Dla nauczyciela
Autor: Joanna Kalinowska
Przedmiot: Historia
Temat: Batalia o „ziemie ruskie”. Wojny z Moskwą
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
omawia proces powstawania Wielkiego Księstwa Moskiewskiego;
wyjaśnia, na czym polegała polityka „zbierania ziem ruskich”;
wyjaśnia, dlaczego w przypadku Litwy wykorzystywanie słabości sąsiada w dłuższej perspektywie okazało się nieopłacalne.
.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja;
metoda jigsaw.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy uczniom temat lekcji, nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”. Omawia cele lekcji.
Nauczyciel poleca uczniom, aby zgłaszali swoje propozycje pytań do wspomnianego tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy.
Faza realizacyjna:
Metoda jigsaw. Uczniowie odliczają do trzech (lub do sześciu w zależności od liczebności klasy). Łączą się w zespoły według przydzielonych numerów. Każda grupa opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”:
grupa 1 i 4 – Sąsiedzka korzyść,
grupa 2 i 5 – „Zbieranie ziem ruskich”,
grupa 3 i 6 – Konflikt.
Po zakończeniu pracy uczniowie zmieniają zespoły tak, by w każdym znalazła się przynajmniej jedna osoba z poprzednich grup. Uczniowie dzielą się wiedzą zdobytą wcześniej i uczą się od siebie nawzajem. Chętne lub wybrane osoby omawiają przydzielone zagadnienia. Pozostali uczniowie mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.
Praca z multimedium („Mapa interaktywna”). Nauczyciel poleca, aby uczniowie zapoznali się z mapą, a następnie w parach wykonali polecenie 2: „Oceń, do jakiego stopnia polityka władców moskiewskich »zbierania ziem ruskich« zakończyła się dla nich sukcesem”. Po wyznaczonym na przygotowanie odpowiedzi czasie wybrana para (albo ochotnicy) przedstawia swoją propozycję na forum klasy; pozostali uczniowie mogą się do niej odnosić i dodawać istotne ich zdaniem informacje.
Nauczyciel, nawiązując do polecenia 3, zadaje uczniom pytanie: Jakie znaczenie miały dla Polski straty poniesione na rzecz Moskwy w XVI w.? Uczniowie zgłaszają propozycje odpowiedzi, krótko dyskutują.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie najpierw indywidualnie wykonują ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Sprawdź się”, a następnie dobierają się w pary i weryfikują swoje odpowiedzi. W dalszym ciągu w parach wykonują ćwiczenia 3 i 5: analizują wspólnie mapę oraz fragmenty tekstu. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Zalogowany na platformie nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Wybrany uczeń odczytuje cele lekcji, następuje wspólne omówienie: co udało się osiągnąć, do czego warto wrócić, czego nie udało się zrealizować i dlaczego. Później nauczyciel analizuje przebieg lekcji i przeprowadza ewaluację, z której wnioski wykorzysta w przyszłości.
Na zakończenie nauczyciel dokonuje oceny pracy wylosowanej grupy.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia interaktywne nr 7 i 8. Przygotuj uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.
Materiały pomocnicze:
M. Markiewicz, Historia Polski 1492‑1795, Wydawnictwo Literackie 2009.
Wielka Historia Świata, t. 1–12 (praca pod patronatem Polskiej Akademii Umiejętności), Świat Książki 2004–2006.
Wielka historia Polski, t. 1–10; Oficyna Wydawnicza FOGRA, Kraków 2016.
Seria Historia powszechna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011–2019.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z informacjami w sekcji „Mapa interaktywna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.