Dla nauczyciela
Autorka: Marzenna Śliwka
Przedmiot: Język polski
Temat: Libertynizm i jego rola w kulturze oświecenia
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
poznaje historię oświeceniowego libertynizmu francuskiego i jego obrazy w literaturze,
analizuje różnice między libertynizmem jako postawą filozoficzną a libertynizmem obyczajowym,
charakteryzuje polski libertynizm z czasów oświecenia.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
metoda 635.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e materiał: Libertynizm i jego rola w kulturze oświecenia. Uczniowie zapoznają się z materiałem w sekcji „Przeczytaj” i wykonują polecenie 1 z sekcji „Audiobook”.
Nauczyciel przygotowuje tyle kartek, ilu jest uczniów w klasie. Będą potrzebne do metody ewaluacyjnej, czyli klasowego pamiętnika. Należy pamiętać w ustalonych momentach lekcji, aby poprosić uczniów o zapis refleksji.
Faza wprowadzająca:
Wyświetlenie na tablicy treści zawartych w sekcji „Wprowadzenie”. Wyjaśnienie przez nauczyciela tematu i celów lekcji. Nauczyciel rozdaje kartki i objaśnia, na czym będzie polegać pisanie klasowego pamiętnika: Co jakiś czas będziemy przerywać lekcję, aby każdy z Was odpowiedział na pytania: Co było dla mnie ważne w ciągu ostatnich kilku, kilkunastu minut lekcji? Na co zwróciłem uwagę?
Nauczyciel wyświetla teledysk z piosenką Niebezpieczne związki w wykonaniu Grzegorza Turnaua i Justyny Steczkowskiej. Po emisji prosi uczniów o podzielenie się refleksjami: Co wspólnego z dzisiejszym tematem lekcji ma ten utwór? Do jakiej postawy się odnosi? Czym charakteryzuje się taka postawa?
Klasowy pamiętnik. Zapis refleksji i podanie kartki w lewą stronę.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium. Uczniowie zapoznają się z medium w sekcji „Prezentacja multimedialna”. Wykonują polecenie 1 i 2.
Klasowy pamiętnik. Zapis refleksji i podanie kartki w lewą stronę.
Uczniowie – odwołując się do tekstów zamieszczonych w sekcji „Przeczytaj” - zapisują na tablicy cechy libertynizmu obyczajowego i intelektualnego.
Nauczyciel wyświetla na tablicy cytat:Libertynizm to zazwyczaj zdawanie się na instynkt, który wiedzie nas do zmysłowych przyjemności, nie zważa na dobre obyczaje, ani nie stawia sobie za cel ich zwalczanie
. (Wielka Encyklopedia Francuska, zw. Encyklopedią Diderota). Zadaje pytanie: Co sądzisz na temat takiego wyjaśnienia pojęcia libertynizmu? Swoje przemyślenia zapisz na kartce klasowego pamiętnika i podaj ją w lewo.Praca z tekstem. Nauczyciel nawiązuje do zadania domowego. Prosi uczniów o wypowiedź, czym charakteryzuje się tekst List II (sekcja „Audiobook”) . Uczniowie wypowiadają się, wskazując cechy gatunku literackiego zwanego powieścią epistolarną lub powieścią w listach. Należy podkreślić, iż istotną cechą jest pogłębiona analiza odczuć i zachowań bohaterów. Nauczyciel (lub uczniowie) przywołują inne przykłady, np. Cierpienia młodego Wertera J.W. Goethego, Listy perskie Monteskiusza, Nową Heloizę J.J. Rousseau, Oskar i pani Róża E.E. Schmitta.
Klasowy pamiętnik. Zapis refleksji i podanie kartki w lewą stronę.Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują polecenie 2 (sekcja „Audiobook”).
Faza podsumowująca:
Klasowy pamiętnik. Nauczyciel prosi uczniów o zapisanie opinii o lekcji. Następnie zbiera kartki, które podczas zajęć przekazywali sobie uczniowie. Wszystkie umieszcza na tablicy, na której zapisany został tytuł: Klasowy pamiętnik. Nauczyciel wyjaśnia, iż w powieści epistolarnej wykorzystuje się również fragmenty pamiętnika.
Jeden z uczniów czyta zapiski na kartkach. Wszyscy uczestnicy zajęć wyciągają wnioski.
Praca domowa:
Przygotuj prezentację multimedialną, w której podsumujesz zdobyte podczas lekcji wiadomości.
Materiały pomocnicze
Manfred Schruba, O niektórych francuskich źródłach polskiej poezji libertyńskiej i satyryczno‑obyczajowej XVIII wieku, „Pamiętnik Literacki” 2004
D jak Denis Diderot, rozmowa Magdaleny Mikołajczuk z Janem Gondowiczem (audycja Polskiego Radia, Pr. 1, 2014)
Rękopis znaleziony w Saragossie, film w reż. Wojciecha J. Hasa, 1964, nauczyciel może wykorzystać m.in. scenę w karczmie.
Wskazówki metodyczne
Przed lekcją grupa chętnych uczniów może przygotować prezentację na temat powieści epistolarnej. Efekt tej pracy można przedstawić w „Fazie realizacyjnej”, pkt 5.