Dla nauczyciela
Autorka: Paulina Wierzbińska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie, Wiedza o społeczeństwie 2022
Temat: Inteligencja a inteligencja emocjonalna
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
I. Człowiek w społeczeństwie.
Uczeń:
2) wyjaśnia kwestię racjonalności, emocji, uczuć, temperamentu i charakteru w postępowaniu człowieka; rozróżnia inteligencję i inteligencję emocjonalną.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia pojęcie inteligencji;
charakteryzuje rodzaje inteligencji;
analizuje przyporządkowanie do danej sytuacji uruchamiane rodzaje inteligencji.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
lekcja odwrócona.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
analiza tekstu źródłowego;
quiz;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
flipcharty i markery;
pudełko na pytania uczniów.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
1. Uczniowie zapoznają się z e‑materiałem.
2. Następnie na pojedynczych kartkach zapisują 5 pytań dotyczących tematu lekcji.
Faza wstępna:
1. Nauczyciel przedstawia temat lekcji.
2. Uczniowie na podstawie wiadomości zdobytych przed lekcją proponują cele zajęć.
3. Nauczyciel prosi uczniów, aby do pudełka wrzucili przygotowane w domu pytania.
4. Klasa wspólnie stara się wyjaśnić, czym jest inteligencja. Z pomocą nauczyciela redaguje krótką definicję.
Faza realizacji:
1. Podział klasy na grupy czteroosobowe. Zespoły otrzymują arkusze flipcharta i markery. Grupy wybierają osobę koordynującą pracę grupy.
2. Nauczyciel losuje pytania, grupy zapisują odpowiedzi na flipcharcie. Po wyznaczonym czasie koordynatorzy grup czytają odpowiedzi. Nauczyciel przyznaje punkty. W razie konieczności nauczyciel wspólnie z uczniami koryguje wypowiedzi.
3. Nauczyciel sam decyduje, po ilu rundach gra się kończy. Może przyznać grupom oceny cząstkowe za ich pracę.
4. Zespół klasowy ogląda film „Zarządzanie emocjami” i dyskutuje na temat tego, w jakich sytuacjach dobrze jest osłabić negatywne emocje i jak to zrobić.
5. Uczniowie pojedynczo lub w parach wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia interaktywne, a następnie wspólnie omawiają odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
1. Uczniowie dyskutują na temat rodzajów inteligencji. Nauczyciel może przeprowadzić głosowanie za pomocą widżetu na temat tego, jaki typ inteligencji uczniowie oceniają u siebie najlepiej.
Praca domowa:
Wykonaj pozostałe ćwiczenia interaktywne.
Materiały pomocnicze:
Typy wielorakich inteligencji według koncepcji Howarda Gardnera, dostępny w internecie: sp107.wroclaw.pl.
Monika Zińczuk, Robert J. Sternberg, Linda Jarvin, Elena L. Grigorenko, Mądrość, inteligencja i twórczość w nauczaniu. Jak zapewnić uczniom sukces, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2018, dostępny w internecie: czasopisma.marszalek.com.pl.
Stres, dostępny w internecie: encyklopedia.pwn.pl.
Joanna Piekarska, Zdolności emocjonalne kobiet i mężczyzn a stosowane strategie radzenia sobie ze stresem, „Studia Psychologica” 2015, nr 1, t. 15.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Film „Inteligencja emocjonalna” może być zaproszeniem do dyskusji na temat tego, w jakich różnych sytuacjach wykorzystujemy dane rodzaje inteligencji.