Dla nauczyciela
Autor: Joanna Oparek
Przedmiot: Język polski
Temat: Bogowie i ludzie w Królu Edypie Sofoklesa
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
zdefiniuje pojęcia fatum i fatalizm;
wykaże, że parodos w Królu Edypie ma charakter błagalnej pieśni skierowanej do bogów;
omówi różne wersje klątwy rzuconej na Teby;
zabierze głos w dyskusji dotyczącej tematu losu człowieka;
wyjaśni, jakie relacje panują między bogami a ludźmi w Królu Edypie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat: Czym jest los człowieka? Od czego zależy? Co można rozumieć pod pojęciem losu? Zaznacza, że pojęcie losu funkcjonuje w języku potocznym, odnosi się do różnych dziedzin życia człowieka i odwołuje się do myślenia mitologicznego. Pojawia się w refleksji filozoficznej i religijnej – tutaj pod postacią Opatrzności lub w teorii predestynacji. Starożytni Grecy wierzyli w Ananke i Mojry, a w religii Rzymian przeznaczenie człowieka określały Parki – utożsamiane z Mojrami. Parki zwane były również Fata – i stąd pochodzi pojęcie fatum. Rozumie się je jako wyrok losu. W literaturze i filozofii występuje także pojęcie fortuny – w mitologii rzymskiej Fortuna była zarazem boginią nieszczęścia i szczęścia. O losie mówi się jako o przeznaczeniu jednostki, ale można także mówić o losie narodu czy konkretnej grupy ludzi, np. rodu.
Nauczyciel podkreśla, że w tragedii greckiej pojęcie fatum jest kluczowe, a sztuka Król Edyp – uznana przez Arystotelesa w jego „Poetyce” za wzór tragedii doskonałej – obrazuje działanie fatum w sposób mistrzowski. Jest ponadczasowym symbolicznym przedstawieniem tego, jak los drwi z człowieka, który próbuje przeciwstawić się wyrokom bogów.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał i wprowadza ich w temat lekcji. Nawiązując do dyskusji i wstępu zaznacza, że bezwzględne posłuszeństwo wobec bogów było według starożytnych Greków decydujące dla losu człowieka, a także losu Aten.
Nauczyciel wraz uczniami ustala cele zajęć i kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”. Nauczyciel prosi wybrane osoby o zdefiniowanie fatum i fatalizmu.
Uczniowie zapoznają się z „Mapą myśli”, następnie dobierają się w pary i wykonują polecenie 1. Nauczyciel prosi jedną osobę o zaprezentowanie odpowiedzi, ewentualnie uzupełnia ją i komentuje.
Uczniowie wykonują indywidualnie polecenie 2. Wybrana osoba prezentuje wypowiedź na temat: Kto – według Sofoklesa – jest winny nieszczęściom, jakie spadły na Edypa. Nauczyciel zachęca pozostałych uczniów do dyskusji na temat problemu winy w tragedii Sofokesa – zadaje pytanie, czy Król Edyp miał wybór, w jakim stopniu wyroki bogów determinowały jego los. Nauczyciel prosi wybraną osobę o podsumowanie dyskusji.Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się” i zapoznają się z fragmentami tragedii Król Edyp – nauczyciel może zaproponować chętnym uczniom głośne odczytanie fragmentów.
Nauczyciel stawia pytanie o postaci bogów, których gniew ściągnął na siebie Edyp i od których zależał jego los (Zeus, Apollo). Prosi uczniów o przywołanie odpowiednich cytatów z podanych fragmentów:
Apollo, on to sprawił, przyjaciele.
On był przyczyną mej męce.O Zeusie, jeśliś ty panem niebiosów,
O wszechwładco ziemi losów,
Bacz na krnąbrność ludzkich głosów.Nauczyciel może rozwinąć temat mitu tebańskiego i dodać, że istniały różne wersje klątwy rzuconej na Teby. Wedle najbliższej Homerowi rzucił ją na Lajosa Pelops, król Elidy, którego pięknego syna Chryzyppa Lajos porwał i uwiódł. Hera, opiekunka małżeństw praworządnych, poparła klątwę Pelopsa i tak los Edypa został zdeterminowany przed jego urodzeniem.
Uczniowie wykonują ćwiczenia 1‑8. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, a nauczyciel komentuje.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie relacji bogów i ludzi w tragedii Sofoklesa i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu.
Nauczyciel może dodać – jako ciekawostkę, że wierzenia o nieuchronności katastrofy sprowadzonej na niewinnego człowieka przez groźne bóstwa były kwestionowane już w Atenach okresu klasycznego. Platon pisał, że młodzieży nie powinno się kształcić za pomocą tradycyjnych, przekazanych przez Hezjoda i Homera mitów, bowiem są to opowieści niemoralne i nieprawdziwe. Uważał, że to, co trzeba wpajać uczniom, nie może być pozostawione swobodzie poetów. Twierdził, że celem edukacji jest uformowanie podstawowych wzorców teologii, a podstawowe stwierdzenie teologii platońskiej mówi, że Bóg to dobro.
Nauczyciel może zaznaczyć, że Sofokles pisał Króla Edypa w wieku dojrzałym, wierząc, że absolutne posłuszeństwo wobec bogów pełni role państwotwórczą. Gdy pod koniec życia powrócił do tematu Edypa, przedstawiając okoliczności jego śmierci (Edyp w Kolonos), bogowie poniekąd zmienili charakter, stali się łagodniejsi i za pośrednictwem wyroczni ogłosili, że ciało zmarłego Edypa posiada cudowne właściwości.
Praca domowa:
Uzasadnij zdanie, że los mitologicznego Edypa jest najokrutniejszym oskarżeniem sprawiedliwości boskiej, jakie sformułowała starożytność.
Materiały pomocnicze:
obraz: Joseph Anton Koch, Edyp i Antygona opuszczają Teby, 1797.
Ilona Błocian, Psychoanalityczne wykładnie mitu. Freud, Jung, Fromm, Warszawa 2010.
Wskazówki metodyczne
Multimedium można użyć jako podsumowanie zajęć.