Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Płaszczyzny urbanizacji
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa II
Podstawa programowa
VIII. Zróżnicowanie struktur społecznych i procesów urbanizacyjnych: struktury językowe i wykształcenia, kulturowe postrzeganie przestrzeni, zwartość socjoetniczna, fazy urbanizacji, procesy metropolizacji, typy fizjonomiczne i funkcje miast, formy zespołów miejskich.
Uczeń:
5) wyróżnia fazy urbanizacji oraz charakteryzuje procesy metropolizacji.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia, czym jest urbanizacja i charakteryzuje jej płaszczyzny,
wymienia przykłady mierników wybranych płaszczyzn urbanizacji,
określa związek między kolejnymi etapami urbanizacji a jej dominującymi płaszczyznami,
okresla stopień urbanizacji miast na podstawie danych dotyczących jej poszczególnych płaszczyzn,
wyjaśnia różną intensywność procesów urbanizacji zachodzących na jej poszczególnych płaszczyznach.
Strategie nauczania: konektywizm
Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, praca z e‑materiałem, JIGSAW
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze
Liszewski S., Maik W., Wielka encyklopedia geografii świata, t. 19: Osadnictwo, Wydawnictwo Kurpisz, Poznań 2000.
Szymańska D., Geografia osadnictwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.
Szymańska D., Urbanizacja na świecie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Dialog z uczniami mający na celu podsumowanie informacji dotyczących faz (etapów) urbanizacji.
Przeczytanie przez uczniów wprowadzenia do e‑materiału i krótka dyskusja na jego temat.
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prowadzi pogadankę wstępną na temat rodzajów płaszczyzn urbanizacji.
Następnie nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy. Każda z grup siada w wyznaczonym przez nauczyciela miejscu w klasie i losuje jedną płaszczyznę urbanizacji do opracowania. Uczniowie mają za zadanie zwrócić uwagę na charakterystykę, przykładowe mierniki i związki z fazami urbanizacji. Jeżeli lekcja nie odbywa się w pracowni komputerowej, wówczas uczniowie powinni mieć do dyspozycji tablety lub smartfony, na których będą mogli zapoznać się z e‑materiałem, w szczególności z blokiem „Przeczytaj”.
Po zakończonej pracy nauczyciel tworzy nowe grupy w taki sposób, żeby w nowej grupie znalazła się przynajmniej jedna osoba z każdej z pierwotnych grup. Nowe grupy siadają w wyznaczonym przez nauczyciela miejscu.
Zadaniem uczniów w nowo utworzonych grupach jest przekazanie swojej wiedzy, czyli tego, co ustalili w poprzednich grupach, swoim kolegom i koleżankom. Ich zadaniem jest tak naprawdę nauczyć pozostałych członków swojej nowej grupy danego fragmentu materiału.
Po zakończonym zadaniu uczniowie wracają do pierwotnych zespołów i wymieniają się zdobytymi informacjami.
W następnej kolejności nauczyciel rozpoczyna dyskusję na temat opracowanych zagadnień, a także na temat odpowiedzi do poleceń z bloku „Przeczytaj”. Poszczególne grupy biorą udział w dyskusji. Nad jej przebiegiem czuwa nauczyciel.
Następnie uczniowie rozwiązują zadania z bloku ćwiczeń interaktywnych. Po ich rozwiązaniu następuje wspólne omówienie i wyjaśnienie trudniejszych kwestii przez nauczyciela.
Faza podsumowująca
Nauczyciel wyświetla na ekranie symulację interaktywną, a chętni uczniowie wykonują polecenia zawarte w tej części e‑materiału na forum klasy.
Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów, ocenia pracę w grupach i przypomina cele zajęć.
Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.
Praca domowa
Korzystając z dostępnych źródeł informacji, scharakteryzuj płaszczyzny urbanizacji w odniesieniu do miasta, w którym mieszkasz, lub najbliższego/największego ośrodka miejskiego w Twoim regionie.
Można poprosić także o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended learning).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Symulacja interaktywna może zostać wykorzystana podczas zróżnicowanych tematycznie zajęć dotyczących urbanizacji (zakres podstawowy: VIII. 13, XV. 6).