Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Paulina Wierzbińska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie, Wiedza o społeczeństwie 2022

Temat: Inteligencja a inteligencja emocjonalna

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

I. Człowiek w społeczeństwie.

Uczeń:

2) wyjaśnia kwestię racjonalności, emocji, uczuć, temperamentu i charakteru w postępowaniu człowieka; rozróżnia inteligencję i inteligencję emocjonalną.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia pojęcie inteligencji;

  • charakteryzuje rodzaje inteligencji;

  • analizuje przyporządkowanie do danej sytuacji uruchamiane rodzaje inteligencji.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • lekcja odwrócona.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • analiza tekstu źródłowego;

  • quiz;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • flipcharty i markery;

  • pudełko na pytania uczniów.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

1. Uczniowie zapoznają się z e‑materiałem.

2. Następnie na pojedynczych kartkach zapisują 5 pytań dotyczących tematu lekcji.

Faza wstępna:

1. Nauczyciel przedstawia temat lekcji.

2. Uczniowie na podstawie wiadomości zdobytych przed lekcją proponują cele zajęć.

3. Nauczyciel prosi uczniów, aby do pudełka wrzucili przygotowane w domu pytania.

4. Klasa wspólnie stara się wyjaśnić, czym jest inteligencja. Z pomocą nauczyciela redaguje krótką definicję.

Faza realizacji:

1. Podział klasy na grupy czteroosobowe. Zespoły otrzymują arkusze flipcharta i markery. Grupy wybierają osobę koordynującą pracę grupy.

2. Nauczyciel losuje pytania, grupy zapisują odpowiedzi na flipcharcie. Po wyznaczonym czasie koordynatorzy grup czytają odpowiedzi. Nauczyciel przyznaje punkty. W razie konieczności nauczyciel wspólnie z uczniami koryguje wypowiedzi.

3. Nauczyciel sam decyduje, po ilu rundach gra się kończy. Może przyznać grupom oceny cząstkowe za ich pracę.

4. Zespół klasowy ogląda film „Zarządzanie emocjami” i dyskutuje na temat tego, w jakich sytuacjach dobrze jest osłabić negatywne emocje i jak to zrobić.

5. Uczniowie pojedynczo lub w parach wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia interaktywne, a następnie wspólnie omawiają odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

1. Uczniowie dyskutują na temat rodzajów inteligencji. Nauczyciel może przeprowadzić głosowanie za pomocą widżetu na temat tego, jaki typ inteligencji uczniowie oceniają u siebie najlepiej.

Praca domowa:

Wykonaj pozostałe ćwiczenia interaktywne.

Materiały pomocnicze:

Typy wielorakich inteligencji według koncepcji Howarda Gardnera, dostępny w internecie: sp107.wroclaw.pl.

Monika Zińczuk, Robert J. Sternberg, Linda Jarvin, Elena L. Grigorenko, Mądrość, inteligencja i twórczość w nauczaniu. Jak zapewnić uczniom sukces, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2018, dostępny w internecie: czasopisma.marszalek.com.pl.

Stres, dostępny w internecie: encyklopedia.pwn.pl.

Joanna Piekarska, Zdolności emocjonalne kobiet i mężczyzn a stosowane strategie radzenia sobie ze stresem, „Studia Psychologica” 2015, nr 1, t. 15.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Film „Inteligencja emocjonalna” może być zaproszeniem do dyskusji na temat tego, w jakich różnych sytuacjach wykorzystujemy dane rodzaje inteligencji.