Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Potęgi i pierwiastki
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
I. Liczby rzeczywiste.
Uczeń:
4) stosuje związek pierwiastkowania z potęgowaniem oraz prawa działań na potęgach i pierwiastkach.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozwija umiejętności związane z wykonywaniem działań na potęgach i pierwiastkach
dokonuje samooceny własnej pracy
ocenia stopień trudności zadań i klasyfikuje je, korzystając z teorii Blooma
rozważa różne strategie rozwiązania zadania, w zależności od celu, który chce osiągnąć
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
gra edukacyjna
dyskusja
Formy pracy:
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów, aby w ramach pracy domowej zapoznali się z opisami i klasyfikacją zadań zamieszczanych na arkuszach maturalnych, zwracając uwagę na przyporządkowanie ich do określonych kategorii wiedzy i umiejętności.
Faza wstępna:
Uczniowie pracują w małych grupach. Każda z grup zapisuje na tablicy po 2 niedługie zadania matematyczne.
Teraz uczniowie wspólnie próbują przyporządkować każde z zadań do jednej z kategorii: wiedza, rozumienie, zastosowanie, analiza, synteza, ocena. Przy każdym z zadań zapisują ustalenia.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w parach. Każda z par zapoznaje się z materiałem teoretycznym zawartym w sekcji „Przeczytaj”.
Uczniowie wspólnie analizują zapisy przy zadaniach na tablicy (przyporządkowujące zadania do odpowiedniej kategorii), ustalają, dyskutując, ostateczne wersje.
Praca w parach – układanie domina matematycznego.
Każda z par uczniów układa 3 zadania matematyczne. Jedno z kategorii „niższych” (wiedza, zrozumienie), drugie z kategorii „średnich” (zastosowanie, analiza), jedno z kategorii najwyższych (synteza, ocena). Uczniowie mogą przy tym korzystać z poniższej tabelki.
Etapy poznawcze w procesie uczenia się (wg. B. Blooma) | Czasowniki operacyjne (wg. B. Blooma), źródło: >https://www.cerno.pl/blog/47‑taksonomia‑celow‑szkoleniowych‑benjamina‑blooma |
---|---|
1. Wiedza | Definiować, opisywać, wyliczyć, znaleźć, nazwać, rozpoznać, pokazać, powiedzieć, zaprezentować, >odnieść, powtórzyć. |
2. Zrozumienie | Powiązać, wyjaśnić, zakwalifikować, dostosować, opisać, rozróżnić, oszacować, uogólnić, rozpoznać, >zilustrować, przetłumaczyć, zinterpretować. |
3. Zastosowanie | Wdrażać, obliczać, zmieniać, wybierać, budować, pokazywać, rozwijać, znaleźć, ilustrować, >organizować, produkować, wybierać, rozwiązywać, używać, modyfikować. |
4. Analiza | Analizować, ułożyć, rozbić, obliczać, kategoryzować, zaklasyfikować, porównać, powiązać, >przedyskutować, rozpoznać, rozdzielać, podkreślać, oddzielać, rozróżniać, odnieść, zidentyfikować. |
5. Synteza | Uzasadniać, komponować, kompilować, budować, rozwijać, wyjaśniać, formułować, uogólniać, integrować, >modyfikować, organizować, planować, przygotowywać, rekonstruować, podsumowywać, streszczać. |
6. Ocena (ewaluacja) | Ocenić, oszacować, argumentować, porównać, konkludować, przekonać, krytykować, bronić, wyjaśniać >interpretować, polecać, osądzać, wspierać, przewidywać, streszczać. |
Pary uczniów wymieniają się rozwiązanymi zadaniami, rozmawiają wspólnie, czy poprawnie była określona kategoria zadania.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Wybrani uczniowie dokonują samooceny własnej pracy.
Praca domowa:
Stworzenie w parach (lub grupach 3 – 4 osobowych) domina matematycznego składającego się z 20 kart, zawierającego pytania z teorii liczb i przyniesienie na następna lekcję w takiej postaci, aby inni mogli z niego korzystać (zadania na sztywnych, pociętych karteczkach).
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Domino można wykorzystać jako mini – sprawdzian umiejętności uczniów w zakresie działań na potęgach i pierwiastkach. Przy czym uczniowie mogą pracować w parach lub indywidualnie.