Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Magdalena Filewicz

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Krajobrazy Polski: krajobraz górski ponad granicą lasu

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres rozszerzony, klasa III

PODSTAWA PROGRAMOWA

XIV. Zróżnicowanie krajobrazowe Polski: krajobraz wód powierzchniowych, bagienno‑łąkowy, leśny, górski ponad granicą lasu, rolniczy – wiejski, podmiejski i rezydencjalny, małomiasteczkowy, wielkich miast, przemysłowy, górniczy, komunikacyjny.

Uczeń:

  1. rozpoznaje na podstawie materiałów źródłowych (map, fotografii naziemnych i lotniczych, obrazów satelitarnych) rodzaj pokrycia terenu i wyróżnia główne cechy wybranych krajobrazów w Polsce,

  2. podaje ważniejsze czynniki kształtujące wybrane krajobrazy.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • umiejętność uczenia się,

  • kompetencje społeczne i obywatelskie.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • potrafi scharakteryzować krajobraz Karkonoszy,

  • zna i rozumie pojęcie piętrowości roślinnej krajobrazu górskiego,

  • potrafi wymienić przykładowe rośliny występujące w Karkonoszach,

  • wskazuje górną granicę lasu dla poszczególnych łańcuchów górskich w Polsce.

Strategie nauczania: asocjacyjna, emocjonalna

Metody i techniki nauczania: blended‑learning

Formy zajęć: indywidualne, grupowe

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik

Materiały pomocnicze: atlas Polski, mapa fizyczna Polski

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Przedstawienie celów lekcji.

  • Wprowadzenie do tematu: nauczyciel wyjaśnia uczniom, czym jest krajobraz.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel przedstawia uczniom fragment e‑materiału, zapoznaje uczniów z piętrami roślinnymi występującymi w poszczególnych pasmach górskich w Polsce. Wyjaśnia też pojęcie górnej granicy lasu.

  • Następnie nauczyciel wyświetla uczniom film edukacyjny, w którym uczniowie poznają cechy charakterystyczne krajobrazu ponad górną granicą lasu.

  • Podzieleni na grupy uczniowie odpowiadają na polecenie zawarte w e‑materiale.

  • Nauczyciel kontroluje pracę uczniów, nagradza tych, którzy jako pierwsi wykonają zadania.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez rozwiązanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.

Praca domowa

  • Dokończenie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Film zawarty w e‑materiale pozwala na przejrzyste przekazanie tematu, systematyzuje wiedzę i wpływa na jej poszerzenie. Może być wykorzystany jako samodzielne multimedium. Temat zostaje też zrealizowany w wypadku niewykorzystania multimedium bazowego.