Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Edward Stachura – wieczny wędrowiec, buntownik i kontestator
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
wyjaśnia, na czym polega autobiografizm twórczości Edwarda Stachury,
interpretuje wymowę egzystencjalną utworów Piosenka dla Potęgowej, Piosenka nad piosenkami, Dookoła mgła,
ocenia interpretacje piosenek z tekstami Edwarda Stachury dokonane przez różnych artystów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
z użyciem e‑podręcznika;
praca z tekstem.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z medium w sekcji „Linia chronologiczna”.
Faza wprowadzająca:
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: nauczyciel prosi, by uczniowie przypomnieli sobie poetów lub pisarzy, na których twórczość istotny wpływ ma biografia. Następnie rozpoczyna dyskusję na temat kreacji artystycznej i jej związków z biografią twórcy. Uczniowie wymieniają się swoimi poglądami na ten temat. Prowadzący informuje ich, że podczas lekcji będą analizować twórczość Edwarda Stachury, „wiecznego wędrowca i buntownika”, przez pryzmat jego biografii.
Podanie celu i tematu zajęć.
Faza realizacyjna:
Uczniowie, po zapoznaniu się w domu z linią chronologiczną, podczas lekcji wykonują polecenie 1 i 2 z tej sekcji.
Później dzielą się na trzy grupy. Każda z nich wykonuje zestaw ćwiczeń związany z innym wierszem Stachury. Uwaga: Grupy powinny pracować ze słuchawkami, ponieważ jednym z zadań będzie wysłuchanie interpretacji piosenki.
Grupa 1 zajmuje się ćw. 2–5, grupa 2 – ćw. 6–8, grupa 3 – ćw. 9–11. Po upływie ustalonego czasu zespoły przedstawiają swoje odpowiedzi, a prowadzący weryfikuje ich poprawność i ocenia pracę uczniów. Później wszyscy uczestnicy zajęć mogą wymienić się opiniami na temat interpretacji piosenek Edwarda Stachury i wspólnie ich wysłuchać.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania pracy na lekcji uczniowie wspólnie wykonują polecenie: W odniesieniu do poznanych tekstów poetyckich Edwarda Stachury omów symboliczne znaczenie drogi i wędrówki.
Praca domowa:
Przygotuj prezentację multimedialną, w której podsumujesz zdobyte podczas lekcji wiadomości.
Materiały pomocnicze:
Edward Stachura, Wiersze, poematy, piosenki, przekłady, Warszawa 1987.
Marian Buchowski, Buty Ikara. Biografia Edwarda Stachury, Warszawa 2014.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Linia chronologiczna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.