Zapoznaj się z treścią filmu, w którym profesor Dariusz Doliński wyjaśnia, jak zarządzać emocjami. Następnie zastanów się, w jakich sytuacjach dobrze byłoby, aby zapanować nad własnymi emocjami.
Zapoznaj się z treścią filmu, w którym profesor Dariusz Doliński wyjaśnia, jak zarządzać emocjami. Następnie zastanów się, w jakich sytuacjach dobrze byłoby, aby zapanować nad własnymi emocjami.
Zapoznaj się z treścią filmu, w którym profesor Dariusz Doliński wyjaśnia, jak zarządzać emocjami. Następnie zastanów się, w jakich sytuacjach dobrze byłoby, aby zapanować nad własnymi emocjami.
Obejrzyj film, w którym prof. Dariusz Doliński wyjaśnia, jak zarządzać emocjami. Następnie zastanów się, w jakich sytuacjach dobrze by było, aby zapanować nad własnymi emocjami.
R1AhDVc7M58qp
Film nawiązujący do treści materiału Zarządzanie emocjami.
Film nawiązujący do treści materiału Zarządzanie emocjami.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Film nawiązujący do treści materiału Zarządzanie emocjami.
RaR4ZMBWS6w4q
Przedstaw kilka sytuacji, w których według ciebie należałoby osłabić negatywne emocje. Podaj też sposoby, jak to zrobić. (Uzupełnij).
Sprawdź się
1
Pokaż ćwiczenia:
Rbhdj1A8sIQjr1
Ćwiczenie 1
Zaznacz, która z kompetencji nie jest składową koncepcji inteligencji emocjonalnej rozpowszechnioną przez D. Golemana. Możliwe odpowiedzi: 1. samoświadomość, 2. samoregulacja, 3. motywacja, 4. autoprezentacja
RjgJdVcmbvINP1
Ćwiczenie 2
Zaznacz, z jakich elementów składa się teoria inteligencji sformułowana przez R. Sternberga. Możliwe odpowiedzi: 1. inteligencja składnikowa, 2. inteligencja doświadczeniowa, 3. inteligencja kontekstualna, 4. inteligencja uczuciowa
R128BvS0Z6Ukg2
Ćwiczenie 3
Zdecyduj, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. Powodzenie w realizacji codziennych zadań i odniesienie życiowego sukcesu zależy w dużej mierze od rozumienia i regulowania własnych emocji i kontaktów z innymi ludźmi. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Inteligencja interpersonalna to zdolność tworzenia adekwatnego modelu siebie i obserwacji własnych emocji (np. u duchownych). Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Robert Sternberg pojmował inteligencję w kategoriach przetwarzania informacji.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Inteligencja intrapersonalna to zdolność rozumienia innych ludzi i współdziałania z nimi (np. u nauczycieli, psychologów). Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Zdecyduj, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. Powodzenie w realizacji codziennych zadań i odniesienie życiowego sukcesu zależy w dużej mierze od rozumienia i regulowania własnych emocji i kontaktów z innymi ludźmi. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Inteligencja interpersonalna to zdolność tworzenia adekwatnego modelu siebie i obserwacji własnych emocji (np. u duchownych). Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Robert Sternberg pojmował inteligencję w kategoriach przetwarzania informacji.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Inteligencja intrapersonalna to zdolność rozumienia innych ludzi i współdziałania z nimi (np. u nauczycieli, psychologów). Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
31
Ćwiczenie 4
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj polecenie.
1
Typy wielorakich inteligencji według koncepcji Howarda Gardnera
Prawdopodobne cechy
– wyjątkowe panowanie nad własnym ciałem;
– panowanie nad przedmiotami;
– umiejętność rozłożenia czynności w czasie;
– reakcje automatyczne;
– właściwe odruchy;
– najlepiej uczy się poprzez ruch;
– lubi uczestniczyć w zajęciach sportowych;
– lubi dotykać;
– ma zdolności do rękodzielnictwa;
– lubi działać;
– lubi pomoce naukowe, którymi można manipulować;
– uczy się przez udział w procesie nauczania;
– uzdolniony manualnie, technicznie;
– pamięta raczej to, co było wykonywane, a nie mówione czy pokazywane;
– bardzo wrażliwy na otoczenie;
– słuchając bawi się różnymi przedmiotami.
cyt1 Źródło: Typy wielorakich inteligencji według koncepcji Howarda Gardnera, dostępny w internecie: sp107.wroclaw.pl [dostęp 27.08.2020 r.].
RwJA0g1mjIfYO
Podaj nazwę typu inteligencji, której cechy zostały przedstawione powyżej. (Uzupełnij).
Przypomnij sobie cechy różnych typów inteligencji.
Monika ZińczukRobert J. Sternberg, Linda Jarvin, Elena L. Grigorenko, Mądrość, inteligencja i twórczość w nauczaniu. Jak zapewnić uczniom sukces, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2018, ss. 216
Koncepcja (…) promuje trzy właściwości jednostki: mądrość, inteligencję oraz kreatywność, które pobudzane i stosowane jednocześnie, pozwalają wykorzystywać optymalnie pamięć, wiedzę i inne zdolności. To one tworzą wyznacznik edukacji stymulującej, której podstawowym założeniem jest ich zintegrowane rozwijanie i zrównoważone wykorzystywanie. Taka edukacja warunkuje myślenie transgresyjne polegające na wychodzeniu poza dostarczone informacje (…). Efektywność ich wykorzystania wzmacniana jest dodatkowo poprzez aktywność własną jednostki i zaangażowanie w zadanie.
cyt2 Źródło: Monika Zińczuk, Robert J. Sternberg, Linda Jarvin, Elena L. Grigorenko, Mądrość, inteligencja i twórczość w nauczaniu. Jak zapewnić uczniom sukces, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2018, ss. 216, dostępny w internecie: czasopisma.marszalek.com.pl [dostęp 27.08.2020 r.].
RCXAnhIdV7l9O
Wyjaśnij pojęcie „myślenie transgresyjne". (Uzupełnij).
Zastanów się, co oznacza określenie wychodzenie poza dostarczone informacje.
Myślenie transgresyjne to twórcze, kreatywne rozwiązywanie problemów oparte na zdobytej wiedzy.
311
Ćwiczenie 7
Zapoznaj się z opisem grafiki i wykonaj polecenie.
Zapoznaj się z opisem grafiki i wykonaj polecenie.
Zapoznaj się z opisem grafiki i wykonaj polecenie.
Zapoznaj się z grafiką i wykonaj polecenie.
RGiIbUGxNbvop
Mapa myśli. Lista elementów:
Nazwa kategorii: wiedza
Elementy należące do kategorii wiedza
Nazwa kategorii: uczenie się
Nazwa kategorii: funkcje poznawcze
Nazwa kategorii: zdolności uczenia się[br]– szybkość[br]– efektywność
Nazwa kategorii: inteligencja[br](zdolność[br] przetwarzania [br]informacji)
Koniec elementów należących do kategorii wiedza
Mapa myśli. Lista elementów:
Nazwa kategorii: wiedza
Elementy należące do kategorii wiedza
Nazwa kategorii: uczenie się
Nazwa kategorii: funkcje poznawcze
Nazwa kategorii: zdolności uczenia się[br]– szybkość[br]– efektywność
Nazwa kategorii: inteligencja[br](zdolność[br] przetwarzania [br]informacji)
Koniec elementów należących do kategorii wiedza
RLHUK2BOotmRu
Wyjaśnij, jaką rolę pełni inteligencja w procesie uczenia się. (Uzupełnij).
Zastanów się, jaką rolę w procesie uczenia się pełni przetwarzanie informacji.
Proces uczenia się składa się z dwóch etapów – najpierw trzeba poznać, zapamiętać, a następnie przetworzyć zdobytą wiedzę. Jednym słowem inteligencja pozwala zinterpretować to, czego się nauczyliśmy.
31
Ćwiczenie 8
Zapoznaj się z tekstami źródłowymi i wykonaj polecenie.
Tekst źródłowy I
1
stres
[ang.], psychol. stan obciążenia systemu regulacji psychicznej powstający w sytuacji zagrożenia, utrudnienia lub niemożności realizacji ważnych dla jednostki celów, zadań, wartości. […] W stanie stresu pojawia się: wzmożone napięcie emocjonalne oraz pewne względnie stałe, niespecyficzne zmiany w zakresie czynności poznawczych, organizacji i sprawności działania, które zależą od stopnia natężenia i czasu trwania stresu.
cyt3 Źródło: stres, dostępny w internecie: encyklopedia.pwn.pl [dostęp 27.08.2020 r.].
Tekst źródłowy II
1
Joanna PiekarskaZdolności emocjonalne kobiet i mężczyzn a stosowane strategie radzenia sobie ze stresem
Mayer i Salovey (1997) traktują inteligencję emocjonalną jako zbiór zdolności intelektualnych i wymieniają jej cztery główne komponenty: (a) zdolności do rozpoznawania emocji, (b) zdolności emocjonalnego wspomagania myślenia, (c) zdolności rozumienia emocji i posiadanie wiedzy emocjonalnej oraz (d) zdolności do świadomej regulacji emocji. Autorzy wyróżniają również doświadczeniową (rozpoznawanie i wykorzystywanie emocji) oraz strategiczną inteligencję emocjonalną (rozumienie i kontrola emocji; Mayer, Salovey, Caruso, Sitarenios, 2003). Doświadczeniowa inteligencja emocjonalna warunkuje zdolność „otwierania się” na emocje, strategiczna inteligencja emocjonalna, rozumiana jako metazdolność, umożliwia natomiast refleksję nad funkcjonowaniem emocjonalnym i sprawowanie nad nim kontroli (Matczak, 2006).
cyt4 Źródło: Joanna Piekarska, Zdolności emocjonalne kobiet i mężczyzn a stosowane strategie radzenia sobie ze stresem, „Studia Psychologica” 2015, nr 1, t. 15, s. 5–18.
RnpoHQIetrRtG
Wyjaśnij zależność między inteligencją emocjonalną a radzeniem sobie ze stresem. (Uzupełnij).
Pamiętaj, że w odpowiedzi musisz odnieść się do obu zagadnień: inteligencji emocjonalnej i radzenia sobie ze stresem.
Im wyższy poziom inteligencji emocjonalnej, tym lepsze radzenie sobie z opanowywaniem emocji, a zatem łatwiejsze opanowywanie stresu.