Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Joanna Oparek

Przedmiot: Język polski

Temat: Bogowie i ludzie w Królu Edypie Sofoklesa

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
2) rozpoznaje konwencje literackie i określa ich cechy w utworach (fantastyczną, symboliczną, mimetyczną, realistyczną, naturalistyczną, groteskową);
3) rozróżnia gatunki epickie, liryczne, dramatyczne i synkretyczne, w tym: gatunki poznane w szkole podstawowej oraz epos, odę, tragedię antyczną, psalm, kronikę, satyrę, sielankę, balladę, dramat romantyczny, powieść poetycką, a także odmiany powieści i dramatu, wymienia ich podstawowe cechy gatunkowe;
5) interpretuje treści alegoryczne i symboliczne utworu literackiego;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
10) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej; interpretuje je i wartościuje;
11) rozumie pojęcie motywu literackiego i toposu, rozpoznaje podstawowe motywy i toposy oraz dostrzega żywotność motywów biblijnych i antycznych w utworach literackich; określa ich rolę w tworzeniu znaczeń uniwersalnych;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
16) rozpoznaje obecne w utworach literackich wartości uniwersalne i narodowe; określa ich rolę i związek z problematyką utworu oraz znaczenie dla budowania własnego systemu wartości.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
2) analizuje strukturę tekstu: odczytuje jego sens, główną myśl, sposób prowadzenia wywodu oraz argumentację;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
2) buduje wypowiedź w sposób świadomy, ze znajomością jej funkcji językowej, z uwzględnieniem celu i adresata, z zachowaniem zasad retoryki;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
IV. Samokształcenie.
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;
Lektura uzupełniająca
1) Sofokles, Król Edyp;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
4) porównuje teksty kultury, uwzględniając różnorodne konteksty;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • zdefiniuje pojęcia fatumfatalizm;

  • wykaże, że parodos w Królu Edypie ma charakter błagalnej pieśni skierowanej do bogów;

  • omówi różne wersje klątwy rzuconej na Teby;

  • zabierze głos w dyskusji dotyczącej tematu losu człowieka;

  • wyjaśni, jakie relacje panują między bogami a ludźmi w Królu Edypie.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat: Czym jest los człowieka? Od czego zależy? Co można rozumieć pod pojęciem losu? Zaznacza, że pojęcie losu funkcjonuje w języku potocznym, odnosi się do różnych dziedzin życia człowieka i odwołuje się do myślenia mitologicznego. Pojawia się w refleksji filozoficznej i religijnej – tutaj pod postacią Opatrzności lub w teorii predestynacji. Starożytni Grecy wierzyli w Ananke i Mojry, a w religii Rzymian przeznaczenie człowieka określały Parki – utożsamiane z Mojrami. Parki zwane były również Fata – i stąd pochodzi pojęcie fatum. Rozumie się je jako wyrok losu. W literaturze i filozofii występuje także pojęcie fortuny – w mitologii rzymskiej Fortuna była zarazem boginią nieszczęścia i szczęścia. O losie mówi się jako o przeznaczeniu jednostki, ale można także mówić o losie narodu czy konkretnej grupy ludzi, np. rodu.

  2. Nauczyciel podkreśla, że w tragedii greckiej pojęcie fatum jest kluczowe, a sztuka Król Edyp – uznana przez Arystotelesa w jego „Poetyce” za wzór tragedii doskonałej – obrazuje działanie fatum w sposób mistrzowski. Jest ponadczasowym symbolicznym przedstawieniem tego, jak los drwi z człowieka, który próbuje przeciwstawić się wyrokom bogów.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał i wprowadza ich w temat lekcji. Nawiązując do dyskusji i wstępu zaznacza, że bezwzględne posłuszeństwo wobec bogów było według starożytnych Greków decydujące dla losu człowieka, a także losu Aten.

  2. Nauczyciel wraz uczniami ustala cele zajęć i kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”. Nauczyciel prosi wybrane osoby o zdefiniowanie fatumfatalizmu.

  2. Uczniowie zapoznają się z „Mapą myśli”, następnie dobierają się w pary i wykonują polecenie 1. Nauczyciel prosi jedną osobę o zaprezentowanie odpowiedzi, ewentualnie uzupełnia ją i komentuje.
    Uczniowie wykonują indywidualnie polecenie 2. Wybrana osoba prezentuje wypowiedź na temat: Kto – według Sofoklesa – jest winny nieszczęściom, jakie spadły na Edypa. Nauczyciel zachęca pozostałych uczniów do dyskusji na temat problemu winy w tragedii Sofokesa – zadaje pytanie, czy Król Edyp miał wybór, w jakim stopniu wyroki bogów determinowały jego los. Nauczyciel prosi wybraną osobę o podsumowanie dyskusji.

  3. Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się” i zapoznają się z fragmentami tragedii Król Edyp – nauczyciel może zaproponować chętnym uczniom głośne odczytanie fragmentów.

  4. Nauczyciel stawia pytanie o postaci bogów, których gniew ściągnął na siebie Edyp i od których zależał jego los (Zeus, Apollo). Prosi uczniów o przywołanie odpowiednich cytatów z podanych fragmentów:
    Apollo, on to sprawił, przyjaciele.
    On był przyczyną mej męce.

    O Zeusie, jeśliś ty panem niebiosów,
    O wszechwładco ziemi losów,
    Bacz na krnąbrność ludzkich głosów.

  5. Nauczyciel może rozwinąć temat mitu tebańskiego i dodać, że istniały różne wersje klątwy rzuconej na Teby. Wedle najbliższej Homerowi rzucił ją na Lajosa Pelops, król Elidy, którego pięknego syna Chryzyppa Lajos porwał i uwiódł. Hera, opiekunka małżeństw praworządnych, poparła klątwę Pelopsa i tak los Edypa został zdeterminowany przed jego urodzeniem.

  6. Uczniowie wykonują ćwiczenia 1‑8. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, a nauczyciel komentuje.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie relacji bogów i ludzi w tragedii Sofoklesa i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.

  2. Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu.

  3. Nauczyciel może dodać – jako ciekawostkę, że wierzenia o nieuchronności katastrofy sprowadzonej na niewinnego człowieka przez groźne bóstwa były kwestionowane już w Atenach okresu klasycznego. Platon pisał, że młodzieży nie powinno się kształcić za pomocą tradycyjnych, przekazanych przez Hezjoda i Homera mitów, bowiem są to opowieści niemoralne i nieprawdziwe. Uważał, że to, co trzeba wpajać uczniom, nie może być pozostawione swobodzie poetów. Twierdził, że celem edukacji jest uformowanie podstawowych wzorców teologii, a podstawowe stwierdzenie teologii platońskiej mówi, że Bóg to dobro.

  4. Nauczyciel może zaznaczyć, że Sofokles pisał Króla Edypa w wieku dojrzałym, wierząc, że absolutne posłuszeństwo wobec bogów pełni role państwotwórczą. Gdy pod koniec życia powrócił do tematu Edypa, przedstawiając okoliczności jego śmierci (Edyp w Kolonos), bogowie poniekąd zmienili charakter, stali się łagodniejsi i za pośrednictwem wyroczni ogłosili, że ciało zmarłego Edypa posiada cudowne właściwości.

Praca domowa:

  1. Uzasadnij zdanie, że los mitologicznego Edypa jest najokrutniejszym oskarżeniem sprawiedliwości boskiej, jakie sformułowała starożytność.

Materiały pomocnicze:

  • obraz: Joseph Anton Koch, Edyp i Antygona opuszczają Teby, 1797.

  • Ilona Błocian, Psychoanalityczne wykładnie mitu. Freud, Jung, Fromm, Warszawa 2010.

Wskazówki metodyczne

  • Multimedium można użyć jako podsumowanie zajęć.