiana” 2009–2010, nr 27–28.
Aleksandra Melbechowska‑Luty, Sztukmistrz. Kilka uwag o symbiozie sztuk w twórczości Cypriana Norwida, „Teksty Drugie” 2000, nr 5.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Galeria zdjęć interaktywnych” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.