Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Nad Niemnem jako powieść o zakorzenieniu
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
wyjaśnia, czym jest zakorzenienie i wykorzenienie;
bierze udział w dyskusji;
podaje różne perspektywy widzenia rzeki;
omawia, który bohater powieści jest najbardziej związany z otoczeniem, w którym żyje;
tworzy wypowiedź argumentacyjną na zadany temat.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
metoda kosza i walizki;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o wysłuchanie reportażu Teresy Siedlarowej W Bohatyrowiczach nad Niemnem z 1989 roku.
https://ninateka.pl/vod/rozmowy/kilka-slow-o-kobietach-eliza-orzeszkowa-finezje-literackie-3-5/Po wysłuchaniu reportażu uczniowie przygotowują krótką wypowiedź na temat przywiązania do swojego miejsca na ziemi.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta uczniów, z czym kojarzą słowa zakorzenie i wykorzenienie. Wysłuchuje odpowiedzi uczniów i dopowiada brakujące informacje.
Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał Nad Niemnem jako powieść o zakorzenieniu. Uczestnicy zajęć zapoznają się z fragmentami utworu zamieszczonymi w e‑materiale (dla przypomnienia jego treści). Przygotowują się do omówienia tekstu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel rozpoczyna dyskusję związaną ze słowami Czesława Miłosza: Człowiek musi być zakorzeniony nie tylko we własnej małej wspólnocie, ale także w historycznej przeszłości. Prosi uczniów o podawanie argumentów na uzasadnienie własnego stanowiska, a sam moderuje przebieg dyskusji.
Uczniowie wspólnie z nauczycielem analizują mapę myśli. Następnie uczniowie w parach wykonują polecenia 1 i 2. Przedstawiciel pary odczytuje rozwiązanie.
Uczniowie zapoznają się z grafiką interaktywną. Wynotowują różne perspektywy widzenia rzeki, które pisarka utrwaliła w swojej powieści. Następnie określają, w jakiej poetyce została opisana rzeka.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadane pytanie: Który bohater powieści Elizy Orzeszkowej jest według ciebie najbardziej związany z otoczeniem, w którym żyje? Sformułuj odpowiedź na pytanie. Przywołaj cytat, który będzie obrazował twój wybór.
Nauczyciel odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Zadaje również pytania podsumowujące i prosi wybranych uczniów o odpowiedzi.
Nauczyciel przeprowadza podsumowanie metodą kosza i walizki. Rozdaje uczniom kartki w dwóch kolorach (np. zielony i żółty). Na zielonych kartkach uczniowie zapisują informacje i umiejętności, które uznali podczas lekcji za cenne, przydatne. Na żółtych – zbędne. Nauczyciel odczytuje refleksje uczniów.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują polecenie 3 z sekcji „Mapa myśli”: Czy wszyscy bohaterowie Nad Niemnem czują silny związek z miejscem, w którym żyją? Wskaż przykłady postaci, które deprecjonują rolę tradycji i wartości narodowych. Zacytuj odpowiednie fragmenty powieści.
Ćwiczenie 2 z sekcji „Grafika interaktywna”. Napisz wypowiedź argumentacyjną na temat: „Czy problem zakorzenienia ma znaczenie dla współczesnego człowieka?”. Odnieś się do powieści Nad Niemnem, zamieszczonego w lekcji cytatu z Historii literatury polskiej Czesława Miłosza oraz własnych przemyśleń. Twoja wypowiedź powinna liczyć co najmniej 200 wyrazów.
Materiały pomocnicze:
https://ninateka.pl/vod/rozmowy/kilka-slow-o-kobietach-eliza-orzeszkowa-finezje-literackie-3-5/
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Mapa myśli”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.