Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Agata Jarszak‑Tyl, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Badanie właściwości fizykochemicznych alkanów

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

XIII. Węglowodory. Uczeń:

2) opisuje właściwości chemiczne alkanów na przykładzie reakcji: spalania, substytucji (podstawiania) atomu (lub atomów) wodoru przez atom (lub atomy) chloru przy udziale światła; pisze odpowiednie równania reakcji.

Zakres rozszerzony

XIII. Węglowodory. Uczeń:

3) opisuje właściwości chemiczne alkanów na przykładzie reakcji: spalania, substytucji atomu (lub atomów) wodoru przez atom (lub atomy) chloru albo bromu przy udziale światła; pisze odpowiednie równania reakcji.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne, samokontrola podczas nauki.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • definiuje pojęcie szeregu homologicznego;

  • przeprowadza doświadczenie, w trakcie którego bada i opisuje właściwości fizyczne i chemiczne alkanów;

  • poznaje zależność między właściwościami fizykochemicznymi alkanów a ich budową chemiczną;

  • opisuje właściwości chemiczne alkanów na przykładzie reakcji: spalania oraz reakcji substytucji;

  • projektuje doświadczenie, które pozwoli zbadać właściwości chemiczne alkanów.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna;

  • problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • eksperyment uczniowski;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • analiza materiału źródłowego;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca zbiorowa;

  • praca w grupach;

  • praca w parach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu lub smartfony/tablety;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • rzutnik multimedialny;

  • tablica interaktywna/tablica i kreda;

  • aplikacja Mentimeter;

  • aplikacja Kahoot! lub Quizizz;

  • podręczniki.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wyświetla okładkę e‑materiału, na której widoczna jest katastrofa na morzu statku przewożącego ropę, po czym zadaje pytania z wprowadzenia do lekcji: Dlaczego taka awaria jest niebezpieczna? Jak sądzisz, jaką gęstość mają alkany? Czy wiesz, jakie właściwości fizykochemiczne posiadają alkany i co z nich wynika?

  2. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół właściwości fizykochemicznych alkanów. Nauczyciel może użyć aplikacji Mentimeter z zastosowaniem smartfonów/tabletów.

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

  4. Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, jakie zostaną użyte w czasie lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Doświadczenie chemiczne: „Badanie właściwości fizykochemicznych alkanów” wg instrukcji zawartej w e‑materiale. Nauczyciel dzieli losowo uczniów na grupy czteroosobowe i prosi ich o wykonanie polecenia nr 1 i 2 z części „Przeczytaj” e‑materiału. Uczniowie otrzymują odpowiedni sprzęt i szkło laboratoryjne oraz odczynniki chemiczne i przeprowadzają doświadczenie, związane z badaniem właściwości fizykochemicznych alkanów. W jego trakcie wypełniają dziennik informacji z doświadczenia, nie zaglądając do podpowiedzi. Proponują problem badawczy oraz stawiają hipotezę, zapisują obserwacje i wnioski. Po zakończeniu doświadczenia, chętne osoby z poszczególnych grup prezentują na forum klasy wyniki pracy, po czym wspólnie ustalają poprawność zapisów i sprawdzają z odpowiedziami w e‑materiale. Efektem przeprowadzonego doświadczenia ma być poznanie najważniejszych cech fizycznych i chemicznych alkanów.

  2. Po zakończonej pracy, nauczyciel odsyła uczniów do medium – symulacji dotyczącej spalania alkanów. Uczniowie pracują z medium, sprawdzając, w jaki sposób przebiega spalanie alkanów. Po zakończeniu pracy z symulacją, przechodzą do ćwiczeń zawartych w medium i sprawdzają w parach swoją wiedzę. Efektem pracy ma być rozróżnienie typów spalania alkanów oraz powiązanie budowy cząsteczek alkanów z tendencją do ulegania spalaniu.

  3. Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się” i zapowiada uczniom, że wszyscy wspólnie będą rozwiązywać ćwiczenia. Uczniowie zapoznają się z poleceniem każdego z nich i, po wyznaczonym czasie, chętna osoba udziela odpowiedzi do danego zadania. Pozostali ustosunkowują się do niej, podając ewentualnie swoje propozycje. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela informacji zwrotnej.

Faza podsumowująca:

  1. Jako podsumowanie lekcji, nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Dziś nauczyłem/łam się...

  • Zrozumiałem/łam, że...

  • Zaskoczyło mnie...

  • Dowiedziałem/łam się...

  • Łatwe było dla mnie...

  • Trudność sprawiało mi...

  1. Nauczyciel podsumowuje informacje przedstawione przez uczniów. Następnie sprawdza ich wiedzę. Nauczyciel może przygotować quiz z zastosowaniem aplikacji Kahoot! lub Quizizz z zastosowaniem smartfonów/tabletów lub uczniowie odpowiadają na pytania:

  • Jakie właściwości fizyczne ma etan?

  • Co to jest parafina?

  • Co to jest czad i dlaczego jest niebezpieczny dla człowieka?

  • Jakie produkty otrzymujemy podczas spalania całkowitego alkanów?

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się” oraz przygotowują „pigułkę wiedzy” o właściwościach fizykochemicznych alkanów. W notatce powinny się znaleźć informacje dotyczące reakcji, w jakich biorą udział alkany m.in. reakcje spalania oraz substytucji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Nauczyciel może wykorzystać symulację interaktywną do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania w temacie.

Materiały pomocnicze:

  1. Podręczniki do dyspozycji na lekcji:

  • Dudek‑Różycki K., Płotek M., Wichur T., Węglowodory. Repetytorium i zadania,  Wydawnictwo Szkolne OMEGA, Kraków 2020.

  • Dudek‑Różycki K., Płotek M., Wichur T, Kompendium terminologii oraz nazewnictwa związków organicznych. Poradnik dla nauczycieli i uczniów, Wydawnictwo Szkolne OMEGA, Kraków 2020.

  • K. H. Lautenschläger, W. Schröter, A. Wanninger, Nowoczesne kompendium chemii, tłum. A. Dworak, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2014.

  • R. T. Morrison, R. N. Boyd, Chemia organiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010, t. 1.

  1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Jakie właściwości fizyczne ma etan?

  • Co to jest parafina?

  • Co to jest czad i dlaczego jest niebezpieczny dla człowieka?

  • Jakie produkty otrzymujemy podczas spalania całkowitego alkanów?

  1. Doświadczenie „Badanie właściwości fizycznych i chemicznych alkanów”.

Sprzęt i szkło laboratoryjne: zestaw probówek z korkami, probówki – cztery sztuki,  zlewka, pipeta, statyw do probówek.

Odczynniki chemiczne: alkany (pentan, heksan), olej parafinowy, parafina, woda, benzyna, woda bromowa, zakwaszony wodny roztwór manganianu(VII) potasu.

  1. Karty charakterystyk substancji.