Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Czy można złamać tabu? Relacje miłosne w Chłopach Władysława Reymonta
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
definiuje pojęcie tabu,
wskazuje reguły zachowań, które funkcjonują w społeczności Lipiec,
ocenia postępowanie bohaterów Chłopów w kontekście obowiązujących ich zasad życia społecznego,
rozpoznaje konwencję literacką zastosowaną w powieści Reymonta.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
dyskusja;
rozmowa kierowana;
gra dydaktyczna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Czy można złamać tabu? Relacje miłosne w Chłopach Władysława Reymonta”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Prezentacja multimedialna” tak,
aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i rozwiązywać zadania.Nauczyciel prosi, aby grupa zainteresowanych uczniów przygotowała w dowolnej formie informacje na temat tabu w różnych kulturach. Prezentacja powinna pomóc wszystkim uczniom znaleźć odpowiedzi na pytania: Czym jest tabu? Jakich sfer ludzkiego życia może dotyczyć? Jaki jest sens/cel istnienia tabu?
Druga grupa przygotowuje kilkuminutową grę na wzór gry Tabu; potrzebne będą karty do gry. Uczestnik losuje kartę ze słowem, które powinien zdefiniować,
nie używając trzech podanych także na karcie określeń. Przykład: poszukiwane słowo – Jagna; zabronione określenia – żona Boryny, niebieskooka, bohaterka Chłopów. Tematyka gry powinna być związana z powieścią Reymonta i tematem lekcji.
Faza wprowadzająca:
Lekcja rozpoczyna się od krótkiej gry Tabu przygotowanej przez drugą grupę.
Po jej zakończeniu nauczyciel prosi, by uczniowie opisali reguły gry. W odpowiedziach pojawią się zapewne takie określenia, jak: zakazane, zabronione, nie można, zakaz itp. Nauczyciel zwraca na to uwagę uczniów: tabu to coś zakazanego, a jego złamanie oznacza przekroczenie jakichś reguł.
Następnie nauczyciel prosi o przedstawienie prezentacji na temat tabu przygotowanej przez pierwszą grupę uczniów. W jej trakcie słuchacze notują najważniejsze informacje, a następnie jedna osoba zapisuje na tablicy mapę skojarzeń, którą uzupełniają wszyscy uczestnicy lekcji.
Później nauczyciel pyta: Jakich sfer ludzkiego życia społecznego i prywatnego może dotyczyć tabu w powieści Chłopi Reymonta? Uczniowie odpowiadają swobodnie.Podanie celu i tematu zajęć.
Faza realizacyjna:
Wskazana osoba odczytuje polecenie 1 z sekcji „Prezentacja multimedialna”. Nauczyciel rozpoczyna dyskusję w klasie. Na koniec prosi uczestników zajęć o sformułowanie wniosków.
Uczniowie wykonują w parach polecenie 2. z sekcji „Prezentacja multimedialna”. Znów może nastąpić krótka dyskusja, którą moderuje nauczyciel.
Później uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się” wskazane przez nauczyciela. Warto zwrócić uwagę na ćw. 2.–5. i 7. Po upływie wyznaczonego czasu uczniowie przedstawiają odpowiedzi, a nauczyciel ocenia ich pracę.
Faza podsumowująca:
W dyskusji podsumowującej nauczyciel stawia pytania: czy zbiór obowiązujących nakazów i zakazów ułatwiał życie mieszkańców Lipiec, czy utrudniał? Dlaczego?
Na koniec zajęć nauczyciel prosi wybranych uczniów o rozwinięcie zdania:
Na dzisiejszych zajęciach dowiedziałem się…, nauczyłem się...
Praca domowa:
Praca domowa z e‑materiału.
Materiały pomocnicze:
O sekrecjach się nie mówi, rozmowa Danuty Śmierzchalskiej z prof. Jerzym
S. Wasilewskim, „National Geographic”, 15.09.2011.Barbara Wolska, Marek Pąkciński, Tabu i wstyd w literaturze i kulturze, „Napis” 2012/XVIII.
Witold Bobiński, Konteksty kulturowe w dydaktyce literatury, w: Polonista w szkole, pod red. Anny Janus‑Sitarz, Kraków 2004.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Prezentacja multimedialna”
do przygotowania się do lekcji powtórkowej.