Dla nauczyciela
Autor: Grzegorz Samotiuk
Przedmiot: Historia
Temat: Kultura i oświata na ziemiach polskich w latach 1815–1830
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia najważniejsze polskiej instytucje kultury i oświaty funkcjonujące w latach 1815–1830;
identyfikuje osoby związane z polską oświatą i kulturą po 1815 r.;
wskazuje cechy funkcjonowania polskiej kultury i oświaty w każdym z zaborów;
umiejscawia na mapie najważniejsze ośrodki kultury i oświaty;
wymienia problemy, jakim musieli stawić czoła ludzie kultury i nauki w każdym z zaborów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja;
burza mózgów.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć
Przed lekcją
Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału. Na jego podstawie przygotowują się do lekcji.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat zajęć i cele lekcji, ustala kryteria sukcesu.
Raport z przygotowań. Nauczyciel przy użyciu dostępnego w panelu użytkownika raportu weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, którzy uczestnicy zajęć zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem. Nauczyciel poleca jednemu z uczniów, aby zaproponował swoje skojarzenia z tematem lekcji.
Faza realizacyjna:
Rekapitulacja wtórna. Nauczyciel poleca, aby wskazane osoby (lub ochotnicy) opisały sytuację ziem polskich po kongresie wiedeńskim (w Galicji, Rzeczypospolitej Krakowskiej, Wielkim Księstwie Poznańskim, Królestwie Polskim i Ziemiach Zabranych), a także najważniejsze zagadnienia związane z rozwojem polskiej edukacji i kultury na ziemiach polskich pod zaborami. Nauczyciel weryfikuje odpowiedzi, uzupełnia je w razie konieczności o istotne informacje.
Praca z multimedium („Prezentacja multimedialna”). Uczniowie zapoznają się z multimedium, a nauczyciel dzieli ich na cztery lub osiem grup (w zależności od liczebności klasy). Każda z grup na podstawie informacji zawartych w prezentacji ma za zadanie przedstawić najważniejsze polskie ośrodki naukowe i kulturalne w latach 1815‑1830:
grupa 1 i 5 – Królestwo Polskie,
grupa 2 i 6 – Galicja i Kraków,
grupa 3 i 7 – Poznań i okolice,
grupa 4 i 8 – Ziemie zaboru rosyjskiego.
Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciele grup prezentują efekty swojej pracy. Nauczyciel omawia pracę każdej z grup i podsumowuje zadanie.
Uczniowie rozwiązują indywidualnie ćwiczenia 4 oraz 6 z sekcji „Sprawdź się”. Porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Faza podsumowująca:
Burza mózgów. Uczniowie zastanawiają się, w jakim stopniu rozwój życia naukowego i kulturalnego po zlikwidowaniu Księstwa Warszawskiego wpływał na życie Polaków pod zaborami. Uczniowie podają swoje propozycje, nauczyciel je omawia.
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę dotyczącą kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli?
Praca domowa:
Wybierz polskiego przedstawiciela oświaty bądź kultury działającego w latach 1815–1830 pod zaborami. Poszukaj bardziej szczegółowych informacji o tej postaci i sporządź w formie plakatu jej profil, wzorując się na profilach w mediach społecznościowych (na Facebooku, Instagramie itp.).
Materiały pomocnicze:
A. Chwalba, Historia Polski 1795–1918, Kraków 2001.
J. Topolski, Zarys dziejów Polski, Warszawa 1986.
E. Słodkowska, Produkcja i rozprowadzanie wydawnictw w Królestwie Polskim w latach 1815–1830, Warszawa 2003.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać prezentację multimedialną, przygotowując przed lekcją swoje własne prace dotyczące najważniejszych polskich ośrodków naukowych i kulturalnych w latach 1815–1830. Wówczas prezentują swoje prace w trakcie fazy realizacyjnej, na miejsce pkt 2.
Spis ilustracji nieopisanych:
Ćwiczenie 2 - Ilustracja Narodowy Teatr Wielki; domena publiczna, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 2 - Ilustracja Uniwresytet Franciszkański; lic. CC BY‑SA 3.0, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 2 - Ilustracja Biblioteka Czartoryskich; lic. CC BY‑SA 3.0, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 2 - Ilustracja Biblioteka Działyńskich; lic. CC BY‑SA 4.0, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 4 - Ilustracja Jerzy Samuel Bandtkie; domena publiczna, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 4 - Ilustracja Jerzy Beniamin Flatt; domena publiczna, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 4 - Ilustracja Edward Raczyński; domena publiczna, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 4 - Ilustracja Stanisław Kostka Potocki; domena publiczna, Wikimedia Commons.