Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
Ro72fSFa36I8w1
Ćwiczenie 1
Zaznacz poprawne zakończenia zdania. Do programu poetyckiego Edwarda Stachury należały m.in. przekonania, że: Możliwe odpowiedzi: 1. poezja jest zapisem wrażeń z doznawania codzienności., 2. źródłem literatury jest doświadczenie egzystencjalne człowieka., 3. wszystko, czego doznają ludzie, może być tematem poezji., 4. literatura tworzy oderwaną od życia iluzję.

Tekst do ćwiczeń 2–5

Edward Stachura, Piosenka dla Potęgowej
Gdzie nas powiedzie skrajem dróg
Gzygzakowaty życia sznur...

Do wsi Zagubin, na Kujawy Białe,
Gdzie ziemia licha, piachy niebywałe,
Kozy, dziewanna, sosny i rozstaje
I Potęgowa samotna jak palec.

U Potęgowej zatem zagościlim;
Kwaterę tam czasowo ustalilim;
W polu robilim, z boru drwa nosilim;
Jak stara matka i dwóch synów żylim.

Blade słoneczko grzało nas z ukosa,
Bo jesień późna była – rano rosa;
Mgła zaś wieczorem: zjawa białowłosa
Przyszłego losu mąciła nam postać.

Jak stara matka i dwóch synów żylim;
My z Potęgową tak się polubilim!
Wisiał na ścianie we pstre wzory kilim
I nikt nie zgadnie, czemu w dal ruszylim.

Gdzie nas powiedzie skrajem dróg
Gzygzakowaty życia sznur...

Tam nas powiedzie, gdy nadejdzie czas,
Gdzie Potęgowa teraz jest – to raj!
Tam urządzimy wtedy wielki bal.
Hej, Potęgowa! Hej, Witek i ja!

I inni, co pomarli i co zginą z nami;
Bracia, kamraci, kumple i kompani,
Spotka tam w raju nas się kupa luda!
Hej, od tupania zadudni niebieska tancbuda!

11
Ćwiczenie 2

Piosenki dla Potęgowej wypisz dialektyzmy w formach osobowych czasowników i zamień je na formy ogólne. Wyjaśnij, jaką funkcję pełnią w wierszu dialektyzmy.

RXXovLTirHlq0
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 3

Wymień elementy egzystencjalnego doświadczenia w Piosence dla Potęgowej i podaj ich przejawy w wierszu.

RpQP9BjM9dOKm
(Uzupełnij).
R7jcN2TwgkLPV1
Ćwiczenie 4
element 1 lewy Możliwe odpowiedzi: 1. element 1 prawy, 2. element 3 prawy, 3. element 4 prawy, 4. element 2 prawy, 5. element 5 prawy element 2 lewy Możliwe odpowiedzi: 1. element 1 prawy, 2. element 3 prawy, 3. element 4 prawy, 4. element 2 prawy, 5. element 5 prawy element 3 lewy Możliwe odpowiedzi: 1. element 1 prawy, 2. element 3 prawy, 3. element 4 prawy, 4. element 2 prawy, 5. element 5 prawy element 4 lewy Możliwe odpowiedzi: 1. element 1 prawy, 2. element 3 prawy, 3. element 4 prawy, 4. element 2 prawy, 5. element 5 prawy element 5 lewy Możliwe odpowiedzi: 1. element 1 prawy, 2. element 3 prawy, 3. element 4 prawy, 4. element 2 prawy, 5. element 5 prawy
21
Ćwiczenie 5

Wyszukaj w internecie interpretację Piosenki dla Potęgowej w wykonaniu Tadeusza Woźniaka. Oceń to wykonanie pod kątem artystycznym.

RalTCQFZ6v6Of
(Uzupełnij).
R1Evce3Wy9E5t
(Uzupełnij).

Tekst do ćwiczeń 6–8

Edward Stachura, Piosenka nad piosenkami
Jak to powiedzieć
jak to powiedzieć
dumnie i biednie
szedłem przed siebie

dumnie i biednie
w piekle i niebie
szedłem przed siebie

jak puch jak puch
to wzwyż to w dół
to w górę znów
a z góry w dół
a z dołu w dół
i znów do gór
do chmur do chmur
i raptem w grób
i z grobu w grób
jak nie ten duch

jak to powiedzieć
jak to powiedzieć
dumnie i biednie
szedłem przed siebie

dumnie i biednie
w piekle i w niebie
szedłem przed siebie

nie śniłem że
coś zmieni się
że stanie się
ta istna rzecz
i stało się
olśniło mnie
i zmiotło mnie
i nie ma mnie
cudowna rzecz
najwyższa pieśń

jak to powiedzieć
jak to powiedzieć
dumnie i biednie
szedłem przed siebie

dumnie i biednie
w piekle i w niebie
szedłem przed siebie

ech zjawo ty
realna ty
po wszystkie dni
faktyczna ty
po wszystkie dni
prawdziwa ty
o żywe ty
o piękne ty
o wieczne ty
ta oto ty

21
Ćwiczenie 6

Wypisz z tekstu Piosenki nad piosenkami przykłady zastosowania paralelizmu składniowego. Wyjaśnij, jaką funkcję pełni ten zabieg.

RalTCQFZ6v6Of
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 7

Zinterpretuj tytuł Piosenka nad piosenkami. Wskaż, do jakiego innego ważnego tytułu się odwołuje.

RalTCQFZ6v6Of
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 8

Wyszukaj w internecie interpretację Piosenki dla Potęgowej w wykonaniu grupy Stare Dobre Małżeństwo. Oceń to wykonanie.

RalTCQFZ6v6Of
(Uzupełnij).

Tekst do ćwiczeń 9–11

Edward Stachura, Dookoła mgła
Jak długo pisana mi jeszcze włóczęga?
Ech, gwiazdo – ogniku ty błędny mych dni.
Spraw, by skończyła się wreszcie ta męka.
I zapędź, do czułych zakulaj mnie drzwi!

Lecz gdzie jest ten dom, jak tam idzie się doń?
Gdzie jest ta stanica, gdzie progi te są?
Tam most jest na rzece, za rzeką jest sad;
Tam próżnia się kończy, zaczyna się świat.

Lecz gdzie rzeka ta, gdzie rzucony jest most?
Gdzie sad ten jest biały, jabłonki gdzie są?
Na drzewach owoce i strąca je wiatr,
Do kosza je zbiera ta ręka jak kwiat.

Te strony gdzieś są, gdzieś daleko za mgłą,
Więc idę i dalej przedzieram się wciąż.
Zbierają się ptaki, ruszają na szlak,
Już lecą, wprost lecą, nie błądzą jak ja.

Jak długa pisana mi jeszcze włóczęga?
Ech, gwiazdo – ogniku ty błędny mych dni.
Spraw, by skończyła się wreszcie ta męka,
I zapędź, do czułych zakulaj mnie drzwi!

211
Ćwiczenie 9

Celem wędrówki podmiotu lirycznego wiersza Dookoła mgła jest szczęśliwe miejsce. Jakie elementy składają się na ten idealny świat? Uzupełnij mapę myśli.

R1WvjPFJGFXo3
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
R13tUmdAntozE
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 10

Wyszukaj w wierszu Dookoła mgła metafory związane z wędrowaniem. Wyjaśnij ich znaczenie w kontekście wymowy całego utworu.

RalTCQFZ6v6Of
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 11

Wyszukaj w internecie piosenkę Dookoła mgła w wykonaniu grupy Stare Dobre Małżeństwo. Oceń tę interpretację.

RalTCQFZ6v6Of
(Uzupełnij).
RrnWSuKjToqe8
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 12

W odniesieniu do poznanych tekstów poetyckich Edwarda Stachury omów symboliczne znaczenie drogi i wędrówki.

R1JxylGNRgiHg
(Uzupełnij).